29 maart 2024, 02:42:13

man of pop?

Gestart door Bartje, 23 november 2003, 20:48:04

« vorige - volgende »

Bartje

Hallo!
Ik heb mijn valkje al een hele tijd maar ik ben me al van in het begin aan het afvragen of het een pop of een mannetje is.
Het moeilijke aan de hele zaak is dat het een geparelde is.
Weet er iemand hoe je kan zien bij een gepareld valkje of het een mannetje of een pop is?
Alvast bedankt!
 Bart  :)

Sander

Hello Bartje

Hoe oud is je valkje precies? Als je valkje al door z'n jeugdrui heen is (6 maanden) kun je het geslacht onderscheiden. Bij mannetjes gaan de parels immers weg na de jeugdrui en bij popjes blijven die.

groetjes
sander

Marianne

Hoi Bart,

Je kunt het als het valkje jonger is alleen merken an zijn gedrag.
trommelen en fluiten, macho lopen dan heb je een mannetje en dan verdwijnen na de rui helaas de parels.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

bartje

Bedankt!
Hé nu je het zegt, hij/zij is deze week al wel veel pluimen aan het verliezen (hij/zij is ongeveer 5 maand).
We zullen wel zien of de parels blijven of verdwijnen!
BEDANKT!

Paul

Hoi Bart,

Dat geparelde hun parels verliezen na de rui als het een mannetje is klopt wel maar soms is dit pas na de tweede of derde rui dat ze helemaal verwijnen.
Het beste is dus naar het gedrag van je valkje te kijken.
Als hij macho gedrag vertoont zoals met de snavel tegen de tralies tikken net als een specht of heel snel met de vleugels van zijn lijfje af op de stok heen en weer loopt kan het in de meeste gevallen een mannetje zijn.
Ook praten en fluiten mannetjes snel dingen na hier merk ik dat al met 2 a 3 maanden bij de jonge valkjes.

Groetjes, Paul