8 mei 2025, 08:11:03

vriendje er bij?

Gestart door ijsje1984, 6 maart 2009, 13:28:14

« vorige - volgende »

ijsje1984

Hallo allemaal, ik heb me inmiddels genoeg verdiept op dit forum om te zien dat Smiegel, valkje van 9 maanden oud, beter af zou zijn met een mannetje. wij werken overdag en dan zit hij helemaal alleen. 's avonds geef ik hem wel aandacht maar hij gilt ook als hij uit de kooi is, ik heb het idee dat ze dit niet leuk vindt. eenmaal terug in de kooi is ze weer stil. De laatste tijd begint hij steeds meer te schreeuwen. Ik heb dus het idee dat het komt doordat hij aandacht wil. Overal schrijven jullie dat het vast en zeker minder wordt met een vriendje erbij, maar ik zie ook dat het bij sommigen helemaal niet helpt. Wat zijn jullie ervaringen met 2 valkjes?
Vast bedankt! Liefs Smiegel en Ilse

Bello

Vooral als Smiegel de hele dag alleen zit is een vriendje erbij veel leuker.

Wij hadden eerst Bello en die was ook een jaartje alleen.

Gillen deed ze ook en omdat we dachten dat het mannetje was, hebben we Catka erbij genomen.

Toen was het gillen van Bello over.

Daarna kwam onze Jannes en later het zoontje van Jannes en Catka.

Nu moet ik zeggen dat de popjes van ons meer lawaai maken dan de mannetjes.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

TwinkyenPico

Wij zaten twee maand geleden waar jij op dit moment ook zit. We hebben toen veel informatie gevraagd her en der en hier kwamen vaak wisselvallige antwoorden uit. De een zal zeggen dat het niet verstandig is, en een andere stelt dat het juist heel goed is.

Doordat ik toch snel "gehecht" was aan het nieuwe valkje hebben we hem nog steeds, aangezien het de eerste week leek dat de twee elkaar niet uit konden staan in de kooi. Omdat ik hem niet weg wou doen hebben we het beestje gehouden, maar ik kan me voorstellen dat als we het toch weg hebben moeten doen dat het geen leuke ervaring geweest zou zijn. Gelukkig ging het bij ons steeds beter en nu zijn ze niet meer uit elkaar te krijgen. Het is echter geen koppel maar hele dikke maatjes.

Vooral Pico (de nieuwe) kan niet meer zonder Twinky, overal waar ze naar toe vliegt gaat hij achteraan.
Twinky daarentegen lijkt hem wel alle plekjes in het huis te leren waar ze eigenlijk niet mogen zitten, wat heel komisch is.

Aan de eenzaamheid van Twinky van toen ze alleen was overdag en nu samen met Pico is niks te zeggen. Ik merk althans geen verschil.

Hopelijk heb je er nog wat aan, of iemand anders die in dezelfde situatie zit. Iemand aanraden om een valkje erbij te kopen kan ik niet zeggen, het is toch echt iets wat je moet proberen of het ook echt wil. Je moet er zelf wat meer tijd voor vrij maken en de twee moeten elkaar vinden, lukt dat, dan heb je echt schik met die beesten.
Groetjes,

Ernea en Stefan,
Twinky en Pico.

Hermien

Wanneer je veel van huis bent, zoals ook ikzelf in verband met mijn baan, is het sowieso verstandig om een vriendje erbij te nemen. Of een vriendinnetje, als je dat wenst. Zelf heb ik altijd twee vogels gehouden, eerst grasparkieten, later valkparkieten. Toen twee jaar geleden één van de valkjes kwam te overlijden heb ik besloten meer vliegtuig voor het overgebleven valkje in huis te halen. Nu heb ik vier mannekes en over het algemeen zijn ze overdag heel rustig. Behalve afgelopen week. Zonder aanwijsbare reden is er één aan het schreeuwen geslagen en ja, dan komen de anderen ook. Ik ga ervan uit dat dit wel weer van tijdelijke aard zal zijn. Lentekriebels, hoop ik. Dus of het schreeuwen van jullie gevleugeld vriendje ermee verholpen zal zijn is niet te zeggen, maar een kooimaatje om de eenzaamheid te verzachten beveel ik hier van harte aan!