28 maart 2024, 21:54:40

handopfok

Gestart door maris, 12 juni 2009, 10:28:31

« vorige - volgende »

maris

hallo,
omdat ik eind deze zomer een koppel roodstaarten erbij kopen om mee te kweken.
ik heb nu 1 koppel valken en hebben nu eieren en als de jongen 3 weken zijn wil ik er 1 uit halen voor handop fok om "te oefenen als ik roodstaarten heb"(voor als ze ze in de steek laten)
ik heb al veel informatie gelezen etc..
kan iemand mij nog belangrijke tips geven?

jeroenn

gewoon goed lezen verder zijn er geen tips en neem heb pa sweg als hij 5 week is niet eerder zelf ben ik en ik denk merendeel svan het forum geen voorstander van handvoeding alleen als het echt moet.

Lin

Beste Maris,

Ik ken je voorgeschiedenis niet.  Maar is het wellicht niet eerst beter om een paar dagen en grijze te lenen zeg maar. bijv als vakantie oppas. een grijze roodstaart is wel even wat anders dan een valk.  Zomaar ermee kweken en de jongen opvoeden vind ik al helemaal een grote stap. hoelang heb je je valkjes nu al, ik zou dat eerst nog even volhouden en dan eerst gaan oppassen als vakantieoppas op een grijze.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

monica

Wat Linn zegt klopt!
Geen enkele soort kan je met elkaar vergelijken, en is anders bij het handvoeden.
Helemaal bij grijze roodstaarten komt meer kijken dan bij een jong valkje :D.
Ga eens naar een grijze roodstaartkweker, en vraag of je daar een poosje 'mee in de keuken' mag kijken, leer je veel meer van ;).
Zowieso houd ik niet van oefenen op dieren als je geen ervaring hebt....want wat als het misgaat?

maris

hallo,

ik heb al papegaaien heb er al ervaring mee alleen ga nu voor het eerst kweken ermee.
heb er al genoeg info enzo over op gezocht en veel gelezen en ervaring van andere kwekers gekregen.
een valk en roodstaart is groot verschil alleen handopfok doe ik liever om het even zo te zeggen op een valk oefenen dan op een roodstaart.
mocht het nodig zijn dan kan ik de valk bij iemand neer zetten die wel vaker gedaan heeft.
maar niet iedereen heeft de zelfde  ervaringen.
kijk ik wil ervaring op gaan doen om te voorkomen dat ik dadelijk jongen dood moet laten gaan omdat ik niet weet van hoe en wat.
en waarom niet "oefenen" op een valk die gezond is dan op een papegaai die niet gevoed wordt door de ouders.
ik wil als het nodig is meteen kunnen inspringen met ervaring dat als het nodig is dat het dier het red..
ik weet dat er veel mensen tegen zijn.
ik ben ook niet voor het handopfok maar ben wel voor dat je ervaring ermee moet hebben voor het geval dat.

Lin

Wellicht kan je een oproep doen om bij een kweker mee te draaien. Dan leer je namelijk het meest.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

maris

hoe het gaat heb ik al geregeld gezien enzo alleen ga nu voor het eerst zelf handopfok geven.

dalia

ik zou het ook alleen doen als het echt nodig is.
met advies kom je er dan wel.
ik heb zelf nu een babypennant,maar ook uit noodzaak.
zelf zou ik het ook niet zomaar doen.
groet dalia ;)

Karin

 :-X :-X :-X Dus een jong valkje het risico laten lopen om het bij roodstaarten te leren  ::) Ik sta even met mijn mond vol tanden.....

Ga alsjeblieft gewoon meelopen met een roodstaartenkweker en leer daar alles van handvoeding onder begeleiding van een deskundige.....
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

•=Bonnie=•

Hier zakt mijn mond ook van open :-X Ervaring in dierverzorging, in welke vorm dan ook, doe je niet op door zelf met trial en error te leren maar door mee te lopen met ervaringsdeskundigen.  :-\

Gerdy

ik heb hier echt geen woorden voor..loop inderdaad eerst eens met de ervaren kweker mee..

met proberen op een valkje kom je echt niet verder.


maris

iemand die mij kent gaat persies het werking van handopfok uitleggen en mij het ook laten doen bij zijn jongen.
en ga met 1 jong uit het nest als ze geboren worden de laatste week in het blok bij voeren misschien.