Sanya ziek??? Rood gekleurde speeksel in snavel.

Gestart door Monky, 31 mei 2009, 10:57:01

« vorige - volgende »

Monky

Ik kwam vanmorgen de vogelkamer binnen en ik zag dat er iets was met Sanya.

Er zat een bel vocht in haar snavel en het was wat roodachtig van kleur. Die rode kleur kan 2 oorzaken hebben, de rode pellets of bloed. Ze zat met haar ogen dicht en ze is duidelijk niet lekker.

Ik besloot haar uit de voliere te halen. Ik kan haar dan beter observeren en makkelijker pakken, mocht ik naar de dierenarts willen.

Ze is nog wel heel snel en gaat dus niet op de bodem zitten of zo. Ik kan haar echter wel redelijk gemakkelijk pakken en dat maakt me altijd een beetje argwanend. Ze is namelijk helemaal niet tam. Vervolgens gaat ze natuurlijk roepen naar de andere vogels en natuurlijk uit angst. Wat ik hoorde was alleen niet de luide kreten die je normaal gesproken hoort maar meer een soort van luide gepiep... bijna zoals jongen dat doen, maar dan toch anders.

Ik heb haar tijdelijk even in een reismandje gezet zodat ze tot rust kan komen. Ik ga haar zo in een kleinere kooi zetten.

Ze kan nog steeds niet luidkeels roepen. Wat wel gunstig lijkt is dat ze geen vocht meer in haar bekkie heeft.

Hebben jullie dit ooit eens meegemaakt? Komt het jullie bekend voor? Kan ik zelf nog iets doen behalve druivensuiker geven?

Ik hoor het graag. Het hangt er een beetje vanaf hoe ze zich vandaag ontwikkelt of ik met haar naar de dierenarts ga. Ik wil niet dat de stress ervan haar de kop kost.
Dat is altijd zo frustrerend van vogels... ze zijn als ze ziek zijn zo vatbaar, dat de reis naar de dierenarts al risicovol is.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Monique

Kimm

jeetje meid,

ik heb dit nog niet meegemaakt.
ook al komt het van de pellets, dan nog is het raar dat je speeksel ziet.
ook het feit dat jij haar zo kan pakken en anders niet is ook vreemd.
ik heb geen andere advies voor jou dan wat je zelf al doet.
wel zou ik, als het erger gaat worden toch een vogelarts raadplegen, want mocht het toch bloed zijn, dan is dat natuurlijk erg riskant. ik hoop het niet hoor dat het bloed is.
sterkte,

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Monky

Hey Kim,

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat het erg riskant kan zijn... echt... ik stond eerst te trillen op mijn benen en ik moest mezelf tot kalmte manen. Echt, ik kan best logisch redeneren, maar als er iets met mijn beesies is, dan ontstaat er kortsluiting of zo...  :-[

Het lijkt alsof het ergste geweest is. Ik heb een paar foto's van haar gemaakt zoals ze er nu uitziet. Je ziet het rode nog een beetje om haar bekkie.

Ze heeft een poosje naar de anderen geroepen en haar volume lijkt weer enigszins terug ook al piept ze nog steeds een beetje.

Ze lijkt wat mager in de foto, maar dat kan ook zijn omdat ze nog niet gegeten heeft vandaag. Ik blijf haar in de gaten houden.

Maar misschien zie jij of iemand anders nog iets op de foto's wat ik niet zie.





Het rode op haar veren is de speeksel wat ze van zich af heeft geschud.

Groejtes,
Monky

Caroline

Jeetje, wat zit ze er beroerd bij joh, ze voelt zich duidelijk nog niet lekker.  :-\

Wat het precies is, ik durf er niks van te zeggen. Het schudden wijst duidelijk op misselijkheid, tijdens het braken vliegt dan inderdaad het slijm/speeksel/overgeefsel in het rond.

Bloed .... als je kijkt wat er op haar kuif zit, als dit bloed was geweest had het nu niet meer rood geweest maar donkerbruin, gedroogd bloed is niet rood.  ;)

Wat is wijsheid??

ALs ze er vanavond nog zo bij zit en nog helemaal niks heeft gedronken en gegeten zou ik in ieder geval Feld bellen, hem kun je ook mobiel bellen en je nummer achterlaten en je wordt dan zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Beterschap voor Sanya.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Anke

Hoi,
Ach arme Sanya :(
Misschien is er een stukje pellet in de luchtpijp terecht gekomen?
En heeft ze dat eruit gehoest en geproest?
Verder zou ik het echt niet weten.
En zoals Caroline zegt, als het niet verbeterd, zou ik contact opnemen met de VA.
Veel sterkte!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Mara

Hey Monique

Sanya zit er echt niet lekker bij zeg. Dat was echt wel even schrikken toen ik de foto zag....Toch heb ik het idee dat het rode naast de snavel meer naar het donkerbruine neigt maar het kan ook gezichtsbedrog zijn omdat ik het, net zoals Caroline, in de kuif meer zie als rood...

Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangsters, als je het niet vertrouwd, contact opnemen met dr. Feld.

Sterkte en beterschap met Sanya.

Mara

Monky

Hey Caroline, Anke en Mara,

Bedankt voor jullie reacties.

Jullie beterschapswensen lijken geholpen te hebben... Ze heeft gegeten en gedronken en ze is bijna de oude. Ik laat haar in elk geval morgen nog apart zitten en misschien ook nog overmorgen.

Het ergste lijkt voorbij, maar ik blijf haar in de gaten houden.

Wat het nu geweest is... geen idee. Iemand van een andere forum opperde dat ze misschien allergisch was voor de pellets. Tja, dat zou natuurlijk wel kunnen, maar waarom uit zich dat nu dan pas.

Ik denk dat ik er nooit achter zal komen wat het precies is en ik hoop dat de stijgende lijn zich voort zet en ze weer helemaal de oude Sanya wordt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Liefs,
Monky

Caroline

Hè Monique, fijn om te lezen.  :D

Hopelijk is ze snel weer de ouwe Sanya.

Groetjessssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Anke

Hoi,
Fijn dat het weer beter gaat!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Monky

Hey allemaal,

Ze is de nacht goed door gekomen. Wat ze nou had, geen idee... Ze is weer helemaal fit en ik heb ontdekt is dat het piepen in werkelijkheid een binnenmondse roep is hahaha. Ze houdt dan namelijk haar snavel op elkaar  ;D

Ik zal haar vanmiddag weer bij de anderen zetten als het zo goed blijft gaan.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties en het meedenken.

Groetjes,
Monky

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010