2 mei 2025, 14:44:46

Man plukt jong fel...

Gestart door Sally, 4 mei 2009, 16:14:50

« vorige - volgende »

Sally

Hoi,

Ik heb hier een koppel zitten met een jong van 18dagen oud vandaag.
Kenji de man is het jong sinds vorige week aan het plukken, maar aangezien het jong goed gevoerd word heb ik dit aangezien, hij is wel kaal, maar werd niet tot bloedens toe geplukt. En het groeit wel weer aan..

Nu is deze situatie verandert, want ik kwam net thuis en ging kijken naar Dipsy(het jong) en zag dat hij/zij een bloedplekje had op de rug, vlakbij de vleugel.. Dus het is nu echt niet meer te doen..

Nu vroeg ik af wat ik het beste kan doen?
Ik weet niet 100% of Kenji alleen plukt (heb hem van de week wel zelf zien plukken) maar of de pop wel of niet plukt weet ik niet.
Ik vroeg me af, misschien kan ik Kenji appart zetten, en kijken hoe Pietje het op haarzelf doet, het is niet dat ze het niet aankan want het is namelijk maar 1 jong, maar ik vroeg me af: gaan ze dan niet fel naar elkaar roepen, en zou Pietje dan stoppen met voeren?

het is ook zo dat ze sinds vorige week weer aan het wipwappen zijn, dus volgens mij kan ik ook deze week of volgende week eitjes verwachten, wat denken jullie dat ik het beste kan doen?

Hier een foto waarop je het bloedplekje goed ziet:

Groetjes

Rianne

Hebben ze maar 1 jong? Dat moet de pop wel redden hoor, ik zou het mannetje apart zetten!

Sally

Maar wat als ze heel erg hard naar elkaar gaan schreeuwen?
En wat als er eitjes komen?
En wat als de pop wel stopt met voeren omdat het mannetje er niet meer bij is?
Ze zijn nu enkele dagen aan het wipwappen...

Moet de man dan appart in een andere kamer zodat ze elkaar niet kunnen zien, of juist vlakbij elkaar?

Rianne

Ik zou ze naast elkaar zetten, dan zien ze elkaar gewoon en zullen ze niet zo schreeuwen. Stopt de pop met voeren, dan toch het mannetje maar terug, tenzij je handopfok wilt gaan doen.
Vorig jaar heb ik ook een man apart gezet omdat hij plukte, de pop heeft alle 4 de jongen gewoon door gevoerd.
Het is net wat je wilt, nieuwe eitjes of een bevederd jong. Kans is natuurlijk groot dat de nieuwe jongen ook geplukt worden :-\ De eitjes kun je vervangen voor neppers.

Sally

Je hebt natuurlijk gelijk..
Ik ga het in ieder geval proberen, mijn zus had van de week mijn 3e kooi mee genomen, maar deze avond brengen ze die terug binnen, dus dan ga ik het ventje appart zetten van het vrouwje.
En dan maar hopen dat het weer gelijk goed komt , en dat Pietje ook niet plukt...

patricia

hoi
ik had vorig jaar ook dat probleem
toen werd de pop geplukt die nu zelf een jong heeft en ook plukt
ook tot bloedens toe
mij werd vertelt dat ik het jong met vasaliene in moet smeren
dat vinden de pop of man niet lekker en blijven dan van het jong af
het ziet er wel niet mooi uit maar het werkte wel
groetjes patricia

Jacoba

Ik smeer de jongen in met uierzalf en bij de ene oudervogel werkt het wel en bij de ander wel. Het is natuurlijk altijd de moeite waard om te proberen.

Groetjes Jacoba.

Sally

Morgen ga ik ze insmeren met Vaseline, en maar hopen dat het werkt.
Nu gaat voor de nacht het mannetje eruit, en morgenvroeg zet ik hem terug, want ben tot in de namiddag weg, en als er dan wat mis gaat ben ik er niet om in te grijpen. Ik houd het liever wat in het oog, morgen namiddag gaat ie dr dan weer uit, dan kan ik ze wat int oog houden.

Rianne

Ik heb het ook eens geprobeerd, ik bleef smeren maar het hielp niet... Maar hopelijk werkt het verzachtend voor de huid en is het niet voor niets.