29 april 2024, 01:38:00

Gaat het wel goed?

Gestart door nita_forever, 3 mei 2009, 14:39:32

« vorige - volgende »

nita_forever

3 mei 2009, 14:39:32 Last Edit: 3 mei 2009, 15:31:18 by nita_forever
Hallo,
Ik wil graag wat advies van mensen die ervaring hebben met de handopfok. Mijn Chiko is denk ik tussen de 5 en 6 weken oud en weegt bijna 100 gram nu. Hij zit al mooi in de veren en was tussen de 4,5 en 5 weken al uitgevlogen. Hij werd nog wel bijgevoerd door zijn ouders, maar vloog lekker buiten in de vouillere. Ik heb hem van een hobbykweker, welke mij vertelde dat hij misschien 1 tot 2 keer nog bijgevoerd moest worden, en verder moest ik hem zelf laten eten. Nu ik hem bijna een week heb verneem ik wel dat hij elke dag iets aankomt in gewicht, dus volgens mij is dat een goed teken. Hij is erg knuffelig en komt makkelijk bij me zitten en op de hand, daar verneem ik verder geen apartigheid van. Maar mijn vraag is eigenlijk of ik het nu goed doe. Hij eet namelijk nog bijna niet zelf, op af en toe een paar pitjes trosgiers, een beetje grit en wat eivoer na. Met de zonnepitten uit zijn voer speelt hij zelf alleen, en gewone pitjes eet hij ook nauwelijks. Verder heb ik hem nog niet uit zich zelf zien drinken, en heeft hij al helemaal geen genoeg aan 2 voedingen per dag. ik voer hem pap voor kromsnavels, maar 4 keer per dag, en nog zit hij tussendoor steeds te bedelen. Ook laat ik hem wel dingetjes proeven zoals appel of een creaker, maar hij wil het alleen voorgekouwd en uit mijn mond hebben...
Ik vraag me dus af of dit goed gaat zo...
Alle tips en trucks zijn welkom!:D

Groetjes Annita en Chiko
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

bobbie

Hoi hoi,

Om te beginnen zou ik stoppen met dingen voor te kauwen en dan aan hem te geven. In je mond zitten heeeeeeel veel bacteriën en die zijn niet goed voor zo'n klein vogeltje.

Het belangrijkste is dat je zijn gewicht goed in de gaten houdt.
Je zou hem 's morgens schoon aan de haak kunnen wegen en van alles in zijn kooi zetten, dus geen pap geven.
Je kan neerzetten:
eivoer (iets vochtig, rullig gemaakt), trosgierst, bruine boterham, grasparkietenzaad (dit pelt makkelijker dan valkparkietenzaad), en verder het nodige als grit etc.

Je weegt hem dan weer tussen de middag. Is hij niet aangekomen of afgevallen, dan geef je weer pap. Is hij aangekomen, dan kan je een klein beetje pap geven, de helft dan normaal. Om 18.00 uur kan je dit herhalen.

Waar je ook op moet letten is dat is met een vol buikje de nacht in gaat.

Anderen zullen me wel aanvullen. Succes.

Nel :)

Rianne

Zolang hij toch aankomt in gewicht lijkt het mij dat hij voldoende eet. Probeer dan toch een voeding minder te geven en houdt het gewicht in de gaten.

nita_forever

Hai hai,
Bedankt voor jullie reacties.
Met Chico's gewicht gaat het volgens mij nog steeds goed, althans hij valt niet af, maar komt ook niet echt veel aan. Wat is eigenlijk het gewicht van een volwassen valkje?
Ik ben inmiddels over op 3 voedingen, maar hij lijkt het er nog niet zo mee eens te zijn. Ik vind hem toch nog wel regelmatig bedelen, maar hij is wel weer even "zoet" als ik hem wat zaadjes of trosgiers aanbied.
Wat ik hem wel door zijn pap geef is verpulverde Nutribird High energy, en een beetje eivoer. Kan ik ook vanaf dat ik over ga op 2 voedingen wat parkietenzaad erdoor doen?
En hoe kan ik hem echt stimuleren zelf te eten?

Groetjes Annita en Chico
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

nita_forever

Help!
Mijn Chico heeft vandaag nog bijna niet gegeten. hij is opgewekt en valt niet af, maar heeft het na 2 hapjes eten steeds bekeken.
Ik zie hem nog steeds ook niet echt veel zelf eten. Wat moet ik doen? Voor het eten bedelt hij wel, maar na 2 hapjes stopt hij en wil weg vliegen. Krijg er dan niks meer in.

Groetjes Annita
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

Romy

Hoi Annita

Zolang Chico niet afvalt is er geen enkel probleem. Zolang jij handopfok blijft aanbieden, zal hij zeker geen moeite willen doen om zelf te gaan eten. Want eten aangeboden krijgen en terwijl aandacht krijgen is toch véél leuker  :D ;)

Je zal dus van je hart een steen moeten maken en minder pap geven, zodat hij een beetje gedwongen wordt om zelf te eten. Als hij bedelt, zet dan een bakje zaadjes voor z'n neus.

Hou natuurlijk wel altijd in de gaten of hij niet afvalt. Als dat toch het geval is, dan moet je terug pap geven (of een beurt meer per dag).

Je zei dat ie al 100 gram weegt. Dat is héél netjes want het minimumgewicht van een gemiddeld valkje is 80, het maximum ligt zo rond de 120. Maar er zijn altijd uitzonderingen die meer of minder wegen (net zoals bij de mensen). Jou valkje heeft dus al een héél goed gewicht. Maak je daar zeker geen zorgen over!

Groetjes
Romy

nita_forever

Hallo Allemaal,

Ik heb jullie tips en aanwijzingen goed kunnen gebruiken. Ik heb het gevoel dat het erg goed gaat met mijn kleine man. Hij is lekker onderzoekend en als ik s avonds ff achter de pc zit vind hij het erg leuk telkens mijn pen van tafel te gooien, en hem vervolgens na te kijken. Hij is ook erg aanhankelijk en knuffelig, en eet goed.
Ik ben  sinds gisteren over op 2 voedingen, en tot nu toe blijft hij nog steeds mooi op gewicht. Wat mij wel zorgen baad is dat ik hem niet of nauwelijks zelf zie eten en al helemaal niet zie drinken. Ook bedelt hij nog wel de hele dag, maar hier geef ik niet aan toe.
Als ik hem s morgens en s avonds eten geef is zijn krop volgens mij leeg of zo goed als leeg, en krijst hij enorm als hij hoort dat ik hem eten maak.
Ik geef hem 1 theelepeltje Nutribird High Energy, en 1 flinke thee lepel parkietenzaad en 2 theelepeltjes pappoeder, met dit gemengd en met een beetje gekookt heet water. Hij stopt altijd van zelf als hij genoeg heeft, en hij eet erg gulzig.
Wat ik wel raar vind is dat hij, zoals nu ook, net na het eten elke 5 min. poept, en dit is dan hele dunne ontlasting, en is wit/geel van kleur. Na een half uurtje is dit weer normaal en weet stevig donker en een klein beetje wit eraan.
Is dit wel goed? En gaat het afbouwen tot zo ver ook een beetje normaal?

Groetjes Annita en Chico
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike