V's Valkenhuis, alle valkjes ondergebracht. Gelukkig!

Gestart door Raymond, 3 mei 2009, 18:56:03

« vorige - volgende »

Raymond

Ik heb inmiddels 4 eitjes ontdekt bij het koppel. Maar heb nog steeds niet gekeken of ze bevrucht zijn. Vooral het mannetje zit veel op het nest. Ik denk dat die overdag erop zit en het vrouwtje 's nachts. Moet van de week toch echt maar eens zo'n eitje oppakken en bekijken.

Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Raymond

Vandaag wederom gekeken en kon nu goed zien dat er 4 eitjes echt in lagen. Van deze vier eitjes zijn er 3 roze gekleurd inmiddels en is er 1 nog spierwit. Ik gok dat er dan drie bevrucht zijn. Ik heb ze nog niet met het lampje bekeken. Durft dat nog niet aan zo de eerste keer.

Wanneer kan ik verwachten dat ze uitkomen? EN waar moet ik nu erg goed op gaan letten? voer en/of andere dingen?

Ik heb dit jaar geen ringen ontvangen, dus kan ze niet ringen helaas.

Anke

Hoi Raymond,
Eitjes kunnen uitkomen na 18 tot 21 dagen broeden.
Je kan je valkjes wat extra trosgierst geven.
En andere dingen die ze lekker vinden.

Het extra voer wordt pas echt belangrijk als de kleintjes er zijn.

Ik doe regelmatig nest controle om te zien of alle eitjes nog heel zijn.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Raymond

Ik zal wat extra bakjes op gaan hangen met aparte dingen.
18-21 dagen, dat is begin september...
Das lastig want ik zit 2-3-4 september in een opleiding. Hopelijk dat Patrice dan wat kan kijken en checken. Ik ga dan waarschijnlijk de geboorte van me eerste jongen missen.

Zover ik zag zijn alle eitjes nog heel.

Raymond

Vandaag weer even gekeken bij de eitjes. Alles gaat goed tot zover.

Beide valkjes broeden vollop. Waar ik erg blij mee ben. Ik weet dat Snowy al eens eerder een nestje heeft gehad bij de vorige eigenaar. Snowy is zeer waakzaam en ik was vandaag te sloom om schitterende foto's te maken.

Snowy kwam namelijk tijdens de nestcontrole meteen op het stokje voor de opening zitten en spreide haar vleugels met het nodige gekrijs in me oor en geblaas. Maar ik kon helaas me telefoon niet meer optijd pakken om daar een foto van te maken. Toen ik hem had vond ze het wel weer genoeg en ging snel weer naar binnen.

Ik ben blij dat ze beide zo braaf broeden en ben erg benieuwd of er straks jonge valkjes komen!! Zoja dan worden het lutino's of wildkleurtjes. Als er iets anders uitkomt dan klopt de mutatie van pa en/of ma niet.

Mochten er drie uitkomen dan hou ik iig 1 lutino zelf (eens kijken of die aan Jafar gekoppeld kan worden) en de andere zullen aangeboden worden.

Tot dusver gaat alles goed.  Helaas weer geen foto's van de broeders.

Raymond

Foei ik ben niet eens thuis tijdens mijn eerste valkengeboorte. Het is toch schandalig, toch....  :-[

Zit momenteel zelf in Ossendrecht voor een opleiding.
Vannacht of vanmorgen is het eerste donsje geboren. Het betreft een erg geel donsje en een klein beetje wit, zoals het mij verteld is. Het valkje piept erg lief en wordt goed beschermd door mama op het nest. Netjes de vleugel er overheen als er wordt gekeken.

Nu vermoed ik dat het een lutino gaat worden gezien de geelheid van het valkje!!.

Ik ben zeer trots op de eerste geboorte. Nu verwacht ik dat de komende dagen er nog twee eitjes uit gaan komen.
Me helemaal happy!!!  ;D :D ;D

Ik kan helaas geen foto's plaatsen, maar ik ga van het weekend meteen foto's proberen te maken!!!
Vanaf wanneer kan je de valkjes oppakken en dergelijke? Ben daar wel benieuwd naar.

Nu maar hopen dat ze het jong ook goed gaan voeren.

Marian

Hoi Raymond,

Gefeliciteerd met je eerste donsje :D
Jammer dat je er zelf niet bij kon zijn.
Leuk, van het weekend, foto's!!

Groetjes, Marian

Caroline

Gefeliciteerd!!!!

Jammer dat je niet thuis bent.  :-\

En een geel donsje met wit kan niet .... het is of geel of wit.  ;)

* Alle witte donsjes met blauwe oogleden worden witmaskertjes, eventueel met bont, cinnamon, pareltjes of andere mutaties.

* Alle witte donsjes met roze oogleden worden albinootjes.

* Alle gele donsjes met blauwe oogleden worden valkjes orange of gele wangen, uiteraard in div. mutaties.

* Alle gele donsjes met roze oogleden worden lutinootjes.  8)

Ben heel erg benieuwd.

Succes met jullie eerste nestje.

Groetjes van Caroline  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Yvon

Gefeliciteerd met jullie eerste donsje !!  ;D

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

♪ Marlies

Gefeliciteerd met julie allereerste donsje. :D
Op naar de volgende.

Zit je op PIOG in Ossendrecht ?

Groetjes Marlies ;)

Dierenfreackske

Hoi hoi, gefeliciteerd met je allereerste donsje hoor! Grtjs. Ann

Raymond

Allemaal bedankt voor de felicitaties. Ik ben terug uit Ossendrecht (PIOG inderdaad Marlies). Kennis van het PIOG?

Heb net even snel gekeken en voordat ik keek hoorde ik een heel lief piepend geluid in het binnen verblijf, dat was dus het geluid van een donsje.

Toen ik binnenkwam, vlogen ze allemaal weg op mama na. Die zocht liever de aanval op met me. Toch even stiekum kunnen spieken en zag dat er twee ietjes open waren en zag 1 wit¿¿?? ??? ??? ??? donsje, wat volgens mij niet mogelijk is met de mutatie van pa en ma.  Dat witte donsje probeerde heel snel onder pa te kruipen. Dat was erg schattig om te zien.  De twee kon ik niet zien, maar die zat waarschijnlijk onder pa.

Het wordt dus afwachten wat de mutaties worden, want volgens de berekening kan ik alleen wildkleur en lutino's krijgen en die zijn toch echt geel dons!

Ik denk dat foto's maken erg lastig wordt aangezien zowel ma als pa in de aanval gaan als ik het blok oppak en opendoe. Daarbij zag ik dat pa dan op de donsjes staat en dat heb ik liever niet zo de eerste keer.

Kan ik de donsjes trouwens al oppakken? Dan zal ik een proberen om pa en ma even van het nest te krijgen met een handschoen en de donsjes dan even fotograferen. Worden nog spannende weken zo. Hopen dat het nog even rond de 20 graden blijft de komende weken.
Wat is de min. temp voor de kleintjes. Anders moet ik er een warmte lamp bij gaan zetten. Ze staan iig wel uit de wind en de tocht.

Komende weken zal ik dus weer wat meer gaan posten!
Groetjes Raymond!!

Raymond

Ik ben even terug gegaan in mijn mails en nu begrijp ik de witte donsjes ook. MA is ook een witmasker:

Dan wordt de berekening heel anders namelijk:

Vader:
Lutino split voor Witmasker

Moeder:
Witmasker Cinnamon Opaline split voor Bont

Nageslacht man:
25% Witmasker split voor Bont {X2:Cinnamon} {X2:Opaline} {X1:Lutino}
25% Wildkleur split voor Witmasker Bont {X2:Cinnamon} {X2:Opaline} {X1:Lutino}
25% Witmasker split voor {X2:Cinnamon} {X2:Opaline} {X1:Lutino}
25% Wildkleur split voor Witmasker {X2:Cinnamon} {X2:Opaline} {X1:Lutino}

Nageslacht pop:
25% Witmasker Lutino split voor Bont
25% Lutino split voor Witmasker Bont
25% Witmasker Lutino
25% Lutino split voor Witmasker

Ik ben zeer blij dat ma ook witmasker is. Want een albino krijgen lijkt me erg gaaf. Gezien het witte donsje hoop ik op een albino. De tijd zal het leren!!

Raymond

Heb vanavond nog een poging gewaagd toen ma op het nest zat en die liet me wel netjes kijken.

Het blijken twee witte donsjes te zijn waarvan 1 met zwarte ogen. Een witmasker man dus
en de andere met rode ogen, een albino popje.

Dus toch een albino, nu hopen dat alles goed gaat verlopen met het voeden van de jonge.
En afwachten of de andere twee eitjes uitkomen. Ikzelf denk dat er nog 1tje uitkomt, aangezien ik drie rozegekleurde eitjes zag en 1 spierwitte een tijdje geleden.

afwachten dus..

♪ Marlies

Ik heb wel eens op PIOG gewerkt, in de catering.
Enne, ik ben in Ossendrecht geboren.
Dus jij bent ook zo'n stoere ME er ? ::) :P

Wat de donsjes betreft, ik zou ze voorlopig nog niet te veel pakken, vooral omdat het jonge ouders zijn.
Als ze straks eenmaal geringd zijn kun je ze wat vaker pakken.

Leuk, dat er gelijk al een albino bij zit. :D
Ik vind dat toch altijd een leuke ontdekking, vooral de eerste.

Voorlopig zullen de ouders dag en nacht in het blok zitten, dus warm genoeg voor de kleintjes. Later als ze wat meer in de veren komen, zullen pa en ma ook wat vaker uit het blok zijn.

De andere eitjes zou ik voorlopig nog even laten liggen, wie weet komen ze nog uit. Doen ze dat niet, dan zijn het altijd nog warme kruikjes voor de kleintjes en je voorkomt er mee dat de ouders te "vast" op de jongen zitten.

Groetjes Marlies ;)