Help het gaat heel slecht met mijn valkje !

Gestart door lotous, 10 mei 2009, 20:51:24

« vorige - volgende »

lotous

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week twee valkparkieten gekocht ( koppel ). Het gaat eigenlijk heel slecht met mannetje. Wij hebben paar keer tegen die verkopers gezegd dat het niet zo goed met hun gaat toen zijn nog in de winkel waren maar zij hebben helemaal niks aan gedaan. die verkoper zei een keer tegen mij dat dit door stress, maar we wisten zelf dat dit niet alleen door stress kan komen want het was veel te erg. Het ging elke dag slechter met die twee. Toen ik zag dat zij geen aandacht besteden aan die vogels, hebben we besloten om die paar te kopen en zelf ervoor zorgen. De mannetje heeft bijna een grote wond op zijn vleugel ( op dat stuk heeft hij geen veren en is rood hij heeft ook last van ). Hij kan ook heel erg moeilijk adem halen. Hij heeft de hele tijd zijn snavel open zodat hij makkelijker kan adem halen. wij hebben hem de volgende dag naar dierenarts gebracht. Hij zei dat het niet zo goed gaat met hem. Hij heeft probleem met zijn longen en kan moeilijk adem halen, daarom heeft hij de hele tijd zijn snavel open. Dit komt door een infectie. De infectie is doorgegroeid en daar door is zijn neus bijna dicht.de wond komt ook door infectie. wij hebben van zijn arts antibiotica gekregen voor infectie en we moeten jodium ( gewoon mensen jodium) op zijn wond doen. Als wij de medicijn willen toedienen bij hem krijgt hij veel te veel stress zelfs na het toedienen blijft die stress bij hem tot paar uur. Hij slaapt niet op twee potten en zijn potten zijn aan de onderkant beschadigt waarschijnlijk heeft hij lang op plastic stokken gezeten ( heeft de arts gezegd ) voordat hij bij ons komt. Hij zit meestal op de bodem van zijn kooi en niet op die stokken.

Nu wil ik ook jullie hulp vragen over volgende problemen:

- Stress bij toedienen van medicijn. wij moeten van zijn arts
  2 x 8 druppel ( 16 druppels per dag ) bij hem toedienen. maar probleem is dat wij hem heel moeilijk kunnen vangen. daardoor krijgt hij meer stress. Daarom geven we hem per dag 8 druppel. Dus 1 keer per dag in plaats van 2 keer per dag is dat niet erg ?????
- Hij zit meestal op de bodem van zijn kooi
- Hij zit meestal op twee potten
- Zijn beschadigde potten aan de onderkant ( wat kan ik daaraan doen) ik dacht zelf aan vaseline maar ik weet niet of dat kan of niet !
- zijn wond ( is alleen jodium genoeg of weten jullie nog wat anders )
- En als laatste vraag : Wat is nou goed voor hem en wat is slecht ! welke soort eten, groenten of fruit of iets anders kan ik aan hem geven wat voor hem goed is ! of wat kan ik doen om meer voor hem te zorgen.

Ik wacht op jullie reacties en BEDANKT voor jullie help

Rianne

Ten eerste vind ik het super dat jullie de arme vogels hebben meegenomen, maar zo te lezen gaat het echt heel slecht...

2 keer per dag 8 druppels is echt wat de arts heeft voorgeschreven, 1 keer zal dan te kort zijn. Je kunt even opbellen om te vragen of het ook door het drinkwater mag maar de kans is dan groot dat hij er alsnog te weinig van krijgt. Deze vogel is er volgens mij zo slecht aan toe dat hij kan overlijden door medicijn tekort of teveel stres, dus zoveel keuze is er niet... :-\

Een zieke vogel zal inderdaad op de bodem zitten, helemaal met zere voetjes... Toevallig kwam ik dit tegen in een webwinkel: http://valkcity.nl/shop/index.php?action=article&group_id=17&aid=103&lang=NL Misschien werkt dit ook verzachtend voor de vleugel? Als het maar geen open wond is.
Voor de voetjes zou ik dit geven:

Sunshine Factor
Een aanvulling op de voeding
Voordelen:

•Verbetert de kleur en de glans van de veren
•Als ondersteuning bij plukgedrag
•Voor alle vogels met een droge schilferige huid en een gladde geïrriteerde huid van de "voetzool", vooral oudere vogels
•Heeft een hoog antioxidant/caroteengehalte
•Bevat een goede balans van essentiele vetzuren
•Bestaat uit 100% organische rode palmnootolie

Gevonden op http://www.avianhealthcare.com/index.php?op=viewpage&page=14 en via de meeste dierenartsen te bestellen staat er. Het zijn druppels die je over het voer kunt doen.

Ik zou zelf niet elke dag aan de wond zitten. Als het niet bloed en de vogel er zelf niet aan zit, zou ik het even laten rusten zodat het kan genezen.
Valkparkieten geef je een uitgebreide voeding. Naast zaadvoer kun je ook brood, groente en fruit geven, net wat ze lusten. Geen advocado en wees zuinig met vochtige groente ivm dunne ontlasting.
Hoe gaat het eigenlijk met de andere valk? Die is wel gezond?

lotous

Hi Rianne,

Bedankt voor reageren. Met die andere vogel ( vrouw ) gaat nu iets beter dan in die winkel.  In die winkel kon zij ook niet goed adem halen. ( heel erg eigenlijk ! die mensen zorgen echt niet voor die arme vogels )
Wij hebben die twee apart gezet de man zit nu in de kooi, maar die vrouwje kan los vliegen in huis samen met onze andere twee valkparkieten. Zij is alleen heel rustig en zit heel zielig. Soms gaat ze ook bij de kooi zitten naast haar paar. zij eet ook weinig maar ik denk zelf dat het door nieuwe omgeving komt en dat zij zich alleen voelt zonder haar man. Toch denk ik dat het beter is als zij nu apart blijven.

Rianne

Je bent inmiddels een week verder maar toch zou ik de 2 nieuwe vogels bij elkaar zetten, en in een andere ruimte als de vogels die je al hebt. Want wie weet wat voor ziektes ze kunnen hebben, en over kunnen brengen op je andere valkjes.
Wat je ook kunt doen, is de ontlasting opvangen van je nieuwe vogels, en deze laten onderzoeken. Misschien hebben ze wel wormen, of een bacteriele aandoening.

KatjaH