20 april 2024, 01:34:38

Albino valkparkiet

Gestart door Mandy, 22 november 2003, 02:24:50

« vorige - volgende »

Birgit

Hoi,

Ik heb jullie stukjes gelezen over albino valken en kom misschien vanaf woensdag in het bezit van twee stuks. De eigenaar wil ze in een voliere plaatsen omdat ze elkaar aanvallen. Hij weet niet wat het zijn. Ze zijn ongeveer 4 jaar oud en samen gekocht bij een dierenwinkel. Volgens de eigenaar hebben ze zwarte ogen dus zullen het witkop bonte vogels zijn als ik jullie verhalen goed begrijp. Maar....hoe zie ik nu bij deze kleur wat man  en/of pop is?? Moet je afgaan op karakter en geluid of is het uiterlijk zichtbaar. Het zou fantastisch zijn als ik voor woensdag wat van jullie terug zou horen.

Alvast bedankt, Birgit.

Tara

Hoi Birgit,

wat leuk, ook al zijn ze witkop bont, ze zijn erg mooi, en heel misschien hebben ze toch wel rode oogjes!

Je moet kijken naar het gedrag, mannetjes vertonen macho-gedrag (vleugels open en heen en weer gaan, met snavel tegen tralies tikken, ...) en vrouwtjes zijn eerder rustig :).

Groetjes, Tara

Birgit

Hoi Tara,

Bedankt voor je reactie. Volgens de eigenaar maken ze weinig geluid behalve als ze hun schreeuwuurtje hebben. Hij  zegt dat een van de twee erg dominant is en de ander al meerdere keren heeft verwond aan kop en vleugels. Aangezien hij nooit eieren heeft gezien en de vogels al 4 jaar oud zijn denkt hij dat het daarom allebei mannen zijn. Ik denk dat ik ze maar gewoon eerst binnen zet en hun gedrag observeer voordat ze naar buiten gaan. Ik heb geen idee of poppen ook zo fel kunnen zijn op elkaar.

Groetjes, Birgit.

Paul

Hoi Birgit,

Als je die goedkoop kan overnemen is dat niet gek want normaal word voor een witte gemiddeld 50 to 75 euro betaald.
Soms lijken de oogjes zwart maar zijn ze toch donker rood.
Pas op als het een koppel is, als je dan twee valkjes met rode ogen laat kweken worden de jongen vaak zwakker.
Als het twee mannen zijn is er niks aan de hand.
In elk geval zijn ze schitterend zo wit ik heb zelf een jonge albino die supertam is die is ook heel mooi.

Groetjes, Paul

Mandy

18 december 2003, 16:37:38 #34 Last Edit: 18 december 2003, 16:39:00 by Mandy
Nou ik ben er uit hoor, Bobbie is WEL een albino! ;D

Ik was nl vorig weekend bij een kweker in België en die had een hoop albino's zitten waarvan de ogen ook niet duidelijk rood waren. Hij zei dat je naar de poten moest kijken, als die helemaal roze zijn met allemaal witte nagels is het een albino. Jongen hebben vaak rodere ogen, maar die kunnen donkerder worden als ze ouder worden, net als bij lutino's.

En zojuist heb ik nog een keurmeester gesproken die dat bevestigde. Hij zei zelfs dat er maar weinig albino's en lutino's echte rode ogen hebben. Een valk zoals een fallow behoort wel echte rode ogen te hebben. Die heb ik laatst ook aangeschaft en daar kan je het inderdaad goed aan zien.
Een zwartoog heeft vaak donkere poten en/of nagels en heeft vaak ook nog wel iets van een beetje grijs in een staart of slagpen, maar Bobbie heeft dat allemaal niet, die is spierwit. :P

Dus ik laat Bobbie en Kuifje samen als koppel en kan dus gewoon albino jongen kweken. ;)

Maar nu heb ik wel laatst een lutino pop split witmasker aangeschaft, voor Kuifje om albino jongen te kunnen kweken omdat Bobbie geen albino zou zijn...dus wel... ::)

Mocht iemand interesse hebben in een lutino pop split witmasker dan hoor ik het wel. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

26 januari 2004, 02:42:34 #35 Last Edit: 28 januari 2004, 14:11:58 by Mandy
Ik dacht ik zal nog ff de mogelijk combinaties neer zetten hoe je "albino's" (witmasker lutino's of lutino witmaskers, hoe je het ook wilt zeggen...) kan kweken;

Combinatie 1;  
 
Mother: Lutino Split To Whiteface
Father: Whiteface Split To {X1:  Lutino}
 
male offspring:
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface Split To {X2: Lutino}
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface {X2: Lutino}
 
female offspring:
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface

 
Combinatie 2;
 
Mother: Whiteface
Father: Whiteface Split To {X1:  Lutino}
 
male offspring:
50% Whiteface Split To {X1:  Lutino}
50% Whiteface
 
female offspring:
50% Whiteface Lutino
50% Whiteface
 

Combinatie 3;

Mother: Whiteface
Father: Lutino Split To Whiteface
 
male offspring:
50% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}
50% Whiteface Split To {X1:  Lutino}
 
female offspring:
50% Lutino Split To Whiteface
50% Whiteface Lutino
 

Zo zie je dus dat er meer albino poppen dan mannen gekweekt worden.
Uit combinatie 1, 2 en 3 allemaal poppen en enkel uit combinatie 1 kunnen er ook albino mannen komen, dus die zijn een stuk zeldzamer.


Als je al een albino man hebt en je zet daar een witmasker pop tegenover kan je albino poppen kweken;

Mother: Whiteface
Father: Whiteface Lutino

male offspring:
100% Whiteface Split To {X1:  Lutino}

female offspring:
100% Whiteface Lutino


En als je al een albino pop heb dan kan je daar alleen albino´s (poppen EN mannen) uit kweken als je die aan een witmasker man split lutino koppelt;

Mother: Whiteface Lutino
Father: Whiteface Split To {X1:  Lutino}

male offspring:
50% Whiteface Lutino
50% Whiteface Split To {X2: Lutino}

female offspring:
50% Whiteface Lutino
50% Whiteface


Zoals je wel ziet werkt het dus niet als één van de valken alleen een lutino is, de witmasker factor moet bij beide ouders voor komen, zij het zichtbaar of als split.

En dan kan de combinatie albino x albino ook nog, maar dan kweek je met 2 roodogigen en dat wordt niet aangeraden omdat je dan zwakkere jongen zal kweken. Die kunnen dan dus kleiner zijn, een kleinere kuif hebben en een groter kaal plekje achter de kuif. En dat is niet wenselijk. :-/
Zo is dat natuurlijk ook bij een albino pop met een lutino man split witmasker, dan heb je ook 2 roodogigen en is dus niet aan te raden, maar kan wel.

Hier kan je zelf nog wat meer puzzelen;
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/blue.html
 
 Hier staat ook wat info over de albino;  
http://www.cockatiel.org/mutations/lutinowf.html
 
 

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

CitaatEn als je al een albino pop heb dan kan je daar alleen albino´s (poppen EN mannen) uit kweken als je die aan een witmasker man split lutino koppelt;

Met die zin ben ik het niet helemaal eens.
Ik kreeg uit het nestje van kippie en nickie ook een albino.
Kippie is wildkleur en split voor ino denk ik en Nickie was een albino.(de vader van kippie was ook een albino )

Dus er zijn nog wel meerdere mogelijkheden.

Groetjes, Paul

Mandy

Dat kan als Kippie ook split voor witmasker is geweest, zie maar;

Mother: Whiteface Lutino
Father: Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface {X2: Lutino}
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface Split To {X2: Lutino}

female offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface

Als hij alleen split zou zijn voor lutino dan had je er alleen wildkleur en lutino's uit gekregen, de witmasker factor moet 2 keer aanwezig zijn.

Dus dat moet er inderdaad bij, dat het met dubbel split (witmasker en lutino) ook kan. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Ik heb hier 2 mogelijkheden om albino jongen te krijgen.
Kippie met een albino maar die is nog te jong voor een nestje en dan kan ik ook nog Kippie met een witmasker bont gepareld kruisen die is al wel 2 jaar geweest.
Alleen vormd die nu een mogelijk koppel met een witmasker mannetje maar dat is niet een hecht koppel.
Het zou wel leuk zijn om Kippie daarmee te kruisen want daar kunnen leuke mutaties uit komen :-)

Groetjes, Paul

Mandy

Dat zou inderdaad leuk zijn, dan kan je van alles wat krijgen hoor, kijk maar;

Mother: Pied Whiteface Pearl
Father: Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Grey Split To Pied Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Pearl}
25% Grey Split To Pied Whiteface {X2: Pearl}
25% Whiteface Split To Pied {X1:  Lutino} {X2: Pearl}
25% Whiteface Split To Pied {X2: Pearl}

female offspring:
25% Lutino Split To Pied Whiteface
25% Grey Split To Pied Whiteface
25% Whiteface Lutino Split To Pied
25% Whiteface Split To Pied

Een kleine kans op albino poppen, maar ook op lutino's, witmaskers en wildkleurtjes, zou wel heel grappig zijn als je van alles wat in een nestje krijgt.
Maar een nestje met alleen witmaskers kan ook, ben benieuwd. ;)
Eerst maar eens kijken of dat wilt klikken?
Is die pop die mooie Engelse dame die ik bij je gezien heb? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

O, ja, ik heb nog een betere foto van een oogje van Bobbie kunnen maken met ons nieuwe toestel;



Best donker rood zie je wel hé. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Bobbie heeft echt een heel mooi koppie :-)
Ik zie alleen eerlijk gezecht weinig rood in het oogje maar het is ook heel donker natuurlijk.
Ik zag het bij die van mij ook niet alleen als je een foto maakte met flits zag je het en dat was niet van de flits dat ze rood waren dan.

Groetjes, Paul

Mandy

Nou Paul, ik zal je eerlijk zeggen dat ik nog steeds m'n twijfels heb hoor. Ze heeft dan wel geen zwarte ogen, ze is spierwit en heeft roze pootjes en nageltjes, ik zal het pas echt zeker weten als ze dit jaar nestjes krijgt. Als er bonte witmaskers uit gaan komen is ze zelf toch een zwartoog (bonte witmasker) en als er wel albino's gaan komen is ze het zelf ook. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Suzanne

Ik weet er nog eentje. Een albino pop met een Lutino split voor witmasker man. Ook dan heb je natuurlijk met 2 roodoogjes te maken.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

Klopt daarom staat die er niet bij, omdat je dan 2 roodogen koppelt. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl