28 maart 2024, 22:06:11

wit tongetje

Gestart door Zyra, 18 juni 2009, 16:00:12

« vorige - volgende »

Zyra

ik heb 2 jonge valkjes van (ik schat) 8 en 10 dagen oud. zij werden niet gevoerd door de ouders en ik wilde ze een kans bieden en ben met de hand gaan voeren.

Nu zie ik dat de kleinste wittige dingetjes op en rond zijn tongetje heeft en die grote begint het nu ook te krijgen.

Ik heb ze gisteren opgehaald en omdat dit eigenlijk de eerste keer is vanaf deze leeftijd met de pap vroeg ik mij af of dit door de pap en/of yakult komt of dat dit iets anders is, ik krijg het helaas niet op de foto dus kan het niet laten zien.

Ik hoop dat jullie antwoord weten.

Karin

Het zou een schimmel kunnen zijn ( als het geen voerresten zijn ), maar om dat vast te stellen zou je even contact moeten opnemen met een vogeldierenarts. Handopfokjes, en zeker zo jong, zijn daar gevoelig voor.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Zyra

dank je wel, ik zal morgen gelijk Feld bellen in de hoop dat het duidelijkheid geeft, de kropjes legen ook niet zoals het moet dus misschien heeft het wel verband met elkaar. ga ook Caroline haar boekje lezen, haar kaboutertjes hadden als ik me niet vergis ook een schimmel infectie..

Groetjes Dees

•=Bonnie=•

weet je zeker dat ze wit zijn en niet geel? Zoek maar een op " 't geel " een bekende duivenziekte die echter ook bij kromsnavels (en andere vogels) voorkomt.

waar komen die valkjes vandaan?

Zyra

19 juni 2009, 07:30:20 #4 Last Edit: 19 juni 2009, 07:36:20 by Zyra
Hey Bonnie,

Na het gelezen te hebben en zelfs een foto ervan gevonden te hebben is het opzeker niet 't geel/trichomonose.. ik vondt de uitleg op deze link:

http://papegaaiachtigeziektes.web-log.nl/papegaaiachtige_ziektes/24_het_geel_trichomonose/index.html

en hier de foto van hoe het eruit ziet



het doet meer denken aan stip bij baby'tjes (herken het nog van mijn broertje) het lijken allemaal witte schilfertjes wat gewoon losjes in het snaveltje en op het tongetje zit...

in ieder geval bedankt voor het mee denken :D

Groetjes Desire

•=Bonnie=•

Dan is het waarschijnlijk een candida besmetting en heb je nystatine labaz nodig.

Waar komen deze jongen vandaan?