17 mei 2025, 20:40:55

conifeer

Gestart door mariejj, 17 juni 2009, 13:20:22

« vorige - volgende »

mariejj

17 juni 2009, 13:20:22 Last Edit: 17 juni 2009, 13:23:59 by mariejj
Zijn coniferen giftig voor valkjes (en andere vogels)?   Want ik wou ze naast de voliere zetten om de wind tegen te houden dus de valkjes kunnen er dan wel aan knagen.
En rozen?
En bamboe was niet giftig toch?

Eigelijk is het misschien handig een lijst te maken met planten die niet giftig zijn,,   heb nu alleen een lijst met een aantal planten die giftig zijn  maar dan weet ik natuurlijk niet of alle andere planten ook getest zijn.  ;)

hilde

hallo
bij de links aan linker kant staan planten klik daar eens op misschien staat het erbij .
er staat in ieder geval bij naalboomtakken giftig zijn

groetjessssssss

mariannenl

geen taxus die zijn zwaar giftig

Maar in een vogelpark in Duitsland, net over de grens sorry ik ben even de naam kwijt,  zag ik gewoon dennen enz  in de volieres staan dus het moet kunnen !

Marianne

hilde

ik denk als paarden er al dood van gaan dat valkjes er zeker dood van gaan

groetjessssssss

mariannenl

ja ik ken het verhaal nog van concourspaarden die even waren vastgebonden, ... drie stuks dood

ik heb het even opgezocht ik dacht dat alleen de bessen giftig waren maar dat is niet zo : de gehele plant !

De Taxus is een langzaam groeiende kleine conifeer, welke
op het einde van de zomer rode bessen produceert.
Taxus buccata kan erg oud worden. De hele boom
is erg giftig,alle delen bevatten het taxine.
Taxus groeit het beste in licht kalhoudende grond,
het liefste in de schaduw. De bomen zijn twee-huizig
wat wil zeggen dat er mannelijke en vrouwelijke bomen
zijn. Een taxus kan meer dan duizend jaar oud worden.
Een taxus kan in schaduw groeien, bijvoorbeeld
onder een beuk.

Taxine

Taxine is een mengsel van stoffen, alle giftig.
Een ervan is paclitaxel , welke in gezuiverde vorm als
Taxol wordt verkocht: een geneesmiddel tegen vele
vormen vab kanker, carcinomen met name zoals ovaroum en mamma carcinoom. Taxol remt de deling van cellen.
Het taxol is op dit moment een van de meest voorgeschreven
cytostatica. Tegenwoordig is het mogelijk om Taxol
grotendeels synthetisch te maken, een moeilijk proces.

Marianne

hilde

neen ik bedoel dennenbomen coniferen

daar had een paard van gegeten en is ook overleden

groetjes

taxus is voor alle dieren dodelijk en ook voor kleine kinderen

mariannenl

...ik herinner me het  verhaal wat ik hiervoor plaatste van een concoursruiter , dit is ong. 40 jaar geleden,het was een duitser dat weet ik nog wel,  maar ik ken een (goede) kweker die zelfs coniferen takken in de blokken van zijn vogels doet, en dit bij de rose kaketoes.

Vogels kunnen de vruchten van de taxus eten, net zoals  bij ons de lijsterbes, denk maar aan de merel en zanglijster, maar .... voor bv valkjes en papegaaien die de het vruchtvlees open en de pitjes nuttigen is het dus schadelijk en giftig

Om nog even op het verhaal terug te komen, erg veel beplanting zul je bij je valkjes niet kunnen hebben in de voliere, ze zijn dol op groen en zullen boom(toppen) en verse blaadjes slopen, zo ook viooltjes die ik eens op bodem had gepland, dat was een lekkernij voor ze,  ;D ;D

Gebruik ook geen kunstplanten, dit kijkt heel mooi maar ze zullen het blad versnipperen en als deze stukjes die niet verteren worden gegeten is het vaak dodelijk

Marianne

Marianne