Zoeken jongen zelf de juiste temperatuur op?

Gestart door andreas, 31 maart 2009, 18:53:15

« vorige - volgende »

andreas

Eén van mijn poppen heeft eieren maar zoals altijd vrees ik dat ook dit jaar de jongste in dat nest weer niet zullen overleven dus dit jaar ga ik de oudste  met de hand opvoeden zodat de jongste een kans hebben bij de moeder( lijkt me het beste om de oudste uit het nest te halen omdat het dan minder riskant is om hun handopfok te geven ipv de jonste).
Ik ben vanmiddag alles gaan kopen wat nodig is.En nu ben ik alles is aan het laren proefdraaien.Een aquarium had ik nog staan daar heb ik gaas overgespannen en daarop een warmptelamp gezet. maar ik blijf met wat problemen zitten met de temperatuur. Als ik een plekje heb waar de temp goed is is het 5 cm verder ineens al 10 graden warmer of kouder. Ik kan de warmtelamp niet hoger of lager hangen dus ik moet het hebben met het naar links of rechts verschuiven van het bakje waarin de jongen zitten.
Vlak onder de lamp is het 45°  :-X en hellemaal aan de andere kant van het aquarium 15°(staat op mijn onverwarmde slaapkamer).
Dus ik was van plan om in dat aquarium een bakje te zetten met daarin de jongen, maar ik krijg het bakje niet in een juiste " temperatuurzone" kan ik de jongen ook gewoon in het aquarium zetten (natuurlijk met een bodembedekking) en zullen ze dan zelf de juiste temperatuur opzoeken of niet?
Vorig jaar was de oudste ong 3 weken toen de jonste weg geduwt werden door de grootste.Dus als de oudste 2 of 3 weken zijn kunnen ze toch al kruipen en hebben ze dan al het verstand om in de juiste temperatuur te gaan zitten?

gr Andreas

mila

je moet altijd de jongen de kans geven dat ze kouder kunnen zitten...

ik vind persoonlijk een warmtelamp niks.
ik heb zelf een warmt/ziekekooi je zet hem op 1 en het blijft een constante warmte en ik heb deze van MP gekocht voor weinig geld.

groetjes

andreas

Citaat van: mila op 31 maart 2009, 19:01:23
je moet altijd de jongen de kans geven dat ze kouder kunnen zitten...


Wel dat kunnen ze de laagste temperatuur in de bak is 15° maar hebben ze het verstand om zelf die temperatuur op te zoeken of blijven ze gewoon terplaatse zitten?

mila

weet een hele jongen vogels zoals een paar dgen oud blijft meestal op 1 plek liggen of ie nou koud is of te warm daarom vind ik een warmte lamp niks dus ze blijven terplaatse zitten.
doe er wel een termometer erin dat je kan zien hoe warm het is.
misschien dat iemand anders een goeie tip heeft

andreas

Ja maar de jongen zouden minstens 2 of 3 weken oud zijn.
En ja er ligt altijd een thermometer.
Het enige wat ik wil weten is of valkjes van 2/3 weken het verstand hebben om zelf de warmte of koude op te zoeken als die 5 of 10 cm verder is.

gr

andreas

Niemand die dit weet.
Iedereen die al een keer handopfok heeft gedaan moet dit toch weten?

gr

*Yvon

Hoi hoi

Ik heb zelf nooit valkjes met de hand grootgebracht,dus helaas geen ervaring hierin.
Wat ik wel weet is dat valkjes vanaf +/_ 3 weken al behoorlijk wat pennen en veertjes kunnen hebben.
Ik heb net even bij de bovenste topic gekeken van handopfok en daar staat deze warmte-schema bij :

Net uit ei (dag 1)                       36.6 graden

Na eerste voeding tot 5 dagen    35 graden
                     
5-12 dagen                               35-31.6 graden
                 
12 dagen tot 3 weken                 31-28 graden
                 
3 weken tot 4 weken                  26,5 graden.

Je zal denk ik toch een maniertje moeten vinden om die warmte dan ook te kunnen geven.
Of ze bij teveel warmte weggaan weet ik ook niet.
Dat zou je moeten aankijken,denk ik .  ::)
Zorg ook wel dat de luchtvochtigheid goed blijft.
Anders kunnen de jongen ook gaan uitdrogen.
Dat kan je dan zien aan de dunne droge pootjes en droge huid.

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Karin

Ik gebruik nooit een lamp, omdat ze bij mij al wat ouder zijn. Maar als ik zou moeten kiezen zou ik alle jongen bij de ouders laten en de jongste waarvan je denk dat die het anders niet gaat halen 2 x daags pappen en wegen. Komen ze aan zo houden, komen ze niet aan vaker pappen. Maar verdwer gewoon bij de ouders laten.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

andreas

misschien dat dit werkt maar ik zag ook vaak bij de jongen dat ze gepikt werden op hun hoofd en daar waren vaak rode plekjes of bloed, ik weet niet of dit door de andere jongen was( wat ik het meeste vermoed) of door de ouders.
Dus ik zou toch graag de oudste jongen handopfok geven.

gr