20 april 2024, 00:48:14

gaat het goed??

Gestart door twister, 8 mei 2009, 23:25:38

« vorige - volgende »

twister

Hallo,

ik heb een valk je van 2 weken en 3 dagen oud zijn ouders
wilde hem niet meer voeren en kon hem niet bij andere inzetten aangezien we geen andere valken hebben

dit is de eerste keer dat ik een valk je met de hand groot breng en heb dus een aantal vragen over de voeding of ik het nu juist doe of niet


zijn leefomgeving is tussen de 28 en de 31 graden
verder heeft hij ook de mogelijkheid om van de lamp weg tegaan

1e dag is hij om 17 uur in de middag uit het nest gehaalt toen woog hij 76gr en wilde echt niet meer eten dus woog erna 80gr om 20:00 weer een voeding woog er voor 76gr en erna 81gr om 23:00 weer een voeding 78gr voor het voeden en 86gr erna

2e dag ging ik me zorgen maken aangezien hij niet is aangekomen van de dag ervoor 7uur 74gr en de krop was niet goed leeg dus een paar druppels yakult gegeven
en gelukkig was hij om 10uur leeg dus gewogen en 71gr pffffffff dat was even schrikken afgevallen dus!!! eten geven en na het voeden woog hij 79gr om 13:00 76gr voor het voeden 84gr na het voeden 17:00 76gr voor het voeden 85gr na het voeden 22:00 74gr voor en 85gr na

nu geef ik hem straks nog om 12 uur voeding omdat ik het zo eng vind dat hij niet aankomt verder is hij denk ik wel levendig genoeg hij is lekker bezich met het schoon maken van zichzelf denk ik dan

maar goed ligt het nou aan de verhoudingen die ik geef doe ik dat niet goed ?? :'(doe zo me best en wil echt niet dat noedel ja zo heet hij dood gaat ofzo moet er echt niet aan denken
kan iemand mij de goede verhoudingen door geven want er staat echt niets op het pak en heb ik wel het goede voer??cede premium handrearing food en wat moeten de verhoudingen daar van zijn dan met water en pap ??moet er nog iets toegevoegd worden aan dit voer ?
en moet ik nu nog meer gaan bijvoeren ?of is dat af te raden?


snap echt niet waarom hij niet aankomt  ??? ??? ???
kan er gewoon niet van slapen  :'(
maak me echt zorgen om noedels of is dat niet echt nodig ?
ik hoop dat morgen zijn krop leeg is en dat hij is aangekomen dat zou zo een opluchting zijn................maar dat is nog verweg morgen jeetje wat een zorgen

ik hoop dat iemand me kan helpen want ik maak me er echt druk om en ben al echt gek op mijn noedels

p.s sorry voor mijn schrijf fouten en dat er geen punten en komma's

met voorbaad dank jmy

Caroline

Hoi hoi!!!!

Uiteraard kan ik niet zien hoe het valkje eruit ziet maar zoals je omschrijft doe je het prima hoor.  :D

Hij hoeft op deze leeftijd niet echt meer heel erg veel aan te komen, zolang hij maar keurig op gewicht blijft is dit prima.

Je schrijft beide dagen 's avonds na de laatste voeding 86 gram en de tweede dag na een moeilijke start 85 gram, dit is prima.

Waarschijnlijk had je het al gelezen maar hier kun je alles volgen over hand opfok.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Heel veel sterkte met Noedels.

Vergeet niet dat 2 weken een moeilijke risicovolle leeftijd is om een valkjes groot te brengen met de hand, zeker zonder ervaring, er kan dan nog een hele hoop mis gaan.  :-\

Ik duim voor jou dat Noedels en jij het gaan redden.

Groetjes van Caroline

PS. weet je zeker dat Noedels pas 2 weken en 3 dagen is .... dit is namelijk een mega zwaar gewicht voor een valkje van die leeftijd.  ??? ::)

Heb je foto's van Noedels??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rianne

Hoi,

dat Noedels de eerste en tweede dag niet goed wou eten kan wel kloppen, hij is natuurlijk niet gewend om uit een spuitje te eten. Dit komt vanzelf wel hoor :)
Grijp niet meteen naar de Yakult en andere middeltjes, ik lees dit zo vaak en vraag me af of dit echt wel zo geschikt is om aan vogels te geven, hun spijsverterings systeem werkt nu eenmaal anders als dat van een mens.

twister

hoi

nou noedels heeft vanmorgen weer gegeten en voor het eten woog hij om 7uur 72gr en na het eten 80gr hij heeft dus 8ml gegeten

om 10uur woog hij 74gr na het eten 82gr ook hier dus 8ml gegeten

maar als ik het goed lees kijken jullie wat hij weegt na het eten maar dat is toch dubbel?want het ligt er maar net aan wat hij binnen krijgt dan toch?is het dan niet zo dat je ervan uit moet gaan wat hij weegt voor het eten

en volgens het grafiek van kweken hier op de site waar je een valk ziet groeien van uit het ei tot 42 dagen moet hij toch iedere dag aankomen er staat ook in het schema dat hij zo tussen de 10% en de 15% per dag moet aankomen

zover ik weet is noedels 21 april geboren dus 2 weken en 4 dagen nu ik zal even kijken of ik een foto van noedels erop kan krijgen zodat ook jullie kunnen schatten ;D want ik weet het anders ook niet want in het grafiek zie ik toch wel wat gelijkenis met een zelfde valk van zijn leeftijd zeg maar

verder bedankt voor de zorgzame berichten en hoop dat jullie me er doorheen slepen zodat ik noedels er doorheen kan slepen ;D ;)

mvg jmy


Rianne

Hoi,

je weegt 's morgens, aan de hand hiervan bepaal je hoeveel ml pap je valkje per voeding krijgt. Jouw valkje weegt 's morgens 74 gram dus zou hij 7,5 a 8 ml per voeding mogen. We wegen niet na elke voeding hoor ;)
De foto's van ei tot 42 dagen zijn van een valkje wat door beide ouders wordt gevoerd, dat is niet te vergelijken met een handopfokvalkje. Ook de grafiek is wat hoog uitgevallen hoor :)
Vooral vragen stellen hoor, beter 2 keer hetzelfde gevraagd dan niet gevraagd en verkeerd handelen :)

twister

ja oké maar nu mijn vraag he sorry kom zelf ook een beetje uit een ei ::)  ;)

ik weeg hem en geef hem dan 8ml voer nu wacht ik tot zijn volgende voeding maar hij is nog niet helemaal leeg zeg maar geef ik hem dan alsnog de 8ml?want ik weet dat hij het wel wilt.......

oké volgende vraag hoeveel voedingen moet ik hem nu geven ? ik geef hem er nu 5 op een dag zeg maar zal ik dat maar gewoon aanhouden ??

hier een paar foto's van mijn noedels :D :D

groeten jmy

 
 


mvg jmy

Guinevere

Ach, wat is hij mooi ! Veel succes met de voedingen !

Rianne

De krop hoeft maar 1 keer per dag helemaal leeg te zijn. Omdat je 's nachts niet voert, kan de krop 's nachts goed legen en moet deze 's ochtends helemaal leeg zijn. Je geeft dan elke voeding 8 ml. De volgende ochtend weeg je m weer en geef je weer 10% van zijn lichaamsgewicht aan voeding.
Er staat een voedingsschema in de sticky over handopfok, zo uit mijn hoofd weet ik het niet ;)
Noedels is een bont valkje, maar over zijn leeftijd kan ik niet veel zeggen. Ben er weer even uit wat jongen betreft ;D

Caroline

Ja hij ziet er toch wel uit als een flink valkje van 2 1/2 week.

Even een voorbeeld wat ik bij de hand heb.


Mijn Naomi, hier 2 weken en 3 dagen oud.  ;)

Wat een schatje.  :-*

5 x per dag als je merkt dat hij dit nodig heeft mag best hoor.

Ga je met 3 weken over op 4 x.

Vaak is het ook een beetje op je gevoel af gaan.  ;)

Oh en in tegenstelling tot Rianne, weeg ik wel voor en na elke voeding.  ;) Ik kijk ook niet hoeveel pap er in gaat maar hoeveel hij aankomt. Hoeveel pap erin gaat is toch niet exact te meten, veel loopt langs zijn bekkie en gaat verloren.  :)

Succes, hij gaat super en ziet er goed uit.  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

twister

hoi allemaal,

wat leuk dat iedereen zo snel reageert en zoveel goeden adviesen hebben.

mijn vriendin jmy is er erg druk mee en doet super haar best om het vogeltje zo goed mogelijk te verzorgen.
ik wilde julie hier even voor bedanken ze is nu een stuk zekerder van wat ze allemaal doet qua voeding en warmte geven.
ik zelf heb ook een vraagje, hoe kan je zien dat het een bonte valk is en om welke bonte valk gaat het dan? ik zie er namelijk meer op deze site staan

mvg wim

Rianne

Ik zag het aan de kuif, de kuif van een bont valkje is geel als het doorkomt. Ook heeft ie volgens mij een paar gele vleugelpennen. Dit is een gewone bonte, hij heeft namelijk geen parels en volgens mij is hij ook geen cinnamon.
Het valkje uit Caroline's bericht is een cinnamon opaline bonte geelwang, weer heel wat anders dus! ;)

twister

ahhhhh wat leuk ik heb een bonte noedels  ;D

oké dus als ik het goed begrijp ook al zit er nog eten in zijn krop kan ik alsnog de 8ml geven zonder dat de krop overvol komt te zitten ?en dat de krop uitrekt?
want daar ben ik dan bang voor zeg maar dat de krop dan te vol zit en hij die niet zou kunnen legen en dan verzuurt raakt  :-[ want ik heb dus soms echt het idee dat hij nog iets teveel erin heeft om de hele 8ml te geven zeg maar.....en uit de foto's zien jullie ook dat hij nog maar 2 weken en 4 dagen is??dus met andere woorden heb ik een overgewicht noedeltje haha??

en wat is naomi leuk zeg wat een schatje  :D hoeveel weegt zij dan nu?

ik zal proberen een foto te maken voor dat ik ga voeren om 17uur

gr jmy

Rianne

Als 's ochtends de krop maar leeg is, maakt het verder niet uit. Let je trouwens wel op de temperatuur van de pap? Dit mag niet te heet zijn natuurlijk, maar als het te koud is, is het ook niet goed want dan verteerd het te langzaam.

twister

hoi,

ja ik let wel op de temp van de pap die heb ik tussen de 37 en de 43 graden wat ik heb gegrepen moet dat goed zijn.
dus als ik hem eten geef en zijn krop is nog kwart vol dan mag hij gewoon de 8ml hebben...... ???dat je hem dan niet overvoed ik dacht echt dat zijn krop dan tegroot zou worden dus gaf ik hem zeg maar zo 6ml
maar goed nu weet ik het bedankt  :D :D

echt super dit forum!!!!  ;D

ik zal in de loop van tijd weer wat gewichten en foto's neer zetten zodat jullie me op de hoogte kunnen houden of ik alles juist doe  ;)

gr jmy

twister

zo  ik denk dat het wel goed gaat met noedels haha
ik hou jullie op de hoogte

groeten jmy