4 juni 2025, 01:26:21

zelfgekweekte valkjes houden?

Gestart door maartje.d, 14 mei 2009, 15:28:02

« vorige - volgende »

maartje.d

Hallo allemaal,

Ik heb een (beginners)vraagje. Sinds enkele maanden hebben wij een pracht van een valkparkieten-koppeltje.
Ze kwamen dadelijk heel goed overeen en vinden het super in de buitenvolière die ze delen met enkele dwergkwarteltjes.

Vandaag is dan ook ons eerste jong geboren. Er liggen nog vier eitjes dus het is spannend afwachten.

Ik wil achteraf graag één valkje houden om binnen te houden en goed tam te maken. Na verloop van tijd zullen we daar dan een goeie partner voor zoeken.
Kan ik dat valkje binnen houden en af en toe buiten bij in de volière zetten om wat meer beweging te hebben of zou dat uitdraaien op ruzie met de ouders?

Misschien een wat domme vraag en ook nog wat voorbarig maar ik vroeg het me nu al wel af.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

Maartje

Overseer

Ik verwacht niet dat er ruzie komt alleen moet je uitkijken dat er geen inteelt in je voilere komt

jeroenn

je valkje mag ook niet te lang buiten zijn omdat ze er niet gewend aan zijn om buiten te zitten.

Overseer

dat is niet echt een probleem wij hebben hier valkjes een flinke tijd binnen gehad inverband met een verbouwing aan de voilere, maar ze zijn afgelopen week weer naar buiten gegaan geen probleem

maartje.d

Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Hopelijk komen de andere vier eitjes ook uit en worden de jongen goed door de ouders verzorgd.

Het popje laat gelukkig ook goed toe dat ik aan het nest kom. Ze houdt er zelfs van dat ik haar kroel terwijl ze zit te broeden.

Groetjes,
Maartje

Overseer

Ok, dat is fijn mijn valkjes zijn bang voor mensen:P

Tjerk

Je moet ook rekening houden dat je dit alleen in de lente en zomer kunt doen. Omdat anders het verschil tussen binnen en buiten veel te groot wordt voor je valkje...

Groeten Tjerk