Jullie persoonlijke ervaring mbt quarantaine

Gestart door Romy, 6 mei 2009, 17:23:25

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Deze zomer komt er voor Flupke een vriendinnetje bij. Daar zijn we heel blij mee, maar we twijfelen nog een beetje over hoe we de quarantaine gaan aanpakken. Ik weet dat er geadviseerd wordt om 8 weken quarantaine aan te houden en het nieuwe valkje daarbij in een andere ruimte te plaatsen dan de oude.
Het valt me echter op dat dit heel weinig gebeurt. Dus ik vraag me nu eigenlijk af of het echt wel noodzakelijk is, aangezien het nieuwe valkje in een ruimte zou komen te staan waar we eigenlijk nooit komen. Het valkje zou dus de meerderheid van de tijd alleen zitten.

Misschien is het nog nuttig om te weten dat het valkje hoogstwaarschijnlijk bij Mandy vandaan zal komen, dus niet uit een dierenwinkel of de vogeltjesmarkt.

Graag had ik van jullie geweten hoe jullie het aangepakt hebben als er een nieuw valkje bij kwam en of jullie van die aanpak tevreden zijn of niet.

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes
Romy

Marianne

Hoi Romy,

Ik hou de nieuwe valkjes altijd in quarantaine.
De laatste keer heb ik een koppeltje overgenomen van iemand hier op het forum die is gestopt met valkjes.
Mijn andere valkjes zaten inmiddels buiten in de voliere dus heb ik dit koppel binnen gehouden.
Ook leuk om ze goed te leren kennen.
Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Anke

Hoi,
Bij mij is het afhankelijk waar het valkje vandaan komt.
Haal ik het bij een voor mij bekende kweker dan weet ik waar het vandaan komt.
Dan gaat het valkjes in een aparte kooi in de kamer waar ook de andere valkjes staan.

Komt het valkje bij een voor mij onbekende kweker vandaan, dan gaat het minstens 4 weken in quarantaine in een aparte kamer.
Dan ga ik gewoon regelmatig bij het valkje kijken.
Bij de kooi zitten en kletsen en natuurlijk oefenen met tam maken.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Saar

Hoi Romy,
Het ligt er aan waar een valkje vandaan komt.
Als het beestje bij een bekende vandaan komt, dan gaat ie zo de voliere in. Koop ik er een op een vogelbeurs of in een dierenwinkel, dan gaat ie 6 tot 8 weken apart in een andere kamer. Mijn Hans komt ook bij Mandy vandaan en die heb ik meteen in de voliere gestopt :)
Groetjes Saar :-*

Romy

Hoi Marianne, Anke en Saar

Dankjewel om jullie ervaringen met mij te delen! Ik denk er dus aan om het nieuwe valkje in dezelfde ruimte als Flupke te houden, tot ze aan elkaar gewend zijn. En dus geen strikte quarantaine toe te passen, aangezien het valkje van Mandy vandaan zal komen (is nog niet 100% zeker maar hoogstwaarschijnlijk wel). Aangezien ik nog van niemand heb gehoord dat het fout is gegaan.

Dankjewel  :-*

Andere ervaringen (eventueel slechte) zijn nog steeds welkom. Ik wil graag een heel goed beeld hebben vooraleer ik een definitieve beslissing neem!

Groetjes
Romy

Guinevere

Hoi Romy,

Zoals je weet heb ik ook 3 vogels van bij Mandy.
Mijn eerste aankoop daar, Bruna (pop,2004) heb ik wel een aantal weken in een aparte kooi gezet, maar wel op de zelfde kamer als mijn andere vogels.
Was op mijn kot, dus had niet echt de mogelijkheid om ze in een andere kamer te zetten. Puur uit voorzorgen ben ik wel met beide vogels naar de arts geweest voor spuitjes omdat Mandy toen net papegaaienziekte in haar voliere had gehad.

Mijn 2 recentste aankopen bij Mandy, pop en man in 2008 heb ik ook direct in de voliere gestopt. Geen problemen gehad !

Hoogstwaarschijnlijk koop ik er volgende maand weer eentje bij haar en die gaat ook direct bij een andere hoor.

Iedereen moet het inderdaad uitmaken voor zichzelf, maar ik neem het risico.

Indien de vogel van een vogelmarkt of winkel kwam dan zou ik het zeker wel doen !

mieke_06

hoi
ik ben zo stom geweest om een kweker goed te vertrouwen ik heb laatst 2 valkjes gehaald en niet in quarantene gezet omdat ik de kweker vertrouwde, nu zijn al mijn valkjes erg ziek en te mager ze weten nog steeds niet wat het is.

maar iig veel plezier met je aankomende aanwinst

Romy

9 mei 2009, 16:32:12 #7 Last Edit: 10 mei 2009, 11:05:20 by Romy
Hoi Guinevere

Ik ben erg blij dat jij je ervaring met de valkjes van Mandy hebt neergeschreven. Mijn voorkeur gaat er ook naar uit om het nieuwe valkje niet in quarantaine te zetten. Zowieso komt het de eerste weken wel in een andere kooi te zitten zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen.

Hoi Mieke_06

Wat jammer dat jij een negatieve ervaring hebt. Ik hoop uit de grond van m'n hart dat je valkjes terug beter worden!

Alvast bedankt!

Groetjes
Romy

mieke_06

nee hoor Mandy is het niet.

deze kweker kweekt alleen om geld te verdienen ze vragen ook erg veel voor de valkjes.

ik ben benieuwd wat voor valkje het word

groetjes, Mieke

Romy

Hoi Mieke

Dankjewel om dit even te vermelden!

Het wordt zowieso een popje, maar de mutatie maakt eigenlijk niet zoveel uit. Flupke is een witmasker cinnamon popje, en we willen graag een andere mutatie. Maar welke, dat maakt niet uit.

Groetjes
Romy

♪ Marlies

Hoi Romy,

Ook ik doe m'n nieuwe valkjes gelijk bij de anderen.
Gelukkig ook nog nooit problemen gehad.

Als ik het niet vertrouw, dan neem ik al geen valkjes mee bij  kweker.

Ik kijk ook altijd naar de valkjes die erbij zitten. Hoe staan de oogjes, zitten ze goed in het verenpakje, hebben ze geen ontlasting aan de cloaca hangen en dat soort dingen.

Groetjes Marlies ;)

Romy

Hoi Marlies

Dankjewel om je ervaring te delen  :-*

Groetjes
Romy