5 mei 2025, 09:46:14

Rangorde bij twee mannelijke valkjes

Gestart door Joost81, 31 maart 2009, 19:10:35

« vorige - volgende »

Joost81

Hallo Iedereen,

Sinds zaterdag heb ik mijn valkje een vriendje gegeven. Ik heb nu twee mannen in huis. Echte Bad Boys. Het tweede valkje komt bij het De Dieren Ambulance uit Den Haag vandaan. Het mooie van een valkje daar vandaan halen is dat je het valkje ook terug kan brengen als het niet klikt, dat klinkt natuurlijk een beetje cru, zo'n beestje is niet iets bij de blokker vandaan. Toch moet het altijd maar blijken of het klikt tussen twee valkjes.

Ik heb ze zaterdag bij elkaar gezet. Het lukte me niet om een quarantaine neer te zetten. Het ene valkje begon te krijsen, het andere valkje reageerde erop en na een half uur gebler ze dan maar bij elkaar gezet. Ze reageren redelijk goed op elkaar en daar heb ik een paar vragen over.

Het nieuwe valkje is behoorlijk Tam. Hij is rustig, kijkt alles rustig aan en kan vreselijk mooi zingen. Je fluit een deuntje 2 keer en hij doet het na, geweldig! (ja.. idd bad boys van bob marley). Zijn vliegkunsten zijn wat minder. Het oude valkje kan niet mooi fluiten maar is wel een straaljager. Geweldig om te zien is dat ze elkaar aan het imponeren zijn met 'kijk eens wat ik kan'. Mijn oude valkje zoekte mij wel op maar was als de dood voor vingers. Hard bijten als je in de buurt komt.

Maar.. en nu komt het. Omdat het nieuwe valkje enorm Tam is, binnen een uur op mijn vinger ging zitten merkt mijn oude valkje dat op en ja hoor, vandaag ging het oude valkje , zonder te bijten op mijn vinger zitten. Zo zie je maar dat een voorbeeld enorm goed werkt!

Maar hoe zit het met het bepalen van de rangorde? Het valt me op dat beide heren aan het af tasten zijn. Is er een bepaald teratorium en wie bepaald het? Ik kan er nu nog geen hoogte van krijgen. Het nieuwe valkje daagt vaak het oude valkje uit terwijl het oude valkje het zo te zien wel voor het zeggen heeft qua ruimte, zitstok en voerbakken.

Wie ow wie heeft hier meer informatie over?

Groet,

Joost

Kimm

hoi joost,

gefeliciteerd met het nieuwe valkje!

meestal vechten ze het zelf wel uit wie de baas is. wel is het handig( ik weet niet of je dat al gedaan hebt) om de inrichting van de kooi te veranderen, zodat het voor allebeide helemaal nieuw is.
hoe de rangorde zal worden, zal je binnenkort wel gaan merken.
het kan zijn dat de nieuwe het gaat doen, maar andersom kan ook. dat is gewoon even afwachten ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joost81

Ha Kim,

Heb ik inderdaad gedaan. De kooi staat ook op een andere plaats en de complete inrichting is anders. Dus voor het oude valkje moet het redelijk als nieuw voelen. Redelijk hoor, want het blijft toch wel zijn kooi ;)

Groet,

Joost