13 mei 2025, 02:00:07

Ouders plukken hun jongen kaal...

Gestart door flirish, 10 juni 2009, 16:36:41

« vorige - volgende »

flirish

Beste iedereen,

Ik heb een vervelend probleem in de voliere...

Een koppel valkparkieten ligt met 4 jongen in de nestkast. Gisteren vloog de eerste uit. Tot mijn ontzetting stelde ik vast de het jonkie z'n veren op het hoofd ( behalve kuif ) en rug grotendeels zijn uitgeplukt. Ook de overige drie jongen in het nestblok mist een pak pluimpjes op de rug en de kop. Ik heb het koppel nu in de gaten gehouden en ik zie dat ze de veertjes uitplukken. Het ziet er niet als agressief gedrag uit.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze ophouden dit te doen ? En zullen de pluimpjes nog wel terug komen...?

Ze hebben vorige jaren steeds met succes twee nesten mooi groot gebracht, het is de eerste keer dat ze zich zo gedragen...

Help ?

Met dank voor jullie deskundige adviezen..

rodero

Plukken is altijd erg vervelend, ik heb het nu ook ondervonden en behalve de staart was alles geplukt en zoals je hier kunt lezen kunnen er verschillende oorzaken zijn maar echt voorkomen is bijna uitgesloten.

Ik heb ze heel de periode in het blok 2 x daags ingesmeerd met uierzalf ( vasoline kan ook ) en dat wordt wel een smerige boel omdat dan ook al stofjes en zo er aan blijven plakken maar dan doen de ouders ( is mijn evaring ) minder plukken omdat ze dat niet lekker vinden en toen ze uitgevlogen waren kwam de groei van de veren al snel weer op gang en ook toen probeerde beide ouders nog te plukken maar toen de jongen in de gaten hadden dat ze weg konden vliegen was het plukken over en nadat ik de ouders appart heb gezet ging het groeien van de veren super en nu een 3 weken later zitten ze al voor 98% in de veren, dus ook bij jou komt het goed.

Wat je ook nog kan doen als je zeker weet wie van de ouders plukt deze appart te zetten als je daar de ruimte voor hebt en dan wel in de gaten houden of het voeren nog goed gaat, ik hoop dat je hier wat mee kunt  succes.