7 mei 2025, 16:00:46

lang leven?

Gestart door dub, 7 december 2003, 14:30:04

« vorige - volgende »

dub

hallo ik ben ilse...
ik heb een hele lieve valkparkietje die dub heet .
ik heb 2 vraagjes.
1: hoe oud kan een valkparkiet eigenlijk worden?
2: ik heb sinds kort een jong poesje in huis.. het gaat redelijk goed tussen dub en het poesje maar nu begint dub zijn veertjes eruit te trekken en als ie dat doet schreeuwd hij hard  wat kan dat zijn..... alvast bedankt...

Tara

Hoi Ilse,

een valkparkietje wordt zo'n 15-20 jaar, maar er zijn er die dan nog ouder worden.

Volgens mij heeft je valkje nu te weinig aandacht, tenminste, dat denkt hij. Daarom begint ie zijn veertjes uit te trekken, en kan dat pijn doen, dat doet ie dus uit verveeldheid. Je kan het beste hem meer aandacht geven, of een middeltje, tegen anti-pikken, daar bestaan verscheidene  spulletjes voor.

Paul

Hoi Ilse,

Het kan ook zijn dat Dub last heeft van luis of mijt.
Je kan in de avond een velletje papier onder in de kooi leggen op de plek waar hij slaapt.
Als er in de ochtend rare zwarte dingetjes op dat papier liggen moet je antie mijt spra kopen in de dierenwinkel.
Wel oppassen dan dat je het voer uit de kooi haalt als je spuit en niet op de kop van je valkje spuiten.
Maar het kan ook zijn dat ie in de rui is en helpt zijn oude veertjes eruit te halen of het is verveling zoals Tara al zei maar met valkjes heb je daar minder last van dan met papagaaien.
Mijn oudste valkje is 24 jaar oud nu en nog best heel fit :-)
Er bestaan zelfs gevallen van boven de 30 jaar maar die komen niet zo vaak voor dat zijn uitzonderingen.

Groetjes, Paul