30 april 2025, 23:15:54

man plukt jongen vrij ernstig!

Gestart door JAN-, 13 mei 2009, 19:47:26

« vorige - volgende »

JAN-

13 mei 2009, 19:47:26 Last Edit: 13 mei 2009, 19:53:02 by jeebee
een van mijn koppels heeft 4 jongen van ca. 12 dagen oud, en beginnen dus stoppels/veren te krijgen..
Sinds gister ontdekte ik dat de jongen geplukt worden, aangezien dit vorig jaar ook gebeurde, met dezelfde man, maar een andere pop acht ik de vader de schuldige! Hij heeft ook bloedvlekken op z'n veren. Hij plukt/vreet de doorkomende stoppels van de vleugels helemaal weg, en het zit er dan ook iets bloederig uit. Vorig jaar ging het betreffende jong (daardoor?) dood, dus wat kan ik NU het beste doen? Kan dit gedrag uberhaupt dodelijk zijn voor de jongen.
Zo ja, kan ik de vader dan apart zetten?, en de pop de jongen verder laten grootbrengen? 'k heb geen andere koppels die jongen hebben dus evt. overplaatsen kan niet.
En kan de vader dan evt. in de aangrenzende voliere, of beter juist helemaal ergens anders, zodat de pop 'm niet hoort/ziet?

Bvd. Jeebee

Romy

Hoi Jeebee

Dit klinkt redelijk ernstig aangezien je spreekt over bloed e.d...
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar door veel te lezen op deze website weet ik dat vaseline wel eens kan helpen. Maar als het volledige valkje geplukt wordt, is dat geen optie, want je kan er moeilijk een vaselineballetje van maken  ::)
De enige optie zou dan zijn om de vader apart te zetten, maar ik vrees dat de pop het niet redt op haar eentje met 4 jongen die pas 12 dagen oud zijn. Ofwel moet jij dan gaan bijvoeren, maar dat is ook geen ideale situatie...

Ik hoop dat er snel iemand reageert die wat meer verstand en ervaring heeft op dit vlak zodat je snel geholpen bent!

Ik zou je wel aanraden om niet meer met deze man te kweken, aangezien hij zo ontzettend plukt. Heeft hij verder genoeg afleiding in de volière? Ik denk hierbij aan voldoende sloopmateriaal.

Groetjes
Romy

Rianne

Gewoon proberen hoor, ik heb het vorig jaar ook gehad en de pop heeft toen ook de jongen in haar eentje grootgebracht. Dat waren er 3 geloof ik, die waren wat ouder dus hadden meer voeding nodig dan een jong van 12 dagen. De man zat in een apart deel van de voliere, ze konden elkaar wel horen en zien maar dat gaf geen problemen.

JAN-

De man heb ik er gisteravond uit gehaald, en in de aangrenzende voliere gezet. De pop lijkt gewoon door te voeren.............gelukkig!! Hopelijk red ze het verder alleen.

Rianne

Houd het wel goed in de gaten hoor :) Ook om te kijken of de pop niet plukt.

JAN-

De pop vervult haar taak voorbeeldig in haar eentje! 'k voer haar wel flink, want ze moet d'r 4 stuks voeden! Zoals vermoed was de vader de boosdoener, want de veertjes van de jongen groeien alweer mooi aan, 't lijken 4 prachtig getekenden te worden!

Sally

Fijn dat het zo goed gaat dat de pop de jonkie's alleen voert.

je mag ook altijd foto's laten zien van de kleintjes hoor. ;D

JAN-

31 mei 2009, 12:44:44 #7 Last Edit: 31 mei 2009, 12:46:42 by jeebee
......hier dan 'n foto van 't kleine grut; mooi stel he!?
En chapeau voor mama, die 't allemaal in haar eentje klaart!

Rianne

Wauw, ze zijn echt prachtig! :D Deze tekening had je nooit kunnen zien als ze nog geplukt waren.