11 mei 2025, 20:26:28

Moed inpraten of....

Gestart door Joost81, 21 april 2009, 12:04:09

« vorige - volgende »

Joost81

Hoi Iedereen,

Afgelopen zondag op maandag nacht mijn tweede valkje overleden aan een kropontsteking. Het is mijn tweede valkje wat plotseling overlijd. Het ging zo hard zondag avond en ik kon geen dieren/vogel arts bereiken. Mijn eerste valkje is overleden aan een hersenschudding. Beide zaken waar ik niet echt iets aan kan doen.

Mijn derde valkje zit nu alleen in zijn kooitje wat ik sneu vind. Ik ben aan het twijfelen wat ik nu moet doen. Natuurlijk eerst even de boel weer tot rust laten komen maar wat daarna? Gister dook de moed in mijn schoenen en was ik van plan om afstand te doen van ook het derde valkje. Maar je kan wat raar denken in geval van emotie...

Ik verzorg de valkjes denk ik, redelijk goed. Schone kooi, iedere dag vers eten en water, genoeg speeltjes en voldoende bewegingsvrijheid. Toch hebben ondanks dat de valkjes nu een gemiddelde 'levenssverwachting' gehad van 3 maanden.

Wat denken jullie? Heb ik gewoon pech en moet ik over een tijdje weer gezellig een valkje bijplaatsen of......

Praat me wat moed bij ;)

Groet,

Joost

Hermien

Joh, wat akelig! Niet echt opwekkend nieuws. Een levensverwachting van 3 maanden is wel èrg weinig, want ze kunnen echt heel oud worden. Er blijven wel wat vragen over. Heb je alle drie valkjes tegelijkertijd aangeschaft? Of kort na elkaar, maar wèl van bij één en dezelfde kweker. Leven de valkjes binnen of in een buitenvolière? Van goede voeding en vers water krijgt een vogel geen kropontsteking...., lijkt mij. En hoe bekwam je andere valkje een hersenschudding?
Goede raad kan ik je niet geven, anders dan dat ik even zou wachten met het aanschaffen van een nieuw vriendje voor het overgebleven valkje. Eerst even kijken of er niet iets besmettelijks speelt.

Sterkte!

Joost81

Ha Hermien,

Dank je voor je antwoord. Ja drie maanden is kort, daarom twijfel ik ok zo.

Valkje 1 heb ik vorig jaar bij een kweker vandaan gehaald. Hij/Zij kon nog niet goed vliegen (ivm kortwieken) en is tegen een bank aangevlogen. Dit valkje heb ik gehad van augustus t/m december. Het ging zo onverwachts..

Nadat dit valkje overleden was heb ik een maand daarna een valkje overgenomen van een collega. Hij had een valkje opgevangen welke blijkbaar ontsnapt was en geen enkele eigennaar kwam hem claimen. Dit is het valkje wat overleden is aan een kropontsteking. Dit valkje heb ik ongeveer in januari/februari opgehaald. Het beestje is nooit medisch onderzocht en oogde kerngezond.

Een maand geleden (maart) heb ik bij de dierenambulance in Den Haag een vriendje voor mijn tweede valkje gehaald, puur omdat dit gezelliger voor hem is. Ik merkte dat ik te weinig tijd voor hem had. Beide valkjes konden het redelijk goed met elkaar vinden.

Ik heb beide valkjes afgelopen maandag naar Drs. I. Palgi (Den Haag) gebracht. Hij heeft sectie gedaan op het overleden valkje en melde dat het kropontsteking was. Hij gaf aan dat je hier nauwelijks wat tegen kan doen en dat je het ook niet kan voorkomen. Hij zag ook iets meer bacterien aan de clocoa dan wat gebruikelijk is. Voor de zekerheid heeft hij antibiotica meegegeven voor het andere valkje.

De valkjes leven in een binnenvoliere. Kooi wordt elke week schoongemaakt met een stoomreiniger.

Kimm

hoi joost,

wat triest voor je zeg! bah  :'(
zo je verhaal te lezen kan je best over een tijdje een valkje erweer bij zetten aangezien het andere valkje nu antibiotica heeft. ik denk dat je puur pech hebt gehad.  :-\

sterkte hoor!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joost81

Hoi Kim,

Ik denk ook dat het puur pech is. Tenminste ik hoop het. Ik probeer gewoon nu een goede afweging te maken of ik wel 'geschikt' ben om valkjes te hebben. Ik ben van mening dat je huisdieren goed moet verzorgen en niet moet verwaarlozen. Als je niet voor ze kan zorgen moet je het ook niet doen! Daarom probeer ik ook nu in mijn gedachten te achterhalen wat ik anders had kunnen doen in beide overleden valkjes. Maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn ....

Kimm

hoi joost,

ik denk toch niet dat jij je valkjes hebt verwaarloosd. als jij denkt, dit had ik anders moeten doen, dan is dat geen reden om geen valkje meer te nemen, tenzij je er niets mee doet de volgende keer. alleen jij weet of je goed bent voor je dieren ;)
wat ik wel goed vind, is dat je ze voor sectie hebt laten onderzoeken. dat houdt toch in dat je wil weten waar het aan heeft gelegen.
groetjes kim

Hermien

Jij hebt niets verkeerd gedaan. Integendeel, jij hebt valkjes opgevangen die anders ook wellicht nergens meer een thuis hadden gevonden.  Een ontsnapt valkje kan buiten van alles opgelopen hebben en dit kun je inderdaad niet voorkomen. Over het algemeen is de voorgeschiedenis van opvangvalkjes ook niet altijd helder, áls het al aanwezig is.
Fijn dat je antibiotica hebt gekregen. Het is zoals Kimm zegt, straks kun je weer een valkje erbij nemen. Misschien moet je gewoon eens overwegen om bij één van de forumkwekers een vogel aan te schaffen...

Succes.

Joost81

Ha Kim en Hermien,

Dank jullie voor deze ondersteunende woorden. Met het derde valkje gaat het nu gelukkig redelijk goed. Hij is wel wat stilletjes maar ja hij is natuurlijk een vriendje kwijt. Zal ook wel komen door de medicijnen. Ik merk wel dat hij een stuk tammer is, hij wil heel graag bij mij zijn.

Het fijne van een opvang valkje is dat het valt onder niet goed-geld terug. Klinkt cru maar hier op het forum lees je wel eens dat valkjes elkaar niet mogen en dat wil ik voorkomen. Het geeft mij ook zelf een goed gevoel dat ik een valkje een nieuw leven kan geven. Maar ja, Hermien heeft helemaal gelijk. Bij een kweker weet je meer over de voorgeschiedenis!

Ik ga eerst zorgen dat het kuurtje afgemaakt wordt. Mochten mensen dit lezen en over een maand een lief valkje kwijt willen, met welke reden dan ook laat het even weten.

Nogmaals bedankt! Dit had ik even nodig.

Groet,

Joost

Rianne

Hoi,

kijk even op het Herplaatsing forum, daar staan vaak tamme valkjes op die een nieuw baasje zoeken :)

Gerco

Hoi Joost.

Ik snap je twijfels.
Dat heb ik zelf ook hoor en ik heb zelf nog geen eens valkjes.

Misschien moet je een paar maanden wachten voordat je een nieuw valkje neemt.
Laat eerst maar de rust terug keren bij je valkje.
Misschien kan je spiegeltje opheangen in zijn/haar kooi, zodat hij/zij zich niet alleen voelt als je weg bent.
Of is dat bij vlakparkieten niet de bedoeling, zo'n spiegeltje.

In ieder geval veel succes en gelukkig gaat met met je valkje een stuk beter.

En het ligt echt niet aan jou hoor, dat is helaas het noodlot.

Joost81

Nou.. minder nieuws.

Valkje 3 vertoonde vandaag ziekte verschijnselen. Hij was stil, continue ogen dicht, op de grond zittenm (zowel van het huis als kooi), niet zichtbaar eten en gedronken, staart naar beneden. Dit ondanks antibiotica etc.

Toen valkje 3 met zijn kopje schudde en ik allerlei spetters voelde in mijn gezicht voelde wist ik genoeg: Dit vertoonde valkje 2 ook.

Net dus terug van de dieren/vogel arts (Palti/Den Haag, staat ook op deze site aangegeven). Daar is het valkje opgenomen. Voeding is via een sonde ingebracht, warmtelamp en antibiotica spray. Wat het is kon niet aangegeven worden. Ik ben benieuwd!!

Ik hoop dat het goed komt!! Wordt vervolgd.
(misschien moet dit nu verplaatst gaan worden naar het ziekte subforum, excuses)

Joost81

Gerco,

Wordt nu een beetje een mengelmoes ;) Bedankt voor je reactie! Wat ik je kan vertellen:

Eigenlijk moet je niet twijfelen tenzij je echt geen tijd hebt.

Valkjes zijn zo geweldig. Hun karakter is briljant. Mijn laatste twee valkes (2 en 3) waren zo leuk samen. Ze kroelden niet en speelden niet actief met elkaar maar hun karakter welke precies het tegenovergestelde was, maakte ze een leuk stel. Valkje 2 was zo eigenwijs, rebels en sloopte alles terwijl valkje 3 rustig, ingetogen en duidelijk intelligenter is. Briljant!

Ik kan het je aanraden. Wat je je wel even moet beseffen en daar heb ik me nu op verkeken is toch de financiele kant van het verhaal. Qua onderhoud kosten valkjes niet veel, dat valt redelijk mee. Speeltjes, kooi, de valkjes zelf zijn wel duur. Maar de ziekte kosten die ik nu heb lopen nu op richting de € 200,-. Toch even neerleggen in een aantal dagen.

Ik zeg doen, tenwij je echt gegronden redenen heb om te twijfelen!

Kimm

hoi joost,

ach wat sneu zeg!!
ik hoop dat ze erg snel weten wat er aan de hand is en dat  je valkje snel weer beter wordt!
sterkte hoor!

groetjes kim

Hermien

Wat vervelend. Ik duim voor een goede afloop hoor. In ieder geval is hij nu in goede handen en moet je het maar overgeven, hè?
Sterkte.

Joost81

Heel erg bedankt voor de steun betuigingen.

Valkje drie (Tweety) zit sinds vorige week woensdag bij dierenkliniek het zicht in den haag. Het lijkt erop alsof hij over zijn diepte punt heen is. Het is een paar keer kantje boord geweest maar nu krijgt hij steeds meer levensenergie.

Woensdag krijg ik instructie om hem te voeren via een kropnaald. Hij is namelijk sterk vermagerd. Woensdag avond neem ik hem dan mee naar huis waar hij hopelijk aansterkt.

Hoe dit kan en hoe het komt dat beide valkjes zo ziek zijn geworden blijft een raadsel. Voor Tweety blijft het een alles of niets verhaal. Ik hoop dat hij het overleefd maar mocht het niet zo zijn weet ik dat hij, ik en vooral ook de mensen bij 'Het Zicht'  er voor gevochten hebben. En dat is een goede troost!

Duimen jullie voor me?  :)