2 mei 2025, 13:43:55

kwartel

Gestart door christa, 9 juni 2009, 06:40:39

« vorige - volgende »

christa

hallo
ik heb gister een kwarteltje uit de voliere gehaald.(ik dacht nl dat hij dood was).ik heb hem in een bakje gezet met een lamp er boven water en kuikenmeel erin hij is de nacht doorgekomen en is ook wel levendig maar wat kan ik er nu het beste meedoen?

groeten christa

ps als ik dit op de verkeerde plek heb gezet dan bied ik daarvoor mijn excuus aan.

monica

Hoi Christa,

Is het een jong?
Kwarteltjes zijn leuk, maar jongen kunnen problemen krijgen wanneer ze alla natuurbroed opgroeien.
I.p.v. voer, eten ze ook zand wat natuurlijk niet de bedoeling is, en zo gaan er een hoop jongen dood.
Ook de haantjes zijn geen lievertjes, t.o.v. de hennetjes (en andere hanen), daarom ook meerdere hennen op 1 haan.

Groetjes Monica.

christa

het is idd een jong beestje ik denk 1 dag oud

monica

O, oke ;)
Beter niet terug zetten, want dan gaat het zo weer fout.
Lekker onder de lamp, met mogelijkheid op een koelere plek.
een plat schaaltje met water, en bij voorkeur met knikkers erin, die kleintjes verzuipen nog met een halve cm. water (wel regelmatig bijvullen).
Kuikenmeel is prima, bij voorkeur los op de bodem, bufalo wormpjes vinden ze ook heerlijk als bijvoeding.
Geen losse bodembedekking, maar keukenrol als bodembedekking, anders gaat het zo weer mis.

Ik hoop dat ie het red :D
Was dit overigens het enige jong?

Groetjes Monica.

christa

dit is tot nu toe de enige
vorig jaar had ik er 3 zonder problemen.
ik denk nit dat hij het red ze is nu wel heel erg zwak ik voer helekleine drupjes water op dit moment maar................

christa

hallo
dit boekje mag op slot want het kwarteltje heeft het niet gered.
bedankt monica
groeten christa