7 mei 2025, 23:32:06

negeren jongen

Gestart door tda1111, 25 april 2009, 11:25:23

« vorige - volgende »

tda1111

Hallo iedereen.

Sinds begin april had ik mijn allereerste valkparkieteneitjes. Na 2jaar proberen was het dan toch gelukt.. Ik was dan ook zéér blij toen woensdag het eerste eitje uitkwam. Maar ik voelde dat er iets niet in orde was, het vogeltje lag aan de andere kant van de nestkast dan de ouders. Ik hoopte dat ze het nog niet doorhadden dat er een jonkie geboren was en dat ze het goed zouden verzorgen. Maar dat gebeurde niet; gisteren lag het vogeltje dood.. Het had 2 dagen geroepen om eten te krijgen, maar geen gekregen. De ouders verzorgden het niet eens! Nu heb ik 2 vragen;
- Weten jullie hoe dit komt?
- Wat moet ik doen bij de volgende 3 eitjes die nog zullen uitkomen?

Vandaag is er weer eentje uitgekomen en ook dit jong lag aan de andere kant van de nestkast. Dus ik vrees dat ze ook dit jong zullen verwaarlozen.. Kan ik de andere 3 eitjes + het pasgeboren jong bij een ander broedend koppel valkparkieten leggen? Zullen ze het doorhebben dat het een vreemd jong en vreemde eitjes zijn?

Help me aub, ook al ben je niet zeker van je antwoord want ik weet niet wat ik moet doen..
groetjes, Toon

Anke

Hoi,
Je kan zeker de eitjes bij het andere koppel overleggen.
Ik zou het jong ook proberen.
Hoever is het andere koppel al met broeden?
Het overleggen van het jong heeft de meeste kans als bij dit koppel de eitjes ook al bijna uit gaan komen.
Succes!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

tda1111

de eitjes van het 'adoptie'koppel, zo zal ik het maar noemen, komen ook bijna uit. Normaal gezien deze week want ze zijn ongeveer gelijktijdig begonnen. Vandaag is er een 2de kleintje geboren, maar ik denk niet dat het 'adoptie'moeder de 2 kleintjes eten geeft.. Hun krop was volledig leeg.ik heb ze net eten gegeven.. Maar het oudste jong ligt wel onder de moeder, lekker warm maar ook het nieuwe jong lag apart.. Maar dat kan misschien zijn van toen het uit het ei kwam? Want het donsje was nog nat dus het was net geboren.

Hoeveel keer per dag moet ik hen eten geven? ik doe nu om de 4 uur.. Is dat ok?

groetjes, Toon

hilde

elke 2uur pasgeboren jongen
zie handopfok deze site

Schema voeding

Elke keer als je gaat voeren weeg je je valkparkiet. Van dat gewicht geef je 10% aan pap. Weegt je valkje 70 gram dan geef je dus 7 ml aan pap. S nachts laat je de krop legen.  Je mag pas weer voeren s ochtends als de krop leeg is. Overdag mag ie tot een kwart gevuld zijn. Maar het beste is helemaal leeg. Stelregels: als je valkparkiet niet aankomt dan vaker voeren. Een valkparkiet ouder dan 5 weken moet wel boven de 80 gram wegen. Geef anders weer een voeding meer.

Leeftijd Gewicht in grammen    Aantal voedingen Tijden
1 week 0-30 7(elke 2 uur) van 07:00 tot 19:00
2 weken 30-40 5 (elke 3 uur) 07:00 tot 19:00
40-50 5 7:00, 11:00 tot 23:00
3 weken 50-60 4 7:00, 12:00, 17:00, 23:00
60-70 3 7:00, 17:00, 23:00
4 weken 60-80 3 7:00, 17:00, 23:00
5 weken 70-80 3 7:00, 17:00, 23:00
80-90 2 7:00, 19:00
6 weken 80-90 2 7:00, 19:00
90-110 1 19:00
7 weken 80-90 1 19:00
90-110 0 -
8 weken 90-110 0 -

Temperatuur omgeving
De eerste weken hebben jonge valkparkieten extra warmte nodig. Normaal gesproken worden ze warm gehouden door de oudervogels. De temperatuur kan geregeld worden door middel van een warmtelamp. Meet de temperatuur met een thermometer die vlakbij de valkparkiet aanwezig is.
Hou ook het gedrag van de valkparkiet in de gaten en zorg dat de valkparkiet de mogelijkheid heeft om weg te kruipen van de lamp. Als de vogel sloom is, zit te kleumen of koud aanvoelt, dan is de omgevingstemperatuur te laag. Kruipt de valkparkiet weg van de lamp, dan is de temperatuur te hoog. Zodra de valkparkiet goed in de veren zit is een warmtelamp niet meer nodig. Dit is met 4 weken oud je kan dan ook de valkparkiet in een kooi zetten met stevige stokken.

Net uit ei (dag 1)                       36.6 graden

Na eerste voeding tot 5 dagen    35 graden

5-12 dagen                               35-31.6 graden

12 dagen tot 3 weken                 31-28 graden

3 weken tot 4 weken                  26,5 graden.

Rianne

De eerste 24 uur teren de jongen nog op de eidooier, dus als dan de krop leeg is, zou ik me nog geen zorgen maken.
Dat een jong verstoten wordt, kan komen door onervarenheid, maar ook door het 'oergevoel', ouders voelen aan als een jong te zwak is om te overleven en schenken er geen aandacht meer aan, zodat ze zich kunnen richten op de sterke jongen.
Als je er voor kiest om alle jongen vanaf dag 1 te gaan voeren... sterkte. Ze hebben om de 2 uur voeding nodig, 10% van het lichaamsgewicht. 's Nachts heb je even rust maar de volgende ochtend vroeg moet je er weer mee beginnen... Voor meer informatie over handopfok, verwijs ik je naar het forum Handopfok.
Het is geen makkelijke taak, zeker niet vanaf dag 1 dus hoe hard het ook is, probeer de natuur zijn gang te laten gaan en hoop dat het ouderkoppel er iets van leert zodat het een volgend nest wel 100% goed gaat.

tda1111

oké bedankt allemaal voor de informatie.. Maar omdat het weekend gedaan is en ik terug naar school moet, heb ik beslist om de natuur zijn gang te laten gaan.. Ik hoop dat de ouders hun volgende jongen wél zullen verzorgen.. Ik heb uit deze dagen veel geleerd, dankzij jullie. Normaal gezien zou er morgen weer eentje geboren worden en ik hoop dat het overleeft. ER liggen nu nog 8 eitjes, allemaal bevrucht maar waarschijnlijk overleeft er geen enkel jong.. wat jammer!! Ik zou zo graag kleine valkparkietejs willen!! Het was de eerste keer dat de eitjes bevrucht waren.. Als ik tijd zou hebben zou ik hen met plezier eten geven om de 2 uur, maar door school gaat dat jammer genoeg niet..

Groetjes, Toon

hilde

is er niemand in jou buurt die ervaren  valparkiet koppels heeft dan kan je misschien eens vragen of je de bevruchte eitjes daar onder moogt gaan leggen ???
is misschien en dom idee maarja alle beetjes helpen

groetjessss

tda1111

goed idee! Ik heb zelf ook wel nog 2 andere koppels maar ook onervaren.. Vandaag zijn er geen jongen geboren..

Zou ik de jongen eventueel bij grasparkietenjongen mogen leggen? Maar deze grasparkietjes zijn al wel 3 weken oud.. zou dat een goed idee zijn? Of bij broedende grasparkieten? Het klinkt stom maar wie weet..??

grts, Toon

Rianne

Ik zou ze liever bij een valkparkietenkoppel leggen, onervaren of niet... in het begin zal het geen problemen geven bij grasjes maar een valkje wordt nu eenmaal groter als een grasje. En het zijn toch 2 verschillende soorten die elkaars taal niet spreken.

tda1111

28 april 2009, 20:18:43 #9 Last Edit: 11 mei 2009, 17:22:54 by tda1111
bedankt voor de informatie, maar alle 10 eitjes zijn uitgekomen.. en de jongen zijn gestorven. Beide koppels zijn terug aan het leggen. Hopen dat het nu wel goed gaat.
Groetjes, Toon