8 mei 2025, 13:42:23

lacewing

Gestart door Zyra, 7 mei 2009, 00:13:28

« vorige - volgende »

Zyra

om iemand te overtuigen zoek ik een duidelijke foto van een lacewing en het liefst naast een normale opaline, verdere mutatie maakt opzich niks uit als er maar duidelijk verschil te zien is tussen lacewing en opaline.. wie kan me hieraan helpen? of misschien een hele duidelijke uitleg wat het verschil is tussen opaline en lacewing?

Caroline

7 mei 2009, 10:16:21 #1 Last Edit: 7 mei 2009, 10:17:59 by Caroline
Citaat van: Zyra op  7 mei 2009, 00:13:28
om iemand te overtuigen zoek ik een duidelijke foto van een lacewing en het liefst naast een normale opaline, verdere mutatie maakt opzich niks uit als er maar duidelijk verschil te zien is tussen lacewing en opaline.. wie kan me hieraan helpen? of misschien een hele duidelijke uitleg wat het verschil is tussen opaline en lacewing?

Lacewing ..... een cinnamon lutino (witmasker)

Opaline ..... een geparelde

Hoe groot kan het verschil zijn??

De bovenste is dus een lutino of albino met een grauwe "sluier" over zich die meestal pas na het jaar, elke jaar duidelijker zichtbaar is.

Een opaline, ik denk dat je wel weet was een gepareld valkje is of bedoel je in deze ook een lutino dus een opaline lutino??

Bij deze zie je heel duidelijk de gele pareltjes.

Bij een opaline albino zie je niks ....

Maar .... wat is nu je vraag??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Caroline

7 mei 2009, 16:05:08 #2 Last Edit: 7 mei 2009, 16:06:56 by Caroline
Ik begreep inmiddels van Trudy dat het om deze valk ging.

De linker ....

In mijn ogen een opaline cinnamon die een beetje gebleekt is in de zon.

Het is sowieso GEEN lacewing, alleen een albino of lutino kan lacewing(= ino gecombineerd met cinnamon) zijn.

Maar .... het is zeker een mooi valkje.  :D

Groetjes van Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Of de foto is erg belicht, of dit is een cinnamon opaline valk met verhoogde geelfactor. :)

Rianne

Even gegoogled, want ik vermoedde dat er 2 betekenissen zijn van lacewing. De ene is wat Caroline bedoelt, en de andere is: De opaline valkparkieten kunnen ook lacewing opaline zijn, dit wil zeggen dat de parels bijna de hele pluim in beslag nemen i.p.v. een gedeelte van de pluim.
Dat verklaart ook de vraag om vergelijking met een gewone opaline. Met de term lacewing wordt eigenlijk nooit deze opaline vorm bedoeld, naar mijn idee logisch ook want het ene valkje heeft nu eenmaal andere parels als de andere.

Caroline

Dat weet ik niet, ik zie een gepareld cinnamon, die kunnen wel vaker wat geler zijn is ook mijn ervaring in een nest.

Maar de vraag was is dit een lacewing en dat is het in ieder geval NIET.  ;)

Wat betreft langere parels ook lacewing .... ik heb er nog niet eerder van gehoord bij valkjes.

Wel wordt de term lacewing bij andere vogels gebruikt.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Nog even rondgezocht, maar de lacewing uit de valkparkieten wereld is cinnamon-ino. Misschien dat het idd bij andere soorten iets anders is, maar bij valkjes heeft het niks met opaline te maken. :) Case closed dus ;D

Caroline

Ja klopt, dacht ik dus ook ....

Cinnamon lutino of cinnamon lutino witmasker.  ;)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Zyra

het ging inderdaad om trudy's valkje wat precies dezelfde kleur heeft als Jenna, zij kreeg dus te horen dat een kweker (weet niet welke) er een lacewing in zag.. als je op google intikt lacewing valkparkiet en dan de foto's bekijkt dan zie je puur geparelde valkjes.. vandaar dat ik er nu ook even niks meer van begreep :)

Jullie gaan er vanuit dat het gebleekt is door de zon, ik denk daar echter anders over, maar de kweek zal uitwijzen of het nu om een mutatie gaat of om iets anders.. maar dit is offtopic :)

dank jullie wel voor de reacties :)

Rianne

Of een kweek iets zal bewijzen over een mutatie is zeker niet off-topic, aangezien we hier op het Mutaties forum zitten en we discusseren over de valk op de foto's. Wat moet er bewezen worden?
En een mutatie is pas een mutatie als het goed vererfd, en geen 1 op 100 kans is, plus het moet opgenomen zijn in de standaard. Je hebt niet zomaar een nieuwe mutatie ;)

Caroline

Citaat van: Zyra op  8 mei 2009, 19:34:43
als je op google intikt lacewing valkparkiet en dan de foto's bekijkt dan zie je puur geparelde valkjes..

Kan je me hier een voorbeeld van laten zien ....

omdat Rianne even twijfelde over lacewing als zijnde langere parels heb ik ook gegoogled en kreeg bij lacewing valkparkieten alleen maar cinnamon lutino (witmasker)'s.

Ben geen één gepareld valkje tegen gekomen wat ze lacewing noemde.  ::)

Zou ze dus graag zien.  :D

Kun je ze alsjeblieft voor me plaatsen.

Alvast bedankt!!

Groetjessssssss

PS. wat denk jij trouwens wat het valkje op de foto voor mutatie is??

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

nick01

lacewing is geen erkende naam he , daarom zul je ze via google niet vinden denk ik.
bij valkparkieten spreekt men officieel gewoon van cinnamon-ino of cinnamon-ino-witmasker.
ook bij de standaardeisen van de nbvv spreken ze niet van lacewing.
lijkt me ook beter om verwarring te voorkomen om gewoon te blijven spreken van cinnamon-ino en de naam lacewing links te laten liggen.
maar goed dat is aan de mensen om het te gebruiken of niet. :-\

dit zou een lacewing zijn maar dan opaline.
maar officieel heet dit een cinnamon-opaline-lutino-witmasker.
gewoon gekweekt uit cinnamon-bont-witmasker / opaline / ino x bont-opaline-witmasker , meerdere nesten lagen er wat in.

Zyra

9 mei 2009, 00:20:36 #12 Last Edit: 9 mei 2009, 00:35:35 by Zyra
Hierbij 1 enkel voorbeeld waarop een cinnamon geparelde valk lacewing wordt genoemd.. als je op google lacewing valkparkiet intikt en dan op afbeeldingen zoekt (bij google zelf dus) zie je voornamelijk geparelde valkjes, al dan niet cinnamon..

een foto met beschrijving: valkparkiet gepareld (lacewing) cinnamon:

http://home.hetnet.nl/~miedemajacob/Valkparkieten/pages/Valkparkiet%20gepareld%20(lacewing)%20cinnamon.htm

Op deze website wordt zelfs vermeld dat een geparelde valk lacewing is als de parels de gehele pluim in beslag nemen (dit had rianne ook al gezegt volgens mij?)

http://www.kipparkiet.palle.be/valkparkieten/page.php?12

Wat betreft de groenachtige vogel van Trudy..
Zoals jullie weten heb ik zelf ooke en groenige valk, Jenna. Deze ziet er echt heel anders uit als een cinnamon, de kleur is enorm moeilijk vast te leggen op de camera helaas.. Somige mensen zeggen dat het een leverafwijking kan zijn, de vogel is kern gezond en dit is in mijn geval dus niet het geval. Andere mensen noemen het geel overgoten, en weer een ander noemt het mosterd.. Zo zijn er tig benamingen voor deze kleur.. Over mutatie durf ik ook nog niet te spreken maar floept er vaak uit  :-[

Welke mutatie de vogels dus zijn durf ik zelf ook niet te zeggen. Wel ben ik enorm benieuwd naar hoe het vererft en of het uberhaubt wel erfelijk is deze kleur.. Trudy heeft nu 2 (ik noem het maar even zo) mosterd valkjes en ik heb 1 popje. Ik heb trudy dan ook gevraagt wat ze met de mosterds ging doen en zij heeft deze nu bij elkaar gezet in de hoop op eitjes. Zelf zet ik Jenna tegen een zuivere wildkleur die ik nog steeds moet vinden. Mocht ik nog een mosterd kleurig valkje vinden denk ik er toch over na om ze tegen elkaar te zetten om toch meer informatie te krijgen over deze kleur.

Mochten er nu bij Trudy mosterd kleurige jongen komen dan zou deze kleur toch erfelijk wezen lijkt mij. Mochten er bij mijn mosterd (jenna x wildkleur) geen mosterd kleurige jongen komen dan weten we inprinciepe dat het reccesief vererft en deze kleur bij bijde ouders aanwezig moeten zijn. Of de zichtbaar x split genoeg is om de kleur te kunnen kweken zullen we dan ook moeten uit proberen door jongen uit te wisselen.

Tot nu toe heeft naar mijn weten 1 kweker in belgie dezelfde kleur valkjes en deze heeft ook naar mijn weten 1 jong gekregen. Welke mutatie dit jong had en of het gezond groot is geworden durf ik niet te zeggen.

Ik durf dus niet te zeggen welke mutatie deze valkjes zijn, wel vindt ik ze erg apart en weet ik zeker dat Jenna kern gezond is en het dus geen leverafwijking heeft en dit dus ook niet hoeft te zijn bij andere groen gekleurde valkjes.

Ik heb de vogels van Trudy nog niet in het echt gezien, maar zodra mijn auto gemaakt is ga ik zeker bij trudy langs om ze te bewonderen. Ook zal ik dan mijn camera mee nemen om haar valkjes op de foto te zetten en zal proberen zowel de man als pop met een wildkleur op de foto te zetten. Jenna heb ik al op een foto staan met een wildkleur.

Rianne, offtopic noemde ik omdat ik dit topic had geopent over lacewing en niet over groen gekleurde valkjes :D

Nick, bedankt voor de foto :)

Groetjes Dees