6 mei 2025, 14:33:17

Valkje in dierenwinkel

Gestart door evelienonline, 23 juli 2009, 15:02:32

« vorige - volgende »

evelienonline

23 juli 2009, 15:02:32 Last Edit: 23 juli 2009, 15:21:45 by evelienonline
Ik ben me al maanden aan het verdiepen in de valkparkiet. Ik heb dan ook besloten dat het nu tijd is om zo'n nieuwe huisvriend in huis te halen.
Vandaag ben ik een kijkje gaan nemen in de dierenwinkel waar ze een stuk of 6 valkjes hebben.

Nu vraag ik me af... Waar moet ik op letten als ik er een koop?
(gedrag, kleur)
Ik vertrouw de dierenwinkel wel. Ze hebben meerdere soorten papegaaisoorten en de vogels hebben een goed onderkomen.

Anke

Hoi,
Het nadeel van in een winkel kopen is dat je vaak niet weet waar het valkje vandaan komt.
Ook wordt er in de dierenwinkels heel vaak gesjoemeld met de leeftijd.
Ik raad je aan een valkje aan te schaffen bij een hobbykweker.
Er zijn er op dit forum heel veel actief.
Maar als je toch in een dierenwinkel wil kopen let dan op het volgende:

* Zijn de verblijven van de dieren schoon.
*Zit het valkje goed in de veren (dus niet verfrommeld of kale plekken)
*Staan de oogjes van het valkje helder en zijn ze schoon
* Is het kontje schoon (dus geen aangekoekte ontlasting)
* Maakt het valkje een levendige indruk
* Als een valkje met bolle veertjes in de kooi zit te suffen dan moet je zo'n valkje niet nemen.
* Is het valkje niet te mager. Als je het bortstbeen kan zien dan is het valkje te mager en mogelijk ziek.

* Is het valkje echt zelfstandig?
* Neem GEEN valkje mee naar huis dat nog met pap gevoerd moet worden.
Als je daar geen verstand van hebt dan gaat het heel vaak mis en overlijd een valkje.

Dit is zo even in het kort waar je naar moet kijken.
Misschien hebben  andere mensen nog aanvullingen voor je :)
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

evelienonline

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik heb alles goed gechecked en het zag er allemaal positief uit. Ik kan dan ook melden dat ik sinds gisteren trotste eigenaar ben van Moby!  ;D
Hij heeft maar een half uurtje in het hoekje van zijn kooi gezeten en daarna was hij al vrolijk aan het fluiten.
Vandaag hangt hij al de hele ochtend aan de voorkant van de kooi. Nu wel stil. Hij bestudeerd ons goed! Ik neem aan dat dat een goed teken is dat hij al zo snel hoger in de kooi zit en zicht durft te showen.
Soms roept hij zachtjes.
Hij is ongeveer een half jaar oud.
Niet erg jong maar we gaan er al onze tijd insteken dat hij zo snel mogelijk lekker kan rondvliegen hier!  ;)

Gerdaaaa

Gefeliciteerd met Moby!

Veel plezier met hem ;)

Anke

Hoi,
Graag gedaan :)
Fijn dat je een mooi valkje hebt kunnen uitzoeken.
Veel plezier met Moby!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes