29 maart 2024, 08:06:40

Nest met eitjes, ook onbevrucht...

Gestart door catrinus, 28 oktober 2002, 16:36:56

« vorige - volgende »

catrinus

mijn valkparkieten paar zit nu te broeden. De pop van het andere paar legt onbevruchte eieren bij het broedsel
kan dit kwaad?

En ik heb er 3 koppels grasparkieten bij moet ik de grasparkieten bij de valken weg halen als de jongen komen?

Peter

Hallo,

Wij zouden de onbevruchte eitjes lekker laten liggen en als de valkjes jongen hebben zouden wij zelf de grasparkieten tijdelijk ergens anders plaatsen.

Groetjes,
Peter

Mandy

9 november 2002, 02:09:55 #2 Last Edit: 21 november 2002, 16:04:58 by Mandy
Hallo,
Ook ik heb gras- en valkparkieten bij elkaar in een voliére.
En helaas heb ik dit jaar mee moeten maken dat een grasparkiet pop de kans kreeg om in het blok van een valkenkoppel te komen nadat deze dus even het blok hadden verlaten. Er zaten vier jongen in, de oudste van 9 dagen zou ik eigenlijk de volgende dag ringen, maar ze had de 2 oudste dood gepikt en de andere 2 zodanig toegetakeld dat mijn vader ze uit hun lijden moest verlossen (zelf kan ik zoiets echt niet). Dit was echt verschrikkelijk om mee te maken.
Deze pop had al 3 kleine nestjes gehad en haar blok had ik weggehaald, dus ws. wilde ze toch verder en deze dus in pikken.
Volgend jaar doe ik het dus uiteraard anders, dan gaan de grasparkietenkoppels in aparte broedhokjes. Een kweker zei laatst tegen me dat grasparkieten de piranha's onder de vogels (kromsnavels) zijn. Maar verder zijn het ook leuke en lieve parkietjes hoor.
Dan hebben m'n valken volgend jaar tijdens het broedseizoen de voliére voor zichzelf.
Mijn advies is dan uiteraard ook om de gras- en valkparkieten tijdens het broedseizoen uit elkaar te halen.

Ook ik denk dat die onbevruchte eitjes geen kwaad kunnen.
Alleen had ik dit jaar ook bevruchte eitjes van een ander koppel in een blok liggen en dan weet je niet welk jong van wie is. Dat geeft niet, maar iemand heeft bij mij 2 jonge valken gehaald die nu een man en pop blijken te zijn, maar misschien ook broer en zus. Dus als ze zouden gaan broeden kunnen daar vreemde valkjes uit komen, ze weet ook niet of ze dat wel wilt hoor, maar ik heb dat dus uiteraard afgeraden.

Veel succes verder en laat even weten of het nog wat geworden is.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl