20 april 2024, 04:41:32

Beppie te lang broeds

Gestart door Sjeufke, 3 april 2009, 19:56:53

« vorige - volgende »

Sjeufke

Een van mijn valkparkietendametjes in de buitenvolière, Beppie, heeft tegen alle regels in afgelopen oktober besloten dat het broedseizoen begonnen was. Omdat er geen broedblokken meer ophingen zocht ze een kwartelschuilplaats in het binnenhok uit als broedplek. Ik heb de eieren vervangen door nepeitjes en haar en haar man verder hun gang laten gaan, in de hoop dat ze het met de komst van de winter al snel op zouden geven. Maar helaas, er werden om de zoveel weken nieuwe eieren gelegd; ze wisten van geen ophouden.  :P
Uiteindelijk begon ik me toch zorgen te maken dat dit z'n tol zou gaan eisen. Ze was al magerder geworden. En jawel hoor, gisteren had ze last van legnood, waarschijnlijk tengevolge van uitputting. (Zie ook onder 'spoed', onderwerp 'niet lekker') Gelukkig is het de dierenarts gelukt haar van haar eitje te verlossen. Ik heb haar toen maar niet meer terug in de volière gezet, omdat daar nu net voor de andere valkparkieten het broedseizoen gaat beginnen.En het lijkt me belangrijk voor haar dat zij daar niet ook nog aan mee gaat doen.
In overleg met mijn dierenarts breng ik haar nu terug in 'winterse omstandigheden':
Max. 10 uur daglicht, aangepast voeren. Ook moet ik haar scheiden van haar man, wat me natuurlijk niet in dank wordt afgenomen.  ;D
Nu is mijn vraag hoe ik haar het beste kan voeren om haar conditie weer op te veizelen zonder dat ik daarmee haar broedsheid bevorder? Volgens de dierenarts (hij had gebeld met het centrum voor kleine huidieren in Utrecht) mag ze alleen standaard voer. En geen trosgierst, groenvoer en ander lekkers. Doe ik hier inderdaad goed aan?
Kan iemand mij trouwens ook vertellen wat de prikpil voor vogels precies inhoudt?

Groetjes, Karin