Wormen en spugen wanneer werkt het middel of moet ik naar de dierenarts?

Gestart door tipsy, 10 juli 2010, 19:51:34

« vorige - volgende »

tipsy

Hallo
wij kwamen er gister achter dat onze valkparkiet last heeft van spoelwormen, vandaag meteen het middel Bogena gekocht. nou is ze gelukkig nog heel actief en vrolijk en lijkt zich niet ziek te voelen. we hebben het wormmiddel toegedient maar direct daarna heeft ze overgegeven. heeft ze nu wel genoeg middel binnen gekregen  en wanneer werkt het? of kan ik beter naar de dierenarts gaan?

alvast bedankt!
nicole

sabine

Hoi Nicole,

Ik zou een vogelarts om telefonische advies vragen, dan hoor je van zelf of je langs moet komen of wat je het beste kan doen. Vogels laten liever niet zien dat ze ziek zijn, tot dat ze doodziek zijn. Maar dan ben je vaak al te laat.
Door dat je vogel daarna gelijk heeft overgegeven zal ze niet voldoende wormmiddel binnen hebben gekregen.
Misschien hebben anderen hier ervaring mee!
De lijst met vogelartsen vind je hier:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Ps: mag ik vragen hoe je er achter kwam dat je valkje last heeft van spoelwormen?

Groetjes Sabine

tipsy

hoi sabine bedankt voor je reactie!
Tipsy vliegt vrijwel altijd los, soms poept hij dan natuurlijk op de grond of bank dat was dus nu ook zo. toen ik een papiertje pakte om het op te ruimen schrok ik me rot omdat er een witte worm in haar ontlasting zat. ik ben meteen gaan zoeken wat voor worm het was en kwam er snel achter dat hij last heeft van spoelwormen. hoe hij er aan komt?? geen idee! ik ga denk ik toch maar even bellen ook al tref ik nu gelukkig dode spoelwormen aan.
nicole

sabine

Hoi Nicole.

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar wat ik lees op internet zie je alleen volwassen wormen die van ouderdom (of wormmiddel) zijn gestorven. Je valkje heeft dan al een geruimetijd last van wormen. En wormen kunnenheel veel eitjes produceren. Dus het is noodzakelijk dat je valkje goed behandeld word!
Zie hier waar ik het gelezen heb: http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Wormen/wormen.html
http://www.kliniekvoorvogels.nl/publicatieitem.asp?lang=1&RelatieID=88&PublicatieID=142

Ik weet niet hoe lang je je valkje heb en waar je haar vandaan heb. Als ze uit een volière komt kan ze het via de wilde vogels op gelopen hebben. Het is besmettelijk voor andere vogels dus als je meerdere vogels heb moeten ze allemaal behandeld worden.

Sterkte ermee!
Ik ben benieuwd wat de vogelarts heeft gezegt!

Groetjes Sabine


Valk1969

Topetovo gebruiken en na 10 dagen een nabehandeling en je valkparkiet is er vanaf.

tipsy

ik heb de dierenarts gebeld deze zegt dat ik haar gewoon goed in de gaten moet houden en dat het zo goed moet komen. ik heb het idee dat het wormmiddel wel werkt we hebben sinds gistermiddag niets meer gezien daarvoor alleen maar dode wormen. ook is ze erg vrolijk en helemaal zichzelf. ik moet de kuur over 10 dagen weer herhalen en doe dit dan ook ik hoop dat het goed komt. ik schrok wel van de link maar ik heb het idee dat het met tipsy niet zo erg is. hou haar kooi etc nu extra goed schoon en hou haar natuurlijk ook in de gaten meer kan ik niet doen op het moment denk ik.

groetjes

Valk1969

Jawel je kan meer doen :-)
10 dagen na de laatste ontwormings behandeling even een multi vitaminen kuurtje geven. Ontwormings kuren hebben ook nadelen voor de conditie van de vogel.

Gr,

Patrick

Peggel

heb je een digitale keuken weegschaal?
dan zou ik een paar keer per dag op de zelfde tijd even het gewicht checken en opschrijven ;)

ik hoop dat ie er snel vanaf is, want er is hier al gemeld dat wanneer een vogel zich ziek meld het al bijna te laat kan zijn :'(

tipsy

ja vitamine kuur is inderdaad ook een goed idee,
al 1.5 dag geen wormen meer gevonden ik hoop dat het een goed teken is :)  nu alleen die eitjes nog :S
tipsy is gelukkig nog steeds zichzelf. wegen heb ik ook gedaan gewicht blijft hetzelfde. precies 100 gram. ik hou jullie op de hoogte.

nicole

sabine

Hoi

Wat fijn dat het goed gaat met je valkje :)
Vitamine kuur zal ik zeker doen!

Groetjes Sabine

tipsy

even een update over tipsy:
gaat goed, al een paar dagen geen wormen meer gevonden en ze weegt nog steeds 100 gram. ook is ze erg vrolijk en zichzelf. maak me nu geen zorgen meer :) conclusie: Bogena wormmiddel van Beaphar (onverdunt) werkt tot nu toe perfect. nog 1 week en dan moeten we het kuurtje herhalen wel sneu want ze moet er van spugen. maar goed het moet maar even.

bedankt voor de reacties
nicole