3 mei 2025, 20:18:44

help ajb.

Gestart door Anka, 19 juni 2009, 20:56:59

« vorige - volgende »

Anka

ik heb 2 valkjes, een grijs mannetje (tenminste, dat neem ik aan omdat hij bovenop zit met paren) en een geel vrouwtje.

de laatste maak ik me zorgen over. ik heb ze inmiddels een jaar of 4. onze sweetie (de gele) heeft sinds een week of 3 een probleem met haar voetjes (pootjes wat je wil)

deze 2 valkjes zitten in een 'minibrio' de vraag of dat een geschikte kooi was heb ik een aantal jaren geleden al gesteld en het antwoord was ja.

onze sweetie nu, blijft regelmatig (da's een beetje overdreven maar toch) met een nageltje hangen achter een horizontaal spijltje, de eerste keer dat ik dat in de gaten had, was onze muis (de grijze dus) haar in haar kopje aan het pikken. heb het nageltje losgemaakt en oke, was weer in orde. het gebeurt nu steeds vaker (het vast zitten) met onze sweetie.

overigens : het zijn houten stokjes, een erorme fruittak in het midden (geen plastic zitstokjes dus) en het meest frustrerende van het verhaal: muis zijn pootjes / nageltjes zijn veel langer en die heeft nergens last van. ik had hier al gelezen over eventuele gebroken pootjes, (moet zelf genezen, geneest zelf) maar mijn grootste angst is: als ik er niet ben en onze sweetie zit vast : komt ze er dan ook weer uit? we hebben hier wel een dierenwinkel maar ben bang dat die het ook niet weten, en de dierenarts hier is goed met honden / katten / cavia's etc. maar niet met valkjes.

als laatste: onze grijze muis pikt niet meer naar onze sweetie als ze vastzit. hij laat haar gaan. als ik in huis ben dan weet hij schijnbaar dat ik het nageltje (wat dus niet lang is) los maak.

ze zijn overigens niet handtam. wel heel lief / behalve muis dan die blaast als je in de kooi komt...... (niet meer inmiddels trouwens, hij weet dat ik zijn vriendinnetje probeer te helpen)

sorry als dit een onsamenhangend verhaal is, maar ik maak me zorgen om mijn lieve gele valkje... sweetie..

Anke

Hoi,
Kan je een foto van het pootje van je valkje plaatsen?
Ik ben erg benieuwd naar de stand van de teentjes.

Je kan om eventuele lange nageltjes tegen te gaan een pediperch stok in de kooi doen.
Als ze op die stok zitten slijten de nageltjes vanzelf af.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Bello

Hoi Anka,

Wij hebben van deze stokken  2 in de kooi, die Anke hierboven in haar berichtje ook bedoelt en hoeven eigenlijk nooit geen nageltjes te knippen.

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Anka

hoi dank jullie wel, die stokjes als op de foto daar heb ik er 1 van in de kooi, zal proberen een foto te maken van haar voetje.