26 mei 2025, 04:49:04

2 legsels bij elkaar

Gestart door wilhelmus69, 5 mei 2009, 20:28:06

« vorige - volgende »

wilhelmus69

Ik heb 2 koppels valkparkieten bij elkaar.
Zag nu 1 nestkastje met 9 eitjes. Heb echter 2 identieke geparelde poppen, weet dus niet welke er in het blok zit.
Kunnen dit van beide poppen eitjes zijn? Wat moet ik nu doen?
Merk dat allebei de blokken gebruikt worden. Echter is het andere blok (nog) leeg.
Ik zie wel dat beide mannen dan in het ene blok en dan in het andere blok zitten.
Heb niet gemerkt dat er ruzie onderling is.

Rianne

Zolang er geen ruzie is, zou ik niks doen, behalve de eitjes schouwen, het aantal bevruchte eitjes terugbrengen naar 5 en de rest aanvullen met nepeitjes.
De kans is klein dat ze de eitjes accepteren als je die in het andere blok legt.

wilhelmus69

volgens mij zijn alle 9 eitjes bevrucht.
ze zijn allemaal donker. Denk dat ze al ruim een week zit te broeden.

Rianne

9 jongen in een blok + 4 ouders is best krap, of je moet een heel groot blok hebben ;) Het risico bestaat dat er alsnog ruzie komt en dan moet 1 koppel dus voor 9 jongen zorgen. Ik zou er echt wat weghalen en neppers erbij leggen, voor er nieuwe eitjes gelegd worden.

wilhelmus69

Het blok is 25 bij 25 cm.
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Alleen weet ik niet welke eitjes ik weg moet halen, Zit er niet een kans in dat er een te groot leeftijds verschil komt als ik de verkeerde eitjes weghaal.
Als ze na het derde eitje is gaan broeden en om de dag een ei legd, kan er toch zo 10 dagen tussen zitten, voordat de volgende uit komt? Kan ik dan niet beter wachten dat er 5 jonkies geboren zijn en dan de rest wegdoe?
Hoewel ik dat dan ook zielig vind.

Rianne

Daar heb je wel een goed punt...
Kun je met schouwen ook niet een beetje inschatten welke eitjes er als laatste bij zijn gekomen?