28 maart 2024, 23:51:24

Albino valkparkiet

Gestart door Mandy, 22 november 2003, 02:24:50

« vorige - volgende »

Mandy

22 november 2003, 02:24:50 Last Edit: 23 november 2003, 14:45:11 by Mandy
Inger plaatste bij Verhalen bij Mandy's valkjes een reactie waar we hier over door kunnen praten;

Ik zag ergens staan dat Bobbie, de albino zwarte ogen heeft, maar dat moet dan vgl mij een bonte zijn, waar mee is doorgekweekt op zoveel mogelijk wit...
Want een witmasker lutino heeft wel rode ogen... (dit wordt meestal albino genoemd). Als Bobbie inderdaad zwarte ogen heeft, is dat best bijzonder vgl mij.



Ik wist me ergens wat info te herinneren, dat staat hier;

http://www.cockatiel.org/mutations/lutinowf.html

Hmmm nu twijfel ik wel, ik weet het niet meer hoor, wat is dan een "albino" met zwarte ogen, een bonte witmasker waar geen grijs meer in te vinden is? Want Bobbie heeft echt totaal geen grijs hoor. ::)

Misschien dat Karin en/of Barbara een antwoord hebben, die weten er ook wel veel vanaf.

Ik heb ook naar die site gemaild met deze vraag.

En hier nog ff een foto van Bobbie. Je ziet dat de ogen niet rood zijn, maar zwart, maar wel licht van kleur;



Ook heb ik deze vraag naar Adri van Kooten en Roger vd Sijpt gemaild.
Ben benieuwd naar de antwoorden! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Ik vond dit over lutino's met bruine of zwarte ogen. Dit zal zul ook gelden voor witmasker lutino denk ik ? :

The Clear Pied looks much like the Lutino but has dark or normally colored eyes and feet.  You may see one or two dark feathers on the back.  These can be easily confused with Lutinos and are not as common.  They have the advantage of not having the bald spot that has occurs with Lutinos.  

Ik weet dat ik ooit iets gelzen heb over "albino zwartoog", maar ik weet niet meer waar  ::)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

22 november 2003, 13:30:43 #2 Last Edit: 22 november 2003, 13:36:02 by Cinnamon_valk
Hoi Mandy,
Bedankt voor je reactie! (dat was inderdaad wat ik bedoelde)Helaas weet ik niet waarvoor mijn valken splitten zijn, maar zal vast wel iets leuks zijn... (de man heeft geen parels en lijkt op die van jou)
Ik heb zelf ook een albino met rode ogen, maar dat is wel moeilijk te zien, omdat ze vrij donkerrood zijn en meer zwart lijken.

Een albino is een dubbele mutatie: witmasker lutino, ze zijn geheel wit met donkerrode ogen. om deze te kweken moeten beide ouders split voor witmasker zijn en de man lutino split voor witmasker. Dit stukje komt uit: a guide to cockatiels and their mutations, hierin staat veel over kweken en genetica en veel afbeeldingen van allerlei mutaties (die hier nog niet zijn, zover ik weet, zoals gezoomd zilver)

Dit stukje heb ik van de Noord Amerikaanse valkparkieten societeit:http://www.cockatiel.org/aboutnacs.html

http://www.cockatiel.org/genetics/index.html#albino
Now, let me start by saying THERE IS CURRENTLY NO SUCH THING AS A TRUE ALBINO COCKATIEL! Oh, I can hear the phone ringing now...."What do you mean there's no such thing as an albino cockatiel? I've been breeding them for years!" Before you start dialing, read on: what we call an albino cockatiel certainly does have the PHENOTYPE (appearance) of an albino. It has all white feathers, pink feet, red eyes, and no cheek patch. Sounds like an albino to me! But the reason it APPEARS to be an albino is that it is really a combination of the sex-linked mutation: it is NOT AN ALBINO....it is a Lutino-Whiteface

Het komt erop neer dat een albino niet bestaat, maar een combinatie is van de twee genoemde mutaties.

Een wit zwartoog is volgens boekje van Adri van Kooten (kweken met valkparkieten) ontstaan uit selectieve kweek van bonte valkparkieten, door steeds de minst gepigmenteerde dieren aan elkaat te paren.

Ik weet zelf niet hoeveel de wit zwart oog voorkomt, maar ook bij een albino lijken de ogen ook zwartachtig, dus mss is Bobbie toch een 'echte albino'.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
De lutino man wil ik gaan koppelen aan een cinnamon popje die ik heb, deze is dit jaar gekocht en ik weet niets van haar achtergrond, helaas.

Ik heb wel een beetje uitgedacht hoe ik wil gaan koppelen, maar weet niet of mijn valken hier ook achter staan, aangezien ik nog maar een vast stel heb:

-bonte wildkleur man x wildkleur pop: wildkleur en cin. jongen
-cin. bonte man x cin pop (split voor bont waarschijnlijk, is jong van eerste stel)
-lutino x cin pop

-witmasker x albino (witmaskerman heeft albino nestgenoten, ouders witmasker x witmasker gepareld)
(ouders albinopop: witmasker x witmasker cin)

-witmasker bont x cin witmasker gepareld

Dit zijn de combinaties die ik heb en nu maar afwachten of ze zo gaan koppelen, voor de laatste twee comb  heb ik goede hoop, want die heb ik vaker samen gezien. En anders heb ik nog twee grote kooien om het te proberen, maar is nog even afwachten....

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

Zo, m'n eerste antwoord heb ik al binnen, van Roger;

Hoi Mandy, ik heb zelf geen ervaring met witte valkparkieten dus ik heb met Frans v/d Bergh contact gezocht.
Volgens hem heb je de echte albino met rode ogen, en de witte zwartoog wat gewoon een doorgekweekte bonte witmasker is.


Frans is een keurmeester van parkieten en heeft zelf ook valken en kweekt er al jaren mee, dus die weet het wel. :)

Dus Bobbie is een bonte witmasker, hahaha, ben ik ff gefopt!
Nu heb ik dus 5 bonte witmaskers! ;D

Dus nu moet ik op zoek naar een echte albino! ::)
Heeft toevallig iemand er eentje over, hi hi, dan hoor ik dat graag! :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Een lutino van mij heeft ook zo'n oogjes als Bobby, best mooi. Maar zij is dan toch gewoon lutino denk ik?

Ik vind Bobby wel heel mooi Mandy, je zou echt denken dat het een albino is, maar als hij zoveel wit heeft, toch raar, kan je toch niet echt bont noemen, tja weer iets nieuws geleerd. Veel succes met het zoeken naar een albino, ik ben namelijk ook al bezig ;). Nou weet ik ook weer eens waar ik op moet letten :D.

Paul

Hoi Mandy,

Mijn vorige witte valk had ook zwarte oogjes voor zover we altijd hebben kunnen zien.
Het jong had echt duidelijk rode oogjes dus met kweken kan je er dus misschien wel albino's met rode oogjes uit krijgen.
Dus de hoop niet meteen opgeven he :-)

Groetjes, paul

Mandy

24 november 2003, 03:31:18 #7 Last Edit: 24 november 2003, 04:07:23 by Mandy
Hmmm is dat zo Paul...nou snap ik er helemaal niets meer van! :D Ik ben al aan het rond vragen en informeren voor een albino pop...
Maar bij wat voor mannetje had je die ook alweer gezet? Was dat geen wildlkleur?
Maar ook dat maakt niet uit, want als je voor dat vrouwtje een bonte witmasker in moet vullen kan je er alleen maar een witmasker man split ino bij zetten om kans op albino's te krijgen;

Mother: Pied Whiteface
Father: Whiteface Split To {X1:  Lutino}

male offspring:
50% Whiteface Split To Pied {X1:  Lutino}
50% Whiteface Split To Pied

female offspring:
50% Whiteface Lutino Split To Pied
50% Whiteface Split To Pied

En bij mijn Bobbie en Kuifje zou het er dan zo uit komen te zien;

Mother: Pied Whiteface
Father: Pied Whiteface Split To {X1:  Lutino Pearl}

male offspring:
50% Pied Whiteface Split To {X1:  Lutino Pearl}
50% Pied Whiteface

female offspring:
50% Pied Whiteface Lutino Pearl
50% Pied Whiteface

Maar hoe ziet in godsnaam een bonte lutino witmasker gepareld eruit??

Help!!! :o     :D

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Hmm ik heb net ff oude berichtjes van je opgezocht, over Kippie en Nickie en Snowie en je had echt 2 albino's hoor.
Nickie, de moeder, die had ook echt rode ogen.

Om Snowie erfelijk te verklaren kan alleen Kippie split voor lutino en witmasker geweest zijn, anders zou het vlgs mijn niet kunnen?

Mother:Whiteface Lutino
Father:Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface {X2: Lutino}
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface Split To {X2: Lutino}

female offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface

Op zich wel grappig om 4 verschillende mutaties in 1 nestje te kunnen zien; lutino, wildkleur, albino en witmasker.
Helaas zal je wegens al die nare omstandigheden dit niet meer uit dat koppel kunnen zien...
Heeft Kippie ondertussen eigenlijk nog een ander vrouwtje gevonden?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Bij Nickie heb ik nooit duidelijk kunnen zien dat ze rode oogjes had maar dan waren ze misschien heel donker.
Het jong (Snowie)had wel rode oogjes dat kan je de eerste dag al zien.
In elk geval had ik maar 1 jong dus ik weet niet wat voor mutatie de andere 2 eitjes gehad zouden hebben maar die zijn toen niet goed gegaan.
De vader van Kippie was in elk geval een spierwitte valk maar of die rode of zwarte ogen had weet ik niet zeker.
Kippie heeft nu een beetje Einstein als vrouwtje maar die gaat weer naar Mariska binnenkort dus dan moet ie weer een ander popje zoeken :-(
Ik hoopte eigenlijk dat ie met hedwig een koppeltje ging vormen die is nu nog te jong maar volgend jaar zou dat goed kunnen gaan.
Dan heb ik dezelfde combinatie en dus weer kans op albino jongen.

Groetjes, paul

Mandy

24 november 2003, 15:36:22 #10 Last Edit: 24 november 2003, 15:54:14 by Mandy
Op die foto van Nickie bij jouw stukje van "niet meer vliegen na gewond te zijn" bij Ziek, blz 4, pagina 1, zie je op de eerste foto heel goed dat ze rode oogjes heeft.  ::)



Die foto is best licht dus bij veel valkjes zal je dan wat roods zien natuurlijk, maar niet zoveel als je daar bij Nickie ziet, dus vandaar dat ik denk dat ze toch rode ogen had. Misschien dat de rood intensiteit wat minder wordt als ze ouder worden en het daarom roder bij Snowie leek?

Maar dat zou heel mooi zijn, als het volgend jaar met Hedwig zou klikken, ben benieuwd hoor. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hoi Mandy,

We hebben sinds gisteren ook weer een albino erbij. Op de vleugel boeg kun je een beetje cinnamon zien.



groetjes,
Peter

Mandy

Hé, da's een mooie hoor Peter, zo te zien wel een echte albino hé, jullie hebben er weer een aanwinst bij! ;)

Kijk hier heb ik ook een foto waarbij de flits de lens rood verkleurt bij Bobbie;



En hier zit ze er gewoon overdag bij;



Geen echte rode ogen dus. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Mandy,

het spijt me dat ik dit zeg hoor, maar ik vind jouw nouja albino-achtige valk echt zo prachtig. Ook al is het geen albino, hij 's perfect !!

Hoi Peter,

Waw, weer een albino, wat een schatje :).

Ik jaloers :'( :'( :'(.

Groetjes, Tara

Lique

Hoi Tara,

Ja, we hebben zelf nu 4 albino's, 1 binnen, en 3 buiten.
Ik vind ze echt schitterend. Het is een heel mooi popje..

Groetjes Lique