Hoe vaak/lang gaat jullie valkje uit de kooi?

Gestart door Manon, 8 mei 2009, 16:12:15

« vorige - volgende »

Manon

Wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, dus dan maar hier.

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie valkje uit zijn/haar kooi gaat en hoe lang hij/zij er dan uit is.

Ik voel me altijd erg schuldig als er een dag is dat mijn valkje niet uit zijn kooi kan. Bijvoorbeeld als we de hele dag moeten werken en dan 's avonds ook weg moeten. Het lijkt me dan wel beter om het valkje niet uit zijn kooi te halen, dan maar heel even.

Maar eigenlijk gaat hij toch wel elke dag uit zijn kooi. Minimaal een uur, maar meestal toch wel 2 uur (en af en toe langer).

Hermien

Hoi Manon,

Je schuldgevoel herken ik ook wel, maar af en toe kan het echt niet anders. Gisteravond moest ik ook weg. Dus pech voor mijn mannekes. Wel merk ik dat ze dan bij terugkeer súperblij zijn. Althans, Goofy gaf een serenade weg en wist werkelijk niet meer van ophouden. Als ik thuis ben mogen ze na het avondeten uit de kooi. Dat is dan rond 19.00 uur. Vanaf 21.45 begint de kroel en ga-naar-bed-sessie. Eén voor één knuffel ik ze 10 minuten en zeker rond 22.30 zitten ze fijn weer op stok. Die vrij e uurtjes zijn echt wel genoeg hoor. Wanneer ik ze overdag vrij zou laten kan ik zelf niks meer doen als schilderen enzo, hè? De avonden ben ik er helemaal voor de valkjes. Komen ze lekker bij me zitten op de bank. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Marian

Hoi Manon,

Ik herken het schuldgevoel ook, maar zoals Hermien al zegt, soms kan het niet anders, en dan troost ik me met de gedachte dat ze in de kooi zich ook erg goed vermaken :D

Ik werk 3 dagen, ma-di-wo, dan komen ze er 's avonds tussen 19.00 en 19.30 uur uit tot rond half 10.
Wanneer ik vrij ben, komen ze er rond koffietijd uit, 10.00 uur.
Dan ook lekker een badje en/of verplicht even sproeien, wat ze nog niet zo leuk vinden ::), een uurtje ongeveer.
's middags haalde ik ze er nogmaals een uurtje uit, maar ik merkte dat ze gingen roepen en misschien verwen ik ze wel teveel??? :-\ Dus deze laat ik even achterwege en ik moet zeggen dat ze nu hééél rustig zijn. Ik heb ook (met veel moeite, consequent, GEEN aandacht gegeven!!)

En dan 's avonds zoals ik al heb beschreven :D
Wel leuk om het van meerdere valkenliefhebbers te lezen!

Groetjes, Marian

Kaatje

Hoi Manon,

Hier komen ze er 's morgens na het zetten van een bakje koffie uit, meestal is dit rond 9:00, ben ik eerder op dan mogen ze er eerder uit.

Dan gaan ze meestal rond een uur of 13:00 weer even op stok en dan mogen ze er voordat ik ga koken nog even uit. Heel soms komt het er niet van en dan mogen ze er zowiezo na het eten, en als de kookplaten zijn afgekoeld weer uit tot ik naar bed ga.

Dit komt omdat ik niet werk hoor, anders hadden ze ook wat vaker in de kooi moeten vertoeven  ;) Ik denk dat als ze genoeg ruimte in de kooi hebben, ze zeker genoeg hebben aan een paar uur per dag.

Ik zou me dan ook zeker niet schuldig voelen, het gaat om de liefde, aandacht, voeding en verzorging. Dan kan het heus wel eens voorkomen dat ze een dag in de kooi moeten blijven, ik kom ook niet elke dag buiten  ;)

Groetjes, Karin

loesje

wij hebben er maar één..elke morgen zeker een half uur voor ik ga werken..onder de middag kom ik naar huis.mag ie er weer 50min uit..en s'avonds als ik thuis kom mag ier er weer uit...tot het me uitkomt maar meestal gaat ie er zelf terug in..
in het weekend langer...en ook hoe het uitkomt..maar hij mag er zoveel mogelijk uit..maar als wij weekend weg zijn heb ik ook hartzeer..is geen kat die je buitenlaat...je kan niet zomaar iemand vragen..dus heel afhankelijk van één dochter die nooit meegaat ..(en die hem eigenlijk niet leuk vindt..maar ze doet haar best..)

Hermien

Om even de schuldgevoelens weer een beetje te verdrijven wil ik wel graag vermelden dat meerdere valkjes in één grote, ruime kooi, zich prima met elkaar kunnen vermaken. Wanneer je maar één valkje hebt is het inderdaad aan te bevelen om hem vaker los te laten, zodat-ie lekker overal bij je kan zijn.  Juist omdát ik doordeweeks moet werken heb ik dus meerdere valkjes aangeschaft, anders zou het te triest voor woorden zijn om zo'n beestje alle dagen alleen te laten zitten, hè?

Noppie

Bij ons mag het hele spul er 's morgens uit, de aga's gaan naar een hoekje van het washok waar ze lekker doosjes mogen snipperen. Japie de valk vliegt vrolijk rond, helaas nu zonder zijn maatje noppie. Meestal zaten ze samen boven op de radiator in de badkamer de suffen. Bambam de Caique zit wat op een stok de wereld om zich heen tot zich te nemen.
Als we zo'n beetje klaar zijn om te vertrekken naar het werk gaan ze er in en als er iemand thuis komt gaan ze er uit.

Bambam op z'n playtop, aga's in de kast waar wederom speel & snipper materiaal ligt. Japie fladdert wat rond maar gaat tijdens het koken de kooi in, om er tijdens het eten weer uit te mogen. Dit blijft zo rond spoken snaveltjes toe tijd.

In het weekeinde & vrije dagen komen ze er overdag ook nog een paar keer uit.

Romy

Hoi

Vroeger mocht Flupke er telkens uit als we thuis waren. Dat zorgde ervoor dat er helemaal geen structuur in zat. Op de duur zat Flupke altijd voor haar deurtje te kijken of ze er nu uit mocht of niet. En ze ging ook schreeuwen.

Om dat te vermijden, hebben we nu een relatief vast schema ingebouwd. Ze mag er uit telkens nadat we gegeten hebben. 's Morgens is dat een half uurtje tot een uurtje, 's middags ook zoiets, en 's avonds ietsje langer, van rond 19u tot rond 21u of zelfs later.
Het gebeurt natuurlijk ook wel eens dat het niet past, en dat ze een hele dag in haar kooi blijft, bv als we weggaan. Dan kan ik me ook wel eens schuldig voelen. Maar omdat ze dus nooit meer zielig voor haar deurtje zit te kijken, voel ik me er niet meer zo schuldig bij. Ze vermaakt zich nu zelf in haar kooi. Soms gaat ze zelfs haar kooi in om te spelen als ze los is. Dan moet het zo slecht nog niet zijn daarbinnen  :)

Maar binnenkort komt er wel een vriendinnetje bij voor haar, omdat ze vaker alleen komt te zitten. Nu heeft ze altijd wel iemand om haar heen want ik woon nog thuis en m'n moeder is vaak thuis. Vanaf de zomervakantie ga ik samenwonen met m'n vriend en gaat Flupke mee. En we gaan beiden gaan werken. Vandaar dat er een vriendinnetje bij komt.

Voel je zeker niet te snel schuldig hoor Manon. Ze hebben het fantastisch bij je  :D Ook al kunnen ze er eens een dagje niet uit. Wat bij mij wel eens kan helpen, is dat er zo ongeloofelijk veel vogeltjes zijn die NOOIT uit hun kooi komen  :-\ Als je onze valkjes dan met hun vergelijkt, dan zitten onze vogeltjes toch echt wel in een paradijsje, is het niet?  :D

Groetjes
Romy