Bodembedekking: Russel Bedding geschikt?

Gestart door Jacky, 12 mei 2009, 00:59:11

« vorige - volgende »

Jacky

Hoi Hoi

Ik heb een vraagje over de bodembedekking van de kooi.

Op dit moment hebben we vogelzand gehaald, maar ik lees dat dit niet zo goed is voor de vogels. Als dit op is, haal ik het ook niet meer.

Nu lees ik dat veel mensen hun valkjes op beukensnippers hebben zitten. Zelf heb ik dit een tijdje gebruikt voor de ratten, maar het stonk te erg. Nu gebruik ik Russel Bedding. Dit is gehakselt stro, stofarm en lekker zacht, speciaal voor kleine knaagdieren die niet tegen stof kunnen, zoals ratten. Ook is het tegen ongedierte behandelt (op diervriendelijke wijze. Als er een dier gevoelig voor dat soort dingen is, is het wel een rat)en absorbeert het gigantisch goed. Sinds ik dit gebruik, hoor ik steeds dat niemand mijn ratten meer ruikt.

Kan ik dit ook voor Heidi's kooi gebruiken? Uit mijn ervaringen met mijn ratten, lijkt het me ook geschikt voor haar kooi. Ze zou er zelfs lekker in kunnen nestelen, aangezien het lekker zacht is.

Groetjes jacky


Jacky

Ik kan samendoen met een vriendin die beukesnippers haalt voor haar ratjes. Samen een grote zak is goedkoper dan steeds een klein zakje.

Groetjes Jacky en Heidi.

Rianne

Ik denk dat de meesten hier beukensnippers gebruiken. Ik gebruik het ook in de voliere en het bevalt me prima :)

Nancy18

Hallo,

ik heb een hele lange tijd houtsnippers gebruik. Maar toen kwam ik er achter dat mijn valkparkiet ziek was. Ben naar de dokter geweest. De valkparkiet had heel veel gisten an had het heel erg benauwd. Toen vroegen ze aan mij wat ik in de kooi had qau bodem. ik zei dat ik  houtsnippers erin had. Toen zei de vogelarts dat het heel erg slecht is voor de vogels. Het beste wat je er in kon doen is helemaal niks of kranten. Kranten zijn helemaal niet meer gevaarlijk voor de vogels. sins dien heb ik ze helemaal niet meer ziek. Ze waren 3 maanden ziek en medicijnen gegeven. dat hielp. En toen had een andere valkje een andere bacterie bij zich en moest ik iedereen behandelen voor de zekerheid.

Ik wil niet zeggen dat het door de houtsnippers komt. maar ik gebruik het niet meer!


Jacky

Hoi Nancy,

Gelukkig gaat het nu beter met je valkje.

Helemaal niks lijkt me ook niet zo goed in de kooi. Schelpenzand was ook niet alles, las ik en nu heb ik beukesnippers.

Ik ga het in ieder geval goed in de gaten houden.
Dankjewel voor je berichtje.

Groetjes Jacky

jeroenn

ik heb schelpenzand ook gebruikt de eerst emaand maar ik vond het zelf niks.
nu zit ik al een heletijd bij beukensnipper.
maar ik denk niet dt ze ziek worden van beukensnipper.
en als dat wel zo is leg maar eens uit hoe dat dan komt.
bijna iedereen op dit forum gebruikt het en niemand haar/zijn valkje is ziek geworden

Jacky

Mijn ervaring is dat heel veel mensen ratten op beukensnippers houden, maar soms zijn ratten toch te gevoelig voor het stof wat er nog in kan zitten. Zo zijn er ook weer ratjes, wat andere bodembedekking niet kunnen verdragen en daar een soort van allergische reactie op kunnen vertonen. Ik gebruik nu dus Russel Bedding voor mijn ratjes, waar ik zeer tevreden over ben.

Het lijkt me niet opmogelijk dat sommige valkjes er gevoeliger voor zijn dan anderen. Daarbij is het vaak ook nog zo dat de beukensnippers niet goed worden opgeslagen en er toch vocht bij komt, wat er weer voor zorgt dat het muf wordt, zonder dat we het kunnen zien.  Dat is het nadeel van hout, het is gevoeliger voor schimmel als er water bij komt.

Nancy18

Ik wil het best uitleggen hoor...


In houtsnippers zitten heel veel gisten en stof. Gisten zitten in houtsnipper. Als ze gisten hebben en je komt er laat achter dan kan je valkje dood gaan! dat is bij mij bijna overkomen. en als jullie me niet willen geloven dan moet je maar een vogelarts bellen! en die zou het zelfde zeggen. ik ben er al 2 kwijt geraakt door de gisten! en was er wel op tijd bij.

Jacky

Hout bevat van nature uit inderdaad gisten en vaak ook schimmels. Dit wordt getracht tegen te gaan door middel van verhitting (Als ik dit niet goed heb, hoor ik het graag), maar het is altijd een risico. Zodra het een beetje nat wordt, komt alles weer tot leven.

Ik geloof je echt wel. Daarom zit ik er aan te denken om toch gewoon een keer Russel Bedding te gaan proberen. Desnoods maak ik het nog fijner dan dat het nu is.

Als iemand nog een tip heeft, hoor ik het graag.

Groetjes Jacky

Sanna

Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren een zak Corbo korrels (uit de kern van maiskolven) gekocht. De beukensnippers waren toevallig net op. Ik ga straks de kooi verschonen, ben benieuwd hoe dit me bevalt. Dit alles lezende over de beukensnippers snap ik nu eindelijk waarom er vorig jaar gist in de ontlasting van m'n valkjes gevonden werd. Niet dat de hoeveelheid reden tot zorg gaf, maar wanneer ze ziek zouden worden moest dat gist wel nader onderzocht worden.

Groetjes, Sanna

Kimm

hoi sanna,

nou ik hoor graag hoe jou dat bevalt. laat je het nog even weten?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna


Zyra

ik heb op de bodem van de buiten voliere gewoon speelzand liggen :O dit hou ik een klein beetje vochtig zodat het niet kan gaan waaien enzo, de vogels vinden het ook heerlijk om in te lopen. De beukensnippers had ik inderdaad al eerder gehoord vand at gisten enzo, maar stof? het is juist stof vrij :D maar dit is wel de reden dat ik geen beukensnippers gebruik op de bodem van de voliere, buiten kan het nat worden en krijg je inderdaad schimmels in het hout, de valkjes vinden het heerlijk om die dingen te slopen, maar op die manier krijgen ze ook schimmels en gisten binnen :)

Rianne

En ik gebruik alweer 3 jaar beukensnippers in de voliere ;) In de herfst en winter haal ik er altijd een schoffel doorheen, zodat je voorkomt dat er schimmel wordt gevormd. Ik heb er dit jaar nog niks doorheen hoeven halen. Het verversen is even werk, er gaat een hele 20 liter zak in en een beetje, en als je dat er allemaal uit moet scheppen + voer en zandresten, ben je wel even bezig maar ach, het gaat daarna wel weer even mee.
Tijdens de kweek verschoon ik niet. Ik rij namelijk de groene afval container in de voliere en dit vinden ze niet echt leuk.

mieke_06

hoi,

ik gebruik zelf al sinds ik valkparkieten heb corbo ik vind het heerlijk spul heel makkelijk te onderhouden.

groetjes, Mieke