28 april 2024, 09:52:57

Vertrouwen

Gestart door joeriw, 23 januari 2009, 01:48:25

« vorige - volgende »

joeriw

Hallo beste valkparkietliefhebbers,

Ik heb mijn eerste valkparkietje in huis gehaald. Lief beestje, waarschijnlijk een vrouwtje. Haar vleugeltjes zijn geknipt.
In het verleden heb ik al vele grasparkietjes tam kunnen maken, zelfs een kanarie of twee.

Wat valt me bij haar op na enkele weken:
Ze is stil. Enkel als ik de Minutenwals van Chopin op de piano speel, wordt ze plots heel vocaal. Ze buigt zich regelmatig voorover en spreidt haar vleugels. Alsof ze wil uitbreken en vliegen. Ze is dan onrustig. Ze heeft een goede eetlust, zowel zaadjes, snoepvoer en gierst. Ze geeft een gezonde indruk.

Ze kent haar kooi al goed.  Maar ze is toch zo bang van mijn vinger... Als ik te dichtbij kom keert ze m'n hand de rug toe. Ze weet me ondertussen al bliksems goed te ontwijken. Ze heeft al bepaalde weggetjes ;). Als ze eenmaal ribbedebie is, haal ik m'n hand ook uit de kooi, want dan heb ik het gevoel dat ik haar opjaag.

Vreemd genoeg blijft ze op m'n hand zitten als ik ze uit de kooi haal. Ze komt er niet vrijwillig opzitten hoor, daarvoor moet ik haar dwingen. Eens uit de kooi blijft ze wel gefixeerd op de kooi. "Daar wil ik naartoe", zie ik haar dan denken.

Toen ik haar net gekocht had, heb ik haar veel uit de kooi gelaten. Ik zette de kooi ook open en ze kon zelf beslissen of ze erin of eruit wilde. Dat vond ze leuk hoor. Maar ik merkte geen echte vorderingen op het vlak van tamheid.

Daarom ben ik beginnen lezen op deze website. Ik ben nu overgestapt op een andere aanpak.

Ik ga haar nu in de kooi laten. Ik spreek haar aan met haar naam. Daar reageert ze al een beetje op. Ik probeer haar ook zoveel mogelijk met de hand te voederen. Daar is ze nog wat schuw in, maar dat lukt me al aardig.
Maar ze blijft angstig als mijn vingers te dicht in de buurt komen.
Ik leg mijn hand nu ook meer in de kooi, maar ik vraag me af of dit effect heeft bij haar. Als m'n hand een tijdje stil ligt wordt ze rustig, dan valt ze in slaap. Maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil ze óp mijn hand krijgen. Ik wil dat ze m'n hand kan vertrouwen.

Tips?

Groetjes en bedankt


Marian

Hoi Joeri,

Volgens mij ben je op de goede weg :)
Heb je ook al eens trosgierst geprobeerd uit je hand te laten eten? Daar zijn ze dol op :D
Zodra hij eenmaal op je vinger uit de kooi kan komen, zou je een kleine ruimte, vaak de toilet ;), op kunnen zoeken. Hier kun je ze gemakkelijker verder tam maken.
Ben je nog van plan om er een 2-de valkje bij te nemen zodra deze goed tam is? Zal ie zeker waarderen ;D.
Veel succes en plezier,
groetjes, Marian

joeriw

Dag Marian,

trosgierst eet ze al uit m'n hand. Daar is ze inderdaad dol op!
Moet ik haar eigenlijk met m'n vinger benaderen of moet ik m'n hand gewoon stil houden in de kooi in deze fase?
Misschien koop ik er nog wel eens eentje, maar eerst wil ik deze goed tam krijgen.

Groetjes

Kimm

hoi,

ik zou eerst je hand stil houden in de kooi. als zij dan niet op de loop gaat voor je hand dan kan je haar gaan benaderen. zet je vinger onder haar buikje en kijk of ze wil opstappen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Ronald Brand

Hoi Joeri,

Allereerst wil ik even melden dat ik ook net begonnen ben met me valkparkiet Swiebertje.
Lees anders even vervolg op net begonnen.
Maar ik zie wat reacties op jou verhaal en daar staat in dat ze het waarderen als je na dat de valk tam is er nog 1 te nemen. Blijven ze dan tam of wordt dat, dan minder?
O.. ja op mijn vinger zitten vind Swiebertje maar niks wil hij alleen maar terug ze kooi op of in maar als hij op me schouder zit vind hij alle o.k.
Overigens gaat het op me vinger zitten steeds beter.

Groetjes,
Ronald

Kimm

hoi ronald,

als je er een valkje bijneemt, dan blijven ze tam hoor, maar wel als je er voldoende aandacht aan geeft ;)
ik heb nu 4 tamme valkjes.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lien

Hallo allemaal!
ik ben een beetje het tweede baasje van Joeri's parkietje Charlie en heb al wat ervaring met valkparkieten.

Omdat Joeri graag terug een tamme vogel wilde en ik er zo leuke ervaringen mee had heb ik hem dan ook wat over valkparkieten verteld...na wat opzoek werk was hij ook verkocht en zijn we op zoek gegaan naar een leuke, tamme vogel...

Als leken op dit vlak zijn wij naar dierenspeciaalzaken gestapt en zo hebben wij Charlie gevonden. Joeri was meteen verkocht, al was ik minder zeker...het vogeltje was zo nerveus, de vleugels waren geknipt...ze had het er duidelijk niet naar haar zin, en zat ook tussen de "wilde" vogels. De verkoper vertelde ons dat ze ook meeging naar markten, en dat ze daar meteen verkocht zou zijn. We moesten dus meteen beslissen, maar konden haar wel terugbrengen als het niet klikte...om een lang verhaal kort te houden.
Het was wat opdringerig, en ik was van mening dat deze vogel niet tam was, ze had gewoon geknipte vleugels...dan kan je natuurlijk niet weg he...Helaas vrees ik dat ons beestje wat getraumatiseerd was/ is.

Het is wel duidelijk dat ze handtam is geweest, ze bijt niet bvb.en eet vlot uit de hand. Ze begint zich hier ook erg goed te voelen, ze kent haar baasje ook echt goed en heeft veel meer vertrouwen in hem dan in mij (ik ben er alleen veel in het weekend) Ik hoop dat dit een goed teken is?

Het vervelende is dat ze zo een slechte ervaring met de hand lijkt te hebben...  :-\ ze wringt zich echt in alle bochten om niet met je in aanraking te komen, snoep eet ze ondertussen wel vlot, ze is nu ook erg sociaal, roept haar baasje... maar aanraken gaat echt niet !!! Moeten we gewoon veel meer geduld hebben, ze is er nu toch al een maand of twee, en is ons verkocht als tamme vogel dan nog...ik vrees dat ze echt te erg getraumatiseerd is, komt dit nog goed? Het is voor de rest zo een schat!

Hoe kunnen we haar vertrouwen terug winnen? Ze voelt zich enkel veilig in haar kooi lijkt het...en dwingen willen we liever niet.

Alle tips zijn welkom!!!  Alvast erg bedankt!!


Kimm

hoi lien,

geef het ontzettend veel tijd. als het valkje wel een trauma heeft, dan zal dat echt tijd gaan kosten.
het valkje zal jullie echt moeten gaan vertrouwen. ga gewoon zo door zoals jullie het nu doen.
het kan maanden gaan duren maar ook korter. geef het valkje een kans en beloon het valkje als hij wel op de hand komt zitten.
zelfs na een jaar kan een valkje heel erg bij draaien. dit weet ik uit eigen ervaring.
en geef hem veel aandacht, dan moet het goed gaan komen.
je geduld zal uiteindelijk beloond worden.

succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lien

Beste Roland,

ik las ook je berichtje over een tweede parkietje, mijn ervaring hierin is dat je eerste parkiet gewoon net zo tam blijft. Als kind had ik een vrij tamme parkiet (Peo), die echter niet uit kooi wou, maar dat kon thuis ook niet... :)

Ik heb toen na een tijdje een tweede parkiet gekregen van iemand die een miskoop had gedaan, deze was totaal niet tam!! Na enkele weken in de kooi met Peo kon ik haar ook al aaien en snoepen deed ze vrij vlug uit de hand, zij nam dat gedrag gewoon over van Peo...

Dus als je vogel wat vaak aleen zit en je toch al een goede band hebt, kan je dit gerust overwegen hoor...Valkparkieten zijn erg sociaal en zijn dus niet graag alleen...maar ze zullen degene die het meest bij hun is als beste maatje aanschouwen, en dat ben jij dan misschien niet meer..Ook moet je er rekening mee houden dat de twee vogels wel met elkaar moeten kunnen opschieten he ;) zet dus beter geen twee machokes bij elkaar!!!


Groeten Lien

Lien

Hey Kim,

fijn dat je zo snel reageert!!! Je berichtje stemt me alvast hoopvol!
We houden echt wel vol hoor, Charlie komt ook meer en meer los, en begint zich nu pas als een vrolijke valkparkiet te gedragen...we zien dat ze het hier leuk begint te vinden, dus dat is alvast fijn!

Belonen gaat helaas echt nog niet, als ze weer vrolijk aan het snoepen is en we willen een stapje verder gaan, moeten we meestal terug van nul beginnen...ze gaat echt op de vlucht voor die hand en wil dan ook geen snoep meer, ze vlucht gewoon echt en is dan volledig is paniek...maar we geven het tijd he, hopelijk gaat het wat beter wanneer ze terug kan vliegen, dan kan ze wat meer van de ruimte genieten en voelt ze zich waarschijnlijk wat minder opgesloten en dus meer op haar gemak???

Heeft er iemand trouwens ervaring met geknipte vogeltjes? Het valt me op dat Charlies vleugel aan 1 kant al flink teruggroeit, is het normaal dat dit niet symmetrisch gebeurt??? We weten natuurlijk niet hoe ze gekipt is en of beide kanten gelijk waren...


Alvast bedankt!!!

Lien

Kimm

hoi lien,

mijn valkjes zijn ook geknipt en het kan dat het soms wat anders terug groeit, daar bedoel ik mee dat het soms niet gelijk gaat met de vleugels.
als het valkje in de rui komt dan verliest hij die stompies en daar groeien de veren weer aan. dat gaat niet altijd gelijk gepaard ;)

als je valkje wat mee op zijn gemak voeld dan zal hij wel bij je komen hoor en uiteindelijk op je hand stappen.
het lijkt mij in dit geval dan ook goed dat hij gekortwiekt is, anders krijg je hem niet meer de kooi in.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lien

Hoi Kim,
bedankt voor het antwoord, ik was al wat ongerust over de manier waarop de vleugels terugkomen, maar dit is dus normaal!

Ik heb totaal geen ervaring met vogels die gekortwiekt zijn, vandaar...ik heb wel het gevoel dat het de vogel wat beperkt, maar ik ben zeker niet blind voor de vele voordelen! Het is trouwens  veiliger omdat Charlie toch snel angstig is, en absoluut zou wegvliegen! Dan moet je er ook idd wat op gaan "jagen" om ze terug in de kooi te krijgen...en dat is natuurlijk weer een stap achteruit om haar vertrouwen te winnen.

Bedankt voor de vele tips!

Lien

thom4s

Stop met de trosgierst voor een tijdje (zorg ook dat er geen trosgierst bolletjes in het gewone voedsel zitten).

Laat ze dan trosgierst uit de hand eten (dat gaat al goed dacht ik?).

Probeer dan tijdens ze volledig ingenomen is met het eten, het eten altijd iets verder te houden, vanzelf zal ze volgen. Probeer ze zo dan op je vinger te laten stappen zonder dat ze het zelf doorheeft. Leg bv. gewoon je vinger over haar stok en beweeg het eten erover, hou het eten iets naar boven (zodat ze de vinger minder snel ziet).

De eerste stap is dat ze gewoon over de vinger stappen. Nadien laten zitten op de vinger, nog niet bewegen, etc... als je ze doet verschieten is het altijd 2 stappen terug.

Lien

Hoi,
dat lijkt me inderdaad een goed idee! Heel erg bedankt!
Gelukkig gaat het steeds beter met Joeri en Charlie! Ze begint echt aan haar baasje te hengen, en laat steeds meer toe, maar het is nog steeds meoilijk om haar op de vinger te krijgen, en deze tip kan dus zeer handig zijn!
Groetjes Lien!

Iris en Wim

Beste Roland,

wij hebben onlangs ook een tweede valkparkietje bijgekocht. De eerste blijft wel even tam, maar heeft veel minder aandacht voor ons, wat toch wel even wennen was...  :'(
Nu, de nieuwe heeft geknipte vleugels en is niet zo tam als de eerste en blijft bijgevolg altijd op de kooi zitten waardoor Wamba ook altijd op de kooi blijft zitten, tenzij we iets eten. Ik hoop dat dit zal beteren als Keka ook wat tammer wordt en kan vliegen. Hij was nochtans redelijk tam toen we hem kochten, maar heeft dit precies helemaal afgeleerd bij ons. Er begint nu wel wat beterschap in te komen. Hij is vorig weekend voor het eerst op mijn arm komen zitten om trosgierst te eten! Woehoew! Maar nu is er wel het probleem van de jaloezie. Bij elke toenaderingspoging van Keka tot mij, jaagt Wamba hem weg  :-\
Geduld, véél geduld! *zucht*

Groetjes,
Iris