9 mei 2025, 00:54:33

Vechtende valken

Gestart door Jeroen Dekker, 7 juli 2009, 10:27:24

« vorige - volgende »

Jeroen Dekker

Hallo allemaal,

Ik had twee poppen in een grote kooi, maar omdat ik graag een nestje wilde, heb ik er een man bij gezet. Ik dacht dat het geen probleem zou zijn en het leek een paar weken goed te gaan. Nu lijkt het erop dat er een broedkoppel is gevormd. Echter toen ik gisteren aan het werk was, heeft de man de andere pop behoorlijk aangevallen. Zo erg dat mijn vrouw de pop heeft moeten redden en uit de kooi heeft moeten halen. Nu heb ik de gwonde pop in een apart kooitje gezet om te herstellen. Ik dacht dat valken goed met elkaar overweg konden. Heb ik wat verkeerd gedaan? Is mijn kooi (90cm breed, 80 cm diep en 180 cm hoog) dan toch te klein? Is er alleen een probleem op het moment dat er genesteld gaat worden en kan ik de pop later weer terugplaatsen?

Wie heeft goede tips voor mij?

Groetjes,

Jeroen Dekker.
Jeroen

Hermien

Misschien een kwestie van evenwichtigheid in aantal. Twee poppen en één man.....
Wellicht is het beter om er nog een man bij te zetten.

*Yvon

Hoi hoi

Jouw valkenman is vreselijk in de broedstemming.
Wss wil hij idd een nestje gaan maken en duld hij daar geen 3de valkje bij.  :-\
Als de broedsfeer helemaal weg is zou het popje wel weer terug kunnen.
Je zou er eventueel wel een 4de valkje,man of pop ,erbij aan kunnen schaffen voor het alleenstaande popje.  ;)
Maar het gesamelijk broeden zal dus niet gaan.  :-\

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Jeroen Dekker

Hallo Hermien en Yvon,

Bedankt voor jullie reactie. Dat Elvis (de man, wildkleur) in een broedstemming is, weet ik wel zeker. Hij zit namelijk heel veel in het broedblok en ook veel op Koko (witmasker pop).  Sanne (Lutino pop)heb ik inmiddels in een aparte kooi staan, waar ze kan herstellen van haar verwondingen. Elvis heeft haar flink te grazen genomen.  :'(  Ze is nog wat wankel door haar gewonde pootjes, maar vandaag zag ik dat ze weer even op 1 pootje zat, terwijl ze de afgelopen dagen steeds op twee pootjes zat. Ook begint ze weer naar mij te fluiten. Haar pootjes er weer een stuk beter uit. Ik ben wel even heel erg ongerust geweest.  :-[ Ik vrees dat ze eerst weer in de rui moet komen voordat ze weer een mooi schoon verendek heeft.

Groetjes,

Jeroen.
Jeroen