3 mei 2025, 18:10:28

doe ik het goed

Gestart door bryanvoliere, 23 mei 2009, 15:20:03

« vorige - volgende »

bryanvoliere

hoi

ik heb vandaag bij mijn koppel valkparkieten het jong weggehaalt omdat, hij niet erg veel werdt gevoert.
ik voer hem nu met nutri bird a21.
hij weegt nu 80 gram
en is geboren op 22 april dus nu 4 weken en 3 dagen.
heeft hij voor zijn leeftijd een goed gewicht?
en geeft ik de goede voeding?

dit is mijn eerste valkparkiet jong dat ik heb

bryanvoliere

hier is nog een foto van de valkparkiet

Kimm

hoi,

mooi valkje!!!
80 gram is een mooi gewicht. en dan mag je 8 ml geven van de pap. nutribird a21 is goed hoor.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

bryanvoliere

hoi

bedankt voor de reactie.
ik heb nog een vraag
welke kleur is deze valkparkiet?

Rianne

Dit is een opaline, oude benaming is gepareld :)

Karin

Het is een opaline, wat vroeger gepareld genoemt werd ( en hoe ik het nog steeds noem  ;D ). Als de ouders overigens nog enigsinds voeren ( vlak voor ze gaan vliegen eten ze sowieso wat minder ) laat ik ze wel bij de ouders en voer ze dan gewoon een aantal keer per dag bij. Dat vind ik handiger, omdat de ouders dan meestal nog een beetje mee helpen en dat veel werk scheelt. En ook minder risico op complicaties.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mila

Citaat van: Kimm op 23 mei 2009, 16:33:17
hoi,

mooi valkje!!!
80 gram is een mooi gewicht. en dan mag je 8 ml geven van de pap. nutribird a21 is goed hoor.

groetjes kim

hoi Kim

even MIJN MENING
als een valkjes 80 gr weegt dan mag hij 10 ml hebben hij moet toch ook groeien??
maar dat is MIJN MENING

groetjes
mila

Rianne

Hoi Mila,

dit is al jaren het advies, 10% van het lichaamsgewicht. Hier groeien ze ook bij hoor :) Zijn er problemen, kun je altijd meer geven. Maar teveel is niet goed vanwege het uitrekken van de krop, wat kropverlamming kan veroorzaken.

mila

hoi rianne

daar heb je ook gelijk in dat het beste advies is 10% van het lichaamsgewicht moet voeren.
maar een paar jaar geleden toen ik ben begonnen met handopfok vond ik ze slecht groeien met 10% van hun gewicht toen ben ik met 2ml meer gaan voeren en groeide super.
ik snap dat je heel goed moet oppassen met teveel voeren maar 2 ml is niet zoveel dan hoor..

maar dat vind ik he...

groetjes

Karin

Ik geef zelf ook meer dan 10 procent hoor. Het advies is 10-12 % met een maximum bij valkjes die boven de 85 - 90 gram zitten ( gewogen met een lege krop ) 15 ml. Moet de krop wel helemaal leeg zijn tijdens deze voeding. De meeste valkjes geven zelf aan wanneer ze vol zitten, maar sommige blijven door gaan  ;D ;D ;D Ik weet dat veel mensen 15 ml te veel vinden, maar ik doe het al jaren zo ( alleen bij de al wat grotere jongen dus ! ) naar tevredenheid  :) Deze tip had ik van een Amerikaanse kweekster die al heel wat jaren papte.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bryanvoliere

hoi

mijn valkparkietje woog vanochtend voor dat hij eten kreeg 69 gram en na het eten woog hij 76 gram hij is nu 4 weken en 5 dagen oud heeft hij nog wel het goed gewicht?
ik geef hem 8 ml per dag 3x is dit goed?