Valkparkiet in huis genomen welke een "slecht" leven gehad

Gestart door MrT, 27 april 2009, 23:56:55

« vorige - volgende »

MrT

Hallo,

Een kennis van mij heeft +/- 4 jaar een valkparkiet gehad.

Ik heb de valkparkiet nu overgenomen aangezien ze nooit aandacht kreeg. De doek bleef soms hele dagen over de kooi omdat ze veel schreeuwde, ze kwam nooit uit de kooi aangezien er katten in huis waren en ze waren simpelweg bang voor haar.

Ik wil nu weten wat ik het beste voor het beestje kan doen. Ik wil haar aandacht geven en haar proberen te laten wennen aan mij. Ik moet eerlijk bekennen, als ze naar me blaast etc ben ik ook wel bang voor haar maar ik denk dat ik me hier over heen kan zetten. De doek gooi ik niet op de kooi, ze begint te blazen als de doek in de buurt komt en ik denk dat ze het inmiddels dus eng vind en als straf ziet.

Vandaag heb ik haar door haar op een houten lepel te laten zitten uit de kooi kunnen halen. Ze vond het best eng maar nadat ik haar op de kooi had gezet is ze er toch wel even afgevlogen. Helaas is ze twee keer tegen de ramen aan gevlogen waarna ik haar op dezelfde manier weer in de kooi heb gezet.

Heeft iemand tips voor mij om dit beestje zich een beetje gelukkig te laten voelen en wellicht om dit beestje nog tam te krijgen?

Ik weet dat de kooi waar zij nu in zit aan de kleine kant is. Ik kan niet meteen een nieuwe kooi voor haar kopen. Wat kan ik er aan doen om het toch zo fijn mogelijk voor haar te maken?

Gr,

Kimm

hoi,

wat goed van je dat je het valkje hebt overgenomen.
ten eerste, heel veel geduld hebben met hem. niets forceren en laat hem ook lekker even zijn gang gaan. laat hem alles onderzoeken in huis.
veel tegen hem praten op een rustige lieve toon. hier gaat veel tijd inzitten, maar het moet gaan lukken om het vertrouwen van het valkje te gaan winnen.
in de kooi kan je een paar leuke speeltjes gaan hangen, niet te veel, want dat beperkt de ruimte weer voor hem.
heel veel succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anke

Hoi,
Wat goed dat jij de zorg voor het valkje hebt overgenomen!!
Als je haar los laat vliegen, doe dan de gordijnen, vitrages of wat dan ook dicht.
Dat is veel veiliger voor je valkje!!
Veel succes met het tam maken!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Bello

Hoi

Geef het valkje gewoon de tijd om aan je te wennen.

Zonder doek over de kooi is al een hele goede start.

Hoelang heb je het valkje nu in huis?

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

mieke_06

hoi,

ik heb in precies dezelfde situatie als jou gezeten alleen die van mij was een man. ik zou zeggen heeeeel erg veel geduld en heeel veel liefde dan kom je er wel. veel succes.

groetjes,
mieke

MrT

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en feeback.

Ik zal een vast ritueel aanhouden om het beestje rust te geven, denk dat ze dat wel even kan gebruiken.

Vandaag heeft ze op de een of andere manier zelf haar kooi opengekregen want ze had het deurtje ineens open en vloog ineens door de huiskamer heen. Helaas woon ik sinds kort in een woning en hangen in de huiskamer nog geen gordijnen dus was een botsing met het raam onvermijdelijk.

Ze vind het volgens mij inmiddels leuk als ik in de avond even bij haar kom staan en wat tegen haar praat. Dit heb ik net ook gedaan en nu is ze druk in haar kooi bezig en zit ze wat te fluiten (voor mij is het nieuw dat ze zo doet).

Ik zal volgende week eens proberen met mijn hand iets lekkers te geven en dit zo langzaam om te bouwen.

Dorothé; Ik heb haar (ik ga er van uit dat het een haar is) nu sinds zondag-avond.

Mocht ik vragen hebben en kan ik het antwoord niet vinden, kan het zijn dat ik ineens een PB stuur om iets te vragen. Sta dus niet gek te kijken als dit ineens gebeurt ;) .

Gr, Toine