9 juni 2025, 00:10:00

wat is nu goed om te doen

Gestart door Gerdy, 8 mei 2009, 14:10:25

« vorige - volgende »

Gerdy

ik weet nu even niet meer wat het beste is om te doen..

ik heb 28 donsjes zitten over 5 blokken er is één blok met maar twee donsjes omdat daar de moeder alleen op zit..

bij de bonte witmaskers heb ik vijf jongen maar de jongste twee worden vrijwel niet gevoed..

bij de witmaskers heb ik acht jongen en daar worden de drie jongste vrijwel niet gevoed..

als dit zo blijft dan overleven deze vijf het niet.

nu heb ik de oudste van de bonte witmasers even bij een ander koppelgezet van de  witmaskers heb ik de vijf met en super volle krop even binnen gehaald zodat de jongste gevoed kunnen worden.

doe ik hier goed aan?

deze situatie is geheel nieuw voor me met zoveel jongen tegelijk.

gr Gerdy

Saar

Ik zou zelf de jongen omwisselen...
Dus de oudste jongen in 1 of 2 nesten, en de kleinere donsjes ook in 1 of 2 nesten. Heb ik vorig jaar ook gedaan omdat de 2 kleinste telkens werden overgeslagen. Helaas waren deze te zwak en hebben t bij de pleegouders ook niet overleefd.
Groetjes Saar :-*

Rianne

Jongen verdelen over andere blokken is een goed idee, let er wel op dat de leeftijden van de donsjes een beetje bij elkaar liggen.
Wist je niet dat je witmaskers 8 eieren hadden? Of zijn er 3 valken die voeren? Het maximum is toch echt 6 (vind ik) en dan nog is het vaak goed opletten op de jongsten.

Gerdy

ik heb het grootste jong van de bonte witmaskers over gelegd

hoi Rianne..het nestje van de witmaskers is zo groot omdat ze eerst met z'n drietjes waren maar één van de popjes had besloten om zelf nog een nestje te krijgen in een ander blok..dit popje zit alleen en ze had vijf donsjes ..daar had ik er al een paar van overgelegd omdat ze dit niet alleen kon..vandaar dat dat nestje zo groot is..maar ik ben het met je eens zes is echt het maximum.

het is best wel moeilijk denk ik om de grootste en de kleinste bij elkaar te doen.

er zijn twee koppeltjes die voor het eerst een nestje hebben..

een koppeltje heeft vorig jaar één pleegjong groot gebracht en ik vind het heel moeilijk om andere jongen bij het witmasker koppel te leggen omdat mams heel erg plukt..

ik weet wel dat ik niet meer zo los in de voliere ga kweken maar met broedhokken dan voorkom ik denk ik dit probleem..

er zijn twee triootjes maar die hebben dus voor het eerst een nestje..snap je het nog? ik bijna niet meer..

als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag.

gr Gerdy