15 mei 2025, 21:41:17

legsel ...

Gestart door Francoos, 20 april 2009, 17:53:36

« vorige - volgende »

Francoos

Hallo allemaal,

Onze valkjes hebben sinds dinsdag 14 april, in totaal, 8 eieren gelegd! Die hoogswaarschijnlijk allemaal onbevrucht zijn ...  :'(. Ik heb ze allemaal vandaag geschouwd, dus een week oud.

Nou zul je misschien zeggen : jammer, maar volgende keer beter !!

Er is alleen een maar ... wij weten niet zeker of het een man en een pop zijn ... ik zelf vermoed dat het twee poppen zijn die beiden broeds zijn!!

Kan dat ??

Eieren leggen zonder mannen?? Zijn het net kippen die zomaar eieren gaan leggen als de tijd er rijp voor is ...

En kan het dat twee poppen onbevruchte eieren in 1 broedblok leggen en samen erop liggen???

Ze zijn beiden 2 jaar, zijn bij ons geboren. Niet schuw, maar ook niet zo tam dat ze op je hand komen. Het zijn momenteel onze enige twee valkjes. De rest is tijdens een vakantie vorig jaar per ongeluk uit onze buitenvoliere ontsnapt,  :'(, helaas!! Een oppas aan huis gehad die niet echt affiniteit had met vogels ...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet goed kan sexen. Dus kan niet met zekerheid zeggen of het twee poppen zijn of een "echt" koppeltje.
Ze hebben wel gepaard, maar omdat ze buiten zijn in een grote voliere kon ik ook niet zien wie er bovenop was ...  ;D.
Of "wipwappen" twee poppen ook wanneer ze alleen samen zijn en er geen mannen bij zijn??

Misschien vreemde vragen, maar ik heb dit met onze vorige koppels niet mee gemaakt ... en toen wisten we zeker dat het een man en een pop waren ... hihi.

Groetjes Marielle.

Rianne

Valkjes leggen om de dag een ei. Als er in 7 dagen dus 8 eieren liggen, moeten het wel 2 popjes zijn. Plaats anders eens een foto van je valkjes, misschien kunnen wij wel zien of het idd 2 popjes zijn. Zitten ze bij meerdere valkjes of niet?

Francoos

Ze zijn maar met zijn tweetjes  :'(

Vorig jaar mei zijn de andere valkjes die we hadden ontsnapt uit de voliere en nooit meer iets van vernomen ... helaas !

Wij waren in Zwitserland op vakantie en een vriendin van me, die achteraf helaas geen affiniteit heeft met vogels, wilde wel oppassen!!

Het was lief bedoeld, maar pakte verkeerd uit ...
Ze wilde de buitenvlucht van de voliere wel even voor ons aanvegen ...
De Man (Tommie = een bonte cinnamon man) vloog zich accuut dood tegen het gaas  :'( en  zijn vrouwtje (Pino = lutino pop, split voor bont) ontsnapte toen zij (mijn vriendin) in paniek de deur van de buitenvlucht openmaakte ...

Hun jong van 2007 die we gehouden hebben bleef heel angstig in het binnenverblijf !!
Het heeft ook heel lang geduurd, wel een paar maanden, om zijn/haar vertrouwen terug te winnen!

Ons ouderkoppel (Pino en Tommie) had twee jongen grootgebracht, maar om wat vers bloed te krijgen inde voliere hebben we met een (wederom) hobby kweker hierin de buurt geruild. Een jong van 2007 van hem en een jong van 2007 van ons!!

Alleen achteraf zeg ik dat we het nooit hadden moeten doen, maar het is nu niet terug te draaien natuurlijk ...
Hij liet ons niet zien wie de ouders waren en kon ons niet precies vertellen wat de mutaties van de ouders waren ... achteraf een beetje vreemd. En hij kon ons ook niet zeggen wat voor sexe het jong had, maar hij vermoedde dat het een man was ...

Maar zo'n fout maken wij nooit meer !!

Al met al was werd het gelukkig een gezonde valk en bij ons heeft hij/zij het goed!
En samen hebben zij het ook goed zo te zien...

Ik kan jullie alleen geen recente foto's aanbieden van ons huidige tweetal want ons digitaal fototoestel is helaas overleden ...

Maar wel kan ik je een foto aanbieden van vorig jaar zomer =

http://farm4.static.flickr.com/3545/3461634245_89ce8fdf64_b.jpg

Rechts = jong uit eigen kweek en links het jong wat we gekregen hebben.

Hopelijk kan je er iets mee ...

Groetjes Marielle.

Rianne

He bah, wat vreselijk... Je vriendin zal zich wel behoorlijk schuldig hebben gevoeld :-\

De linkse op de foto heeft al een behoorlijk gele kop. Heeft deze ook nog het visgraatmotief aan de onderkant van de staart en de gele stippen aan de binnenkant van de vleugel?
Maar het moeten haast wel 2 popjes zijn want een valk legt niet in 8 dagen tijd 8 eieren...

Francoos

Ok dank je! Ik ga er vanaf nu maar vanuit dat het twee poppen zijn ... hihi.

Kan ik er later dit jaar dan zomaar twee mannen bij plaatsen of meer waarschijnlijk volgend jaar ...

Voorlopig laat ik ze maar ff lekker op de eieren liggen en zodra ze zelf desinteresse gaan tonen voor hun legsel dan haal de broedblok weg.

Ja mijn vriendin voelde zich ook erg schuldig, maar ze belde direct naar Zwitserland toen dat gebeurde. Alleen het mannetje Tommie had ze niet terug kunnen vinden nadat hij zich dood had gevlogen en dat vond ze een vreselijk idee ... maar wij vonden hem wel een week later ... ieew !!

Hij had overduidelijk zijn nek gebroken. En was tussen een wand en het konijnenhok in gevallen.
Onze voliere wordt onderin bevolkt door onze twee konijnen. Een zwarte voskonijn, Huppel en een wildkleur huis, tuin en keuken konijn, Joepie.  :P

Bedankt nogmaals,

Groetjes Marielle.

Rianne

Je kunt er 2 (broedrijpe) mannen bij kopen, zet deze wel eerst in quarantaine voor je ze bij je eigen valken zet, ivm evt ziektes. :)
Het kan even duren voor ze zullen koppelen aangezien deze dames al een mooie tijd bij elkaar zitten.