28 maart 2024, 19:53:02

2 de valkje

Gestart door Pleun, 6 april 2009, 12:22:39

« vorige - volgende »

Pleun

Hallo
Ik heb al een valkje.
Nu wil ik er graag  een valkje bij .
Ik kan een valkje krijgen die met handopfok is groot gebracht
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik hoor het graag.
gr Pleun

Kimm

hoi pleun,

Als het valkje nu helemaal zelfstandig eet, is er geen probleem. Het valkje zou ik niet nemen als het nu nog niet zelfstandig eet.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

hilde

als het zelfstandig eet geen probleem maar ik zou wel als ik van jou was het gewicht in de gaten houden vraag aan de kweker hoeveel het weegt

groetjesssssss

Pleun

Hoi Kim en Hilde
Bedankt voor jullie advies
Ik heb veel gelezen op het forum en merk dat er heel wat forum leden aan handopfok doen
Ik wil graag zelf een paar voedingen nog gaan geven, om zo een goede band op te bouwen met het valkje.
Ik begrijp dat gewicht in de gaten houden heel belangrijk is
maar als ik het zo lees moet het wel te doen zijn
Als ik de aanwijzingen op het forum goed opvolg
moet het als beginnend valkjes liefhebber te doen zijn
En eens moet toch de eerste keer zijn
gr pleun

Kimm

hoi Pleun,

waarom wil je zelf zo graag nog voedingen gaan geven?
het is onzin dat je valkje dan tammer wordt.
Ik raad het jou af, maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Als de kweker het valkje jou zelfstandig verkoopt, ben je veel beter af vind ik.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Saar

Hoi Pleun,
De meeste kwekers hier op het forum doen handopfok als het niet anders kan. (kleintje is ziek, ouders ziek, er is een van de ouders dood enz enz enz) En niet met de rede om een goede band met de kleintjes op te bouwen. Er zitten zulke grote risico's aan vast... Er is namelijk een hele grote kans dat het kleintje dood gaat  :'(  :'( Ik raad je aan om het absoluut NIET te doen en te wachten tot het kleintje zelfstandig is.
Hij/zij wordt echt niet tammer door handopfok.

groeten Saar

hilde

zeker als je het nog nooit gedaan hebt
er komt toch veel bij kijken


groetjessssssssss

Kimm

ook vind ik het vreemd dat er nog steeds kwekers zijn die zo hun valkjes verkopen. echt jammer vind ik dat hoor.  :-\

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Saar

Citaat van: Kimm op  6 april 2009, 14:25:01
ook vind ik het vreemd dat er nog steeds kwekers zijn die zo hun valkjes verkopen. echt jammer vind ik dat hoor.  :-\


Tjaa die denken er anders over :-\ Des te eerder de jongen weg zijn, des te eerder t koppel weer aan de slag kan voor nieuwe jongen... En om t maar niet over de prijzen te hebben :-X 70 a 80 euro voor een 'simpele' wildkleur :-\

sabine

Hoi Pleun,

Ik heb een valkje wat noodgedwongen met de hand is groot gebracht toen ze 10 dagen oud was groeide het slecht. Ze is toen een beetje bij gevoed met pap. Helaas zitten daar ook veel risico's aanvast en het was de vraag of ze het zou halen. Gelukkig ging het beter en hoefde ze niet meer bij gevoerd te worden met pap. Maar met 3 weken stopte de ouders met voeren en is ze verder met de hand groot gebracht. Ik ben heel erg blij dat de kweekster de voedingen heeft gegeven. Want er komt een hoop bij kijken. De kweekster doet de valkjes niet met de hand groot brengen als het echt niet anders kan.
Toen het valkje bij mij thuis was wilde ze alleen maar bij mij zitten. Ze had me nog nooit gezien, maar ze was gelijk super aanhankelijk.
Ik moest wat langer op mijn valkje wachten vanwegen de groei achterstand,  maar waarom zou je het zelf doen? Het resultaat blijft het zelfde, je neemt alleen veel meer risico's!
Een jong valkje zonder handopfok krijg je net zo tam.

Groetjes Sabine

Anke

Hoi,
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan.
Koop alsjeblieft een valkje dat al volledig zelfstandig is.
Een valkje met de hand opvoeden is echt niet zo eenvoudig als het lijkt.
Er sterven heel veel jonge valkjes omdat een nieuwe eigenaar geen idee heeft hoe lastig het is.
Bespaar het valkje en jezelf veel leed en wacht tot het zelfstandig is.
Een valkje dat volledig door de ouders is opgevoed en een week of 7 oud is ,wordt net zo tam als een handopfokvalkje.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Pleun

Ik heb het hier over een valkje dat met een week of 4 bij de ouders is weggehaald en de laatste paar weken gepapt is.
Daar is niks mis mee en scheeld een hoop moeite met tam maken
En ik ga hem pas halen als die op 1 voeding zit en verder al zelf eet.
Als ik hier in de  in en verkoop hoek kijk word er  zowat alleen maar tam gevraagd
En als je het mij vraagt zijn er heel wat forum leden die het tam maken zo doen
daarom ik vraag me af waarom iedereen het zo afkeurt
gr pleun

Anke

6 april 2009, 18:28:03 #12 Last Edit: 6 april 2009, 18:32:29 by Anke
Hoi,
De ervaren kwekers hier raden het af omdat het ECHT niet nodig is om een valkje te pappen om het tam te maken.
Bovendien lezen wij hier met heel veel regelmaat de noodkreten van mensen die een papvalkje van de kweker halen,waarbij het  misgaat en het valkje soms zelfs sterft.
De bezwaren zijn echt niet uit de lucht gegrepen!

Ik kweek zelf en laat de ouders de kleintjes zelf opvoeden.
Dagelijks heb ik de donsjes in handen.
Als ze wat groter zijn heb ik ze dagelijks bij me om te kroelen en te knuffelen.
Deze valkjes zijn dus aan de mensen handen gewend.

Ik hoor van de nieuwe baasjes dat hun valkjes heel snel tam worden.
Dit bereik ik dus ZONDER papvoeding!!!

Ik hoop dat je de juiste keuze maakt en gewoon nog even wacht tot het valkje zelfstandig is.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Pleun

Bedankt voor alle berichten.
Ik heb goed nagedacht.
We hebben besloten dat ik het niet doe,
ik kan nu 3 valkjes overnemen van iemand
die er niet meer voor wil zorgen.
2 Mannetjes en een pop dat komt mooi uit.
gr pleun

Anke

Hoi,
Fijn dat je goed hebt nagedacht :)
Nu help je ook nog valkjes die een nieuw huisje zoeken ;D
Veel plezier met je nieuwe valkjes!!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes