16 juni 2024, 00:58:52

Wie heeft advies voor ons?

Gestart door Geke, 21 november 2003, 13:33:58

« vorige - volgende »

Geke

Dag, Ik heb een vraag: onze valkparkiet Furby zat al een tijdje wat dik en was een beetje lusteloos en ik dacht dat hij het koud had of dat hij niet zo lekker was vanwege de rui. Sinds zaterdagavond heeft hij nu een snelle en moeilijke ademhaling en dus heb ik zondagmiddag met een dierenarts gebeld en kon ik Enrofloxoral (een antibioticum) ophalen (ben dus niet met de vogel geweest omdat hij dan misschien wel dood zou gaan van de stress). Deze druppels moet ik oplossen in zijn water. We zijn nu vijf dagen bezig, hij leeft gelukkig nog en lijkt weer iets fitter maar ademt nog steeds zo benauwd. Dus onze eigen dierenkliniek gebeld maar die zegt niet genoeg verstand te hebben van valkparkieten en verwees me naar Dr. Frowijn in Enschede. Als die arts iets zou voorschrijven wilden zij het wel leveren desnoods.  De kliniek van Frowijn gebeld en de assistente heeft overlegd maar de dierenarts wil Furby toch zien. Het is een rit van circa 45 minuten en het is ook koud buiten....wat moet ik nou toch?? Ik ben zo bang dat Furby het loodje legt onderweg, ben ook al bang voor spuiten in het vogeltje (ging ook niet goed, heb ik gelezen op deze site). Hoelang duurt het voordat de antibiotica  gaat werken?? Wie kan mij helpen om tot een besluit te komen. Als de arts dichterbij woonde zou ik wel willen gaan, maar zo lang???  Heeft iemand tips?

Lique

Hoi Geke,

Ten eerste welkom op ons valkparkietenforum.
Ik vind het heel erg voor je, dat het niet goed gaat met Furby.
Als hij er zo slecht aan toe is, zal hij de reis waarschijnlijk niet overleven.
Maar de situatie nu, is ook niet optimaal.
Daarom zou ik de reis toch proberen.
Zorg dat hij in eeen klein doosje zit, zodat hij zo min mogelijk stress heeft. Radio aan in de auto, en zo veel mogelijk snelweg pakken (ivm trillingen).
Ik weet dat het erg moeilijk is, maar als het werkelijk zo ernstig is, zal hij thuis ook komen te overlijden. En dan zitten jullie met het schuldgevoel, van wat als ik wel was gegaan....
En op deze manier help je hem echt.
Ik hoop dat alles goedkomt, en dat Furby er helemaal bovenop komt.
Wil je nog even laten weten hoe het gaat?

Veel sterkte en een grote knuffel aan Furby.

Groetjes Lique

Lique

ps, onze vogelarts zit in amersfoort.
Als dat dicht bij voor jou is, zou ik daar heen gaan.
Het is de beste vogelarts die we kennen.
Hij heeft al meerdere valkjes (en natuurlijk andere dieren) geholpen.

Geke

Hoi Lique,

Bedankt voor je reaktie. Wij wonen in Almelo, dus is Amersfoort niet echt in de buurt...Enschede lijkt dichtbij, maar als je aan de "verkeerde" kant van de stad zit, duurt het echt zo lang om in Enschede-Zuid te komen! Ik vind dit heel moeilijk.


Geke.

mastolk

Hoi Geke,

Als ik jou was zou ik er ook op wagen om te gaan met je valkje!! Volg de tips van Lique op. En ik zou het erop wagen.
En misschien uitzoeken wat voor jou dichterbij is! Adressen nakijken- routeplannen en ff uitzoeken wat sneller is. Dr Feld heeft mij ook  eens telefonisch geholpen, echt een hele lieve arts.
Ik wens je heel veel succes en sterkte. Dit is zeker heel moeilijk om te beslissen!

Sterkte Margrietha

Karin

Hoi Geke,

Enrofloxoral ( baytril ) is in principe een prima antibioticum, ik gebruik het zelf ook. Maar het kan zijn dat je valkje te weinig opneemt. Geef je hem nu ook fruit en groente ? Dit moet je in ieder geval niet doen, omdat ze het water met medicijnen dan niet genoeg drinken omdat ze het niet lekker vinden. Misschien is het verstandig om een medicijn te nemen die je direct in de bek kan doen, zoals vibravet of doxoral aquadrops. Het is beide doxycycline, een ander soort antibiotica. Overleg even met je dierenarts en vraag of hij het op voorraad heeft. Geef hem ook een warmtelamp, dit is heel belangrijk voor een ziek valkje. Wel even een uitgave, maar altijd handig om in huis te hebben. Ik zou het zelf ook eng vinden om 3 kwartier met een ziek valkje in de auto te ziten, dus ik snap je angst wel. Bel anders even met Dr Feld, die kan ook medicijnen opsturen of jou dierenarts bellen. Veel succes met je valkje !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Geke

Hallo, inmiddels zijn we vanavond toch met Furby naar de dierenarts in Enschede geweest (zij schijnt ook veel van vogels te weten). Na een spannende reis van 45 minuten (ik was helemaal stijf van de spanning, kan er niets aan doen) eindelijk aangekomen en Furby was helemaal niet goed natuurlijk: heel benauwd,  piepende ademhaling ik dacht dat hij erin bleef! Uiteindelijk moesten we toch nog een hele tijd wachten en toen we aan de beurt waren was het snel duidelijk: ons vogeltje is te ziek om mee terug te kunnen en moet nu blijven in de kliniek en daar zullen ze er alles aan doen om hem weer beter te krijgen. Maar ze zei er ook bij dat het erg slecht met hem gaat en dat ze zeker geen garanties kan geven. In ieder geval is zijn luchtzak ontstoken en dat verspreid zich heel snel naar andere delen, zijn hartje bijvoorbeeld....We moesten Furby dus achterlaten en zijn heeeel verdrietig natuurlijk. Nu zit hij daar zonder ons, zijn familie; we zijn de enigen die hij kent en volgens ons ziet hij onze dochter als zijn vriendin/verkering en die ziet hij nu ook niet....wil hij dan nog wel vechten voor zijn leven? Het is echt heel erg om te moeten zien hoe beroerd hij eraan toe was daarstraks, we houden zo van hem! We zijn erg bang dat Furby het niet haalt en dat dit afscheid voorgoed is, vandaar dat we allemaal erg van streek zijn. We hopen natuurlijk wel, maar ja.... Maandagochtend om een uur of 11 mogen we bellen hoe het is en anders belt de arts als het goed gaat (dat 'ie naar huis mag) of wanneer het slechter gaat... We moeten maar afwachten, maar zijn erg bezorgd. Bedankt voor jullie reakties tot nu toe, fijn te weten dat er meer mensen zijn die gek op hun valkje zijn!

Paul

Hoi Geke,

In elk geval is dit het beste wat je voor je valkje kan doen want de dierenarts kan in elk geval meer doen dan we zelf kunnen.
Ik ben zelf ook heel gek op mijn valkparkieten en ben er altijd kapot van als er iets met eentje gebeurd.
Ik heb er dan wat meer maar heb er dit jaar toch een paar verloren dus ik weet precies hoe je je voelt.
Maar laten we hopen dat Furby het gaat halen hij is in elk geval in goede handen daar.
Valkparkietejs zijn hele sterke vogels dus niet de moed opgeven hoor.
Heel veel sterkte met Furby en geef hem maar een lekkere knuffel van mij als ie terugkomt :-)

Groetjes, Paul

Shirley

Hoi Geke,

Ik hoop dat alles goedkomt met Furby. Het is inderdaad erg moeilijk om je valkje zo alleen achter te laten bij de DA, maar het is denk ik wel het beste wat je kan doen. Ik hoop dat je valkje er weer bovenop komt. Laat je het nog wel even weten als je de DA gesproken hebt?

Groetjes en sterkte,

Shirley

pinar

Hoi geke,

Ik snap precies wat je doormaakt want hetzelfde probleem heb ik ook in Januari gehad. Ik ben blij dat jullie er wel snel bij waren. Ik had al 2 jaar een lieve valkparkiet, supertam en zooooo grappig en lief. Open een gegeven moment werd ie zo ziek, ontstoken luchtwegen ofzo dacht de dierenarts. Alleen deze dierenarts wist niet veel van vogels en heeft het zwakke beestje gewoon met ons mee naar huis laten gaan. Ben de hele nacht op gebleven voor de vogel en de vogel bleef de hele nacht bij me. TOen is ie overleden!! Dat was zoooo erg, ik ben er nog steeds niet overheen. Maar ja mensen die geen vogel hebben kunnen niet begrijpen hoe erg dat is. Het is erg voor jou vogel dat ie alleen is bij de dierenarts maar dan is er tenminste hoop. Dan weet je tenminste zeker dat het goed komt met m. Ik hooop echt dat ie er weer bovenop komt maar dat zal vast wel.
Veel sterkte,
Groetjes Pinar

Geke

Hoi Allemaal,

Hier even een update: ik heb dagelijks gebeld naar de kliniek in Enschede en langzaam maar zeker ging het een heeeel klein beetje beter met Furby. Natuurlijk durfden we bijna niet te hopen, maar gisterenavond belde de dierenarts om 21:30 (schrok me wild...) om te zeggen.....dat we Furby vanavond mogen komen halen!  :)  Hij is nog lang niet beter, het zal nog wel een paar weken duren voordat hij weer o.k. is, maar hij is al wel zo goed dat hij naar huis mag (hij begint ook alweer te bijten  :-/ ). Hij heeft een ontsteking van de longzak gehad en het was een bacteriele infectie. Ze heeft hem via een sonde gevoed en de medicijnen later gespoten. Ik ben zo blij dat het weer beter met hem gaat en tegelijk ben ik bang dat het alsnog mis gaat...maar goed dat zal wel over gaan.
Toen ik een valkparkiet kocht heb ik drie verschillende boeken gelezen en toch veel rondgevraagd over wat ze moeten eten en ik dacht dat ik het goed deed, maar ik heb nergens gelezen dat eikrachtvoer elke dag nodig is, weten jullie dat wel?? En dat zaadjes niet eens voldoende zijn voor valken? In de natuur eten ze ook kleine vliegjes en zo, dus "vlees" en dat hebben ze hier ook nodig! Ik krijg speciaal voer voor hem mee, dat koopt die dierenarts is Amerika en daar gaan hun valkparkieten heel goed op. En anders moeten ze echt elke dag flink wat eikrachtvoer eten, voor hun weerstand ook! Nou ja, het fijne daarvan hoor ik vanavond als we ons vogeltje gaan halen....gelukkig!!

Groetje, Geke :P

Hermes_Lucy_nest

eikrachtvoer en zaad is ook nie het enige wat ze nodig hebben hoor :-/
ze moeten ook maagkiezel ehheben ok heb zaad enzo in hun maag te kunnen breken en een kalkblokje en op de week ofzo trosgierst enzo :-X en ook regelmatig groente en fruit..
wel heel goed dat je valkje beter gaat en dat ie weer naar huis mag het is een echte geluksvogel! :P

Marianne

Hoi Geke,

Wat fijn dat het weer wat beter gaat met Furby.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Geke

Dank je wel Marianne en Valerkiet voor jullie reaktie. Valerkiet: natuurlijk had Furby gemengd zaad voor grote parkieten, gierst, zo'n snoepstengel met zaad en honing, een vitamine-en mineraalblok, sepia, grit, altijd vers water. Hij was werkelijk van alles voorzien en gebruikte dat ook allemaal. Maar dat was blijkbaar niet genoeg. Toen ik bij de dierenarts zei dat Furby alleen geen groenvoer en fruit wou zei ze: hij heeft groot gelijk, helemaal niet nodig, doet íe in de wilde natuur ook niet zo. Is helemaal niet erg, maar wat hij dan wel tekort kwam zijn de dierlijke eiwitten. (Dat weet zo'n beest best wel, want de Amazonepapegaai van mijn moeder houdt bijvoorbeeld erg van een stukje vlees, kluift graag botjes af en is stapel op een gebakken eitje... :D Dat vond ik altijd erg raar, had er ook nog nooit van gehoord maar het blijkt juist nodig te zijn voor de papegaaiachtigen!).
Nou, als ik er precies het fijne van weet zal ik het hier neerzetten, teri informatie van iedereen die het wil weten. Ik zal me in ieder geval wel aan haar adviezen houden, want deze goede dierenarts heeft onze Furby toch wel even voor de dood weggehaald, dat hadden we zelf niet meer gedacht!!

Theetje

Ha Geke,

Wat fijn dat het weer beter gaat met Furby.
Ik geef zelf eivoer aan mijn valkjes, maar als bijvoeding. Momenteel zijn er twee aan het flikflooien en die lrijgen iedere dag eivoer om de nodige vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Nu is wat ik gebruik ook niet puur een eivoer. Het is meer een kracht en opfok voer. Ik geef het ook aan ze als ze in de rui zijn. Hebben ze net een beetje extra.

Volgens mij heb je het verdere voedingsgebeuren toch allemaal aanwezig in de kooi als ik het zo lees.

Veel succes met Furby en complimenten voor de dierenarts hoor!

Groetjes

Theetje