29 april 2024, 12:53:08

Jong nog half in ei

Gestart door Anke, 22 juni 2009, 13:04:00

« vorige - volgende »

Anke

Hallo allemaal,
Ik heb zojuist een eitje waarin het donsje al erg lang bezig was met rondtikken een stukje geholpen door het gat groter te maken.
Ik kan het koppie nu duidelijk zien.

Ik zie GEEN gele smurrie bij het snaveltje.
Betekent dit dat hij de eierdooier al heeft opgenomen?
Het kleintje oogt heel zwak en maakt geen aanstalten om zelf verder uit het ei te komen.
Kan ik verder helpen????
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Karin

De eidooier zit bij het buikje, bij de navel. Je zou voorzichtig dat gedeelte kunnen openmaken, maar er is wel altijd een risico aan verbonden. Je weet altijd pas of je het goed gedaan hebt als het uiteindelijk goed gaat. Het is dus een gokje. Hoeveel dagen geleden is het ei gelegt ?
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anke

Hoi Karin,
Ik heb het ei voorzichtig verder opengemaakt.
Volgens de theorien zou de eierdooier als het donsje gaat rondtikken al opgenomen moeten zijn.
Helaas... is de eierdooier nog niet opgenomen :'(
Het jong is zo verzwakt dat ik niet denk dat het het gaat halen :'(
Ik heb het bij pa en ma gelegd maar heb er niet veel hoop op.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Caroline

Balen!!!  :'(

Sterkte!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Anke

Hallo allemaal,
Helaas... het kleintje heeft het niet mogen redden :'(


Ik heb een foto van het kleintje toen het nog leefde.
Ik vraag me af of de dooier niet erg laag zat bij dit kleintje?

Hij zit niet bij het buikje maar een stuk lager bij het kontje....



Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

hilde


Karin

Wat jammer  :'( Dat is het risico van het eitje openmaken : laat je de natuur zijn gang gaan met het risico dat het zelf niet er uit kan komen of ga je het helpen met de kans dat het eidooier nog niet genoeg opgenomen is.... Helaas weet je pas wat het beste was als het al gebeurt is  ::) Ik weet niet of de eidooier altijd helemaal opgenomen is als het jong gaat tikken. Ze beginnen vaak al 2 dagen van te voren met tikken. Een goede graadmeter is het aantal dagen dat het ei bebroed is. Bij mij komen ze bijna altijd na 18 dagen uit, soms 19 dagen. Ik heb ooit één eitje opengemaakt en die was uit mijn hoofd 20 dagen bebroed en al ruim 2 dagen aan het tikken.... Helaas heeft dit jong het ook niet rered. Het was te klein en te zwak.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anke

Hoi Karin,
Dit kleintje was ook al twee dagen aan het tikken.
Het was echt al bezig met de laatste fase namelijk het rondtikken om het dopje eraf te krijgen.

Het lastige met deze eitjes nu is dat ik de eitjes heb overgelegd bij een ander koppel omdat ma ineens besloot  toch niet meer mee te broeden.

De eitjes hebben zelfs een nacht in het blok gelegen met 5 jongen die al goed in de veren zaten omdat ik echt even niet wist wat ik ermee moest doen.
Het is dus niet echt te zeggen wanneer de eitjes zouden moeten uitkomen....
Dit bewuste eitje was 20 dagen geleden gelegd.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Karin

Misschien was het jong gewoon niet goed  :-\ Dat het het eidooier niet goed heeft kunnen opnemen....
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

•=Bonnie=•

ach wat sneu Anke, in dit stadium zijn ze echt nog een paar dagen te vroeg. Als je een hele sterke lamp hebt kun je soms zien dat er nog teveel "klef" in het ei zit.

waren het kleine eitjes?

Anke

Hoi Bonnie,
Ja inderdaad legt Max kleine eitjes.
Denk je dat dat invloed heeft?
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes