help koppel legt eieren in blok van ander koppel

Gestart door lolarico, 28 mei 2009, 10:38:24

« vorige - volgende »

lolarico

Hallo,

We hebben sinds vorig jaar een volière met nu 2 en een half koppel valkjes 5 vogeltjes dus en 1 grasparkietje. In de voliere hangen 3 nestblokken.
Beide koppels hebben elk in 1 blok een nestje eieren gekregen ze zijn allebei in dezelvde week beginnen te leggen. Een nestje daar zijn 3 jongen van gekomen waarvan 1 de eerste week dood is gegaan. Bij dat ander koppel is een ei uitgekomen maar dat jong is de dag erna al gestorven.

Om het verhaal wat korter te maken de 2 overgebleven jongen zijn nu 3 weken en 2 dagen oud en werden netjes gevoerd door de ouders en ook dat koppel waar het nestje niks van is geworden voerde vrolijk mee.

Deze week is dat koppel zonder jongen begonnen aan een nieuw
nest. Maar ze leggen de eieren in het blok waar ook de jongen van dat ander koppel zitten. Het mannetje verdedigd zijn eieren door de dag zo goed dat het ander koppel nauwelijks nog bij de jongen komt.
Tot vandaag ging dat goed want de kropjes waren telkens mooi vol als ik ging kijken. Maar vandaag rond 10 uur ging ik kijken en de kropjes waren leeg!

Wat moet ik doen? De eieren (3 stuks) wegnemen?
Of de jongen in een ander blok zetten? De ouders hebben interesse in een ander blok en zitten er ook regelmatig in.
Of beginnen met handopfok? en dan de jongen gewoon in het blok laten zitten of binnen zetten.
Hoe lang mag dat kropje leeg zijn?

Heb al een beetje ervaring in handopfok. 2 grijze roodstaarten van 5 weken en 2 valkjes van ongeveer 4 a 5 weken oud (weet nog 3 voedingen en een paar dagen later naar 2 voedingen) Maar ik geef eigenlijk de voorkeur om de ouders de vogels te laten grootbrengen

Alvast bedankt voor jullie advies

Rianne

Als het kan, het storende koppel apart zetten. Het gevaar van overzetten naar een ander blok is dat ze het dan helemaal in de steek laten. De jongen vliegen binnenkort uit, als ze zo'n 4 a 5 weken zijn, dan kun je het andere stel er weer bij zetten.

lolarico

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik was ook al zoiets aan het denken.
Heb net de eieren weggenomen en in een ander blok gelegd. Om te zien wat de reactie van het mannetje is.

Het mannetje vloog natuurlijk meteen in het blok waar de jongen en geen eieren meer inliggen in. Om er vervolgens na paar seconden later weer uit te komen.
Een beetje in de war gaat hij dan door de voliere vliegen op zoek naar zijn eitjes. Hij gaat ook in de andere 2 blokken eens even kijken, en ja daar vind hij zijn eitjes! en wat gepiep komt ook zijn vrouwtje eens kijken in dat andere blok. hoop dat ze nu daar blijven anders neem is ze eruit en zet ik ze in een kooi

Ondertussen gaat het andere koppel ongestoord naar hun jongen toe. Zal straks eens zien of hun kropjes weer vol zijn..

lolarico

De kropjes zijn weer mooi gevuld en Zico (het mannetje van de onruststokers)  laat de ouders met rust, hij laat zich nu zelfs wegjagen door de papa White Shadow.

Zico het valkje wat de ouders niet in het blok liet komen is vandaag samen met zijn vrouwtje Tweety regelmatig in het blok gaan kijken waar ik de eieren heb gelegd. Echt intensief bebroed zijn die eieren nog niet omdat van de ene kant Zico het te druk had met de ouders weg te jagen en vande andere kant de ouders Roetje en WS vaak in het blok zaten om de jongen te voeren. En ook snachts zat mama roetje bij haar jongen en niet mama Tweety bij haar eieren Of er nog een is bijgekomen? weet het niet laat ze nu een beetje met rust. Neem alleen de jongen eruit om te inspecteren en tam te krijgen.

Heel spannend allemaal.. zo'n eerste nestje

Ik denk dat Zico vandaag had willen beginnen met broeden en vandaar de ouders wegjaagde. Tweety het vrouwtje zit nu van uur of  8  wel intensief te broeden op de eieren...
Ben eens benieuwd of daar nog iets van komt...

Rianne

Als de eitjes nog niet bebroed waren, en ze gaan nu wel broeden, kan het nog helemaal goed komen hoor :)
Fijn dat de jongen weer gevoerd worden!