1 mei 2025, 14:31:54

wat moet ik doen met de jonkies?

Gestart door bami, 3 juni 2009, 16:16:24

« vorige - volgende »

bami

hoi ,
ik heb een nest valkjes waarvan de oudste 2 van 24 en 26 mei zijn.
Nu dacht ik dat de rest niet uit zou komen,maar dat was dus wel.
Nu is eergisteren er 1 geboren maar die lag vandaag met een lege krop dood in het blok.
Maar nu heb ik vandaag het laatse jong die geboren is.Nu wil ik dus voorkomen dat die ook dood gaat.
De 2 andere zijn echt reuzen tegen over het jonkie dus die krijgen denk ik eerder eten als de jongste.
Wat moet ik doen om ze allemaal in leven te houden?????

Rianne

Je hebt waarschijnlijk geen ander koppel met jongen van ongeveer dezelfde leeftijd?

bami

nee,helaas zijn die een 3 weken ouder dus dat wordt dan ook niks

Rianne

Dan is er verder weinig wat je kunt doen... of er moet iemand bij jou in de buurt wonen die het jong bij een koppel kan doen. Of je begint aan de onmogelijke taak van handopfok op deze leeftijd.

bami

ik wil toch die onmogelijke taak proberen.Want als ik niks doe vind ik het ook vervelend.
Maar nu vroeg ik me af of ik al gelijk handopfok moet geven of niet.Hets schema weet ik wel maar alleen niet of het gelijk voor de eerste dag geldt.

JAN-

Misschien kun je de grote jongen even uit het blok halen, vlak voor de ouders gaan voeren (meestal is dat kort nadat ze zelf voer gehad hebben) Zodoende krijgen de kleintjes eerst, en dan doe je de grotere jongen terug.
'k heb dit wel eens gedaan met duiven, en dat werkte aardig.
'k weet niet of het bij valken ook werkt... (!)

Rianne

Het schema begint ook op dag 1. :)
Je kunt idd de oudere jongen eruit halen zodat ze het kleintje kunnen voeren maar heb je er de tijd voor om dit de hele dag te doen?

bami

Ik heb de kleine nu sinds eergisteren toch binnen gehaald.
Tot nu toe leeft het kleintje nog steeds wat ik eigenlijk niet verwachtte.
Hij eet  elke 2 uur en heeft zijn kropje dan zo goed als leeg.
Hij is van 3 naar 4 gram gegaan.
Nu maar heel erg hopen dat het ook goed blijft gaan.

Rianne

Veel succes, ik hoop dat het kleintje het redt!

Valerie

Heel veel sterkte! Ik hoop ook van harte dat het je lukt.

bami

hoi,

is het erg als het gewicht gelijk blijft?
Hij is 1 gram aangekomen en weegt nu 4 gram,maar daar blijft ie al 2 dagen op zitten.
Ik lees in het schema 1 week (0-30gr),maar ik zie hem in die week echt geen 24 gram aankomen!!!
Moet ik dan daarna die 1 week aanhouden net zolang dat die 30 gram weegt,of moet ik dan toch de voedingen van 2 weken aan houden. ???

Koos

Jeetje dat is spannend om te doen! Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat!  :)

Wij zijn inmiddels allemaal een keertje door Lotje getikt...Hihihih..Nu alleen Lotje zelf nog :D :D 

Kirsten

Hoi,

Ik zou gaan voeden op vraag, dat wil zeggen, krop leeg gelijk weer vullen.
Heb je al geprobeerd om de andere jongen er even uit te halen en het kleintje er dan in? Zoiezo zou ik proberen het kleintje wat groter te krijgen en dan alsnog terugleggen.
Ik heb vorig jaar een albino jong vanaf dag 3 groot gebracht met handopfok, het is ten eerste een aardig risico en daarnaast een behoorlijke klus.

Succes!

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

bami

Helaas heeft het kleintje het niet gered. :'(
Rond half 2 heb ik hem nog eten gegeven,en toen ik half 5 terug was zag ik wel dat zijn kropje nog niet leeg was dus wachtte ik nog met de volgende voeding.
Maar toen ik om 6 uur weer ging kijken lag het dood met nog steeds een volle krop.
Ik wist dat de kans klein was dat hij het zou blijven redden,maar vind het toch erg sneu.

Rianne

Je hebt je best gedaan, maar helaas :( Sterkte er mee.