29 maart 2024, 15:45:02

kenmerken van de rui????

Gestart door pat_en_helma, 1 december 2003, 13:55:03

« vorige - volgende »

pat_en_helma

1 december 2003, 13:55:03 Last Edit: 1 december 2003, 13:56:32 by pat_en_helma
Onze Jacco is nu zo'n 9 maanden oud.
Hij heeft sinds een paar dagen weer heel veel fijne en kleine veertjes in en rondom de kooi liggen. Klopt het dan dat hij gaat ruien?
Zijn er nog andere kenmerken waaraan je kan zien dat een valk gaat ruien? Hij is in ieder geval niet stil, en fluit als een gek.

En moet je hem iets geven voor de rui, of alles gewoon zijn gangetje laten gaan?

Groetjes ;D

Marianne

Hoi Pat en Helma,

De beste kenmerk om te zien dat je valkje in de rui is is inderdaad de veertjes.
Kleine donsveertjes maar ook gaan straks de vleugelpennen en staartveren eruit vallen. Deze groeien dan natuurlijk vanzelf weer terug.
Het kan zijn dat je valkje iets rustiger wordt tijdens de rui, maar dit is bij jullie niet het geval.
Je kan je valkje helpen om goed door de rui te komen om ze wat vitaminedruppels in het drinkwater te geven.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Hermes_Lucy_nest

ik laat m'n valkjes altijd hun gangetje gaan tijdens de rui.
alleen als ze echt te rustig worden doe ik er wat vitaminen bij.
ja je kan zien aan de veren dat ze in rui zit.
na een tijdje kan het ook zijn dat er veerhulsjes komen dat zijn dan gewoon de nieuwe veren die komen :)

Kolkkie

Hoi Pat en Helma,

Ik geef mijn valkjes altijd vitaminedruppels als ze in de rui zijn. Dit helpt ze om goed door de rui heen te komen.
Bovendien geef ik ze dan elke dag vers eivoer.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Andrea


Hallo Pat en Helma,

Ik denk dat het er dik in zit dat jullie valkparkiet in de rui is.
Eerst vallen de kleinere veren uit en later de grotere.
Mijn valkje (6 maanden oud) is nu al zeker 10 weken in de rui en begint nu de grote veren, zoals de staart veren en de vliegpennen te veruien.
Zelfs verliest ze nog steeds kleine veertjes.
Je ziet ook veel nieuwe veer hulsjes doorkomen.
Je staat er echt versteld van hoeveel veren er van 1 valkje afkomen.
Ik geef haar gedurende de rui vitamine druppeltjes, elke dag in vers water.
Je hebt druppeltjes van Beavita multi-vit en Bogena.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle