19 april 2024, 17:01:18

handopfok nodig om tam te maken?

Gestart door Caroline_Van_Tendeloo, 14 april 2009, 20:28:27

« vorige - volgende »

Caroline_Van_Tendeloo

Hallo,

Ik kweek nu al 3 jaar valkjes en maak ze handtam door handopfok. Ik heb echt al veel gehoord dat je zo evengoed tam kan maken door ze gewoon af en toe uit de nestkast te halen. Ik vraag mij af of dat echt zo is.
Met handtam bedoel ik dan ook wel echt op je vinger nemen, over hun rug strelen, kopje krabben...

Wie heeft ervaring met de valkjes tam te maken door ze af en toe uit de nestkast te nemen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Caroline (16 jaar)

Bello

hoi hoi

Onze Catka is door haar ouders gevoed en supertam.

Nu heeft ze samen met Jannes hun 3e nestje en de 2 jongen voer ik niet bij.

Als voorbeeld: hun zoontje uit het eerste nestje is supertam hij woont bij ons.

Uit het 2e nestje hadden we 1 donsje ook supertam.

Wel doe ik vanaf de eerste dag de jongen in de hand nemen (met toestemming van de ouders).

Groetjes Dorothé



Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Rianne

Hoi Caroline,

het grootste deel van de kwekers hier maakt de valkjes tam zonder volledige handopfok. Er zijn er die geven vanaf een bepaalde leeftijd 1 keer per dag pap, dit zou je ook kunnen doen.
Ikzelf geef alleen pap in noodgevallen. Vorig jaar heb ik ook zo een jong gered, die heb ik gehouden als maatje voor een ander valkje. Ze is alleen niet meer tam, dus handopfok mag misschien voor een tam valkje zorgen, je moet het tam-zijn wel bijhouden.

bobbie

Hoi hoi,

Een jong van mij die 3 jaar geleden is geboren, woont sinds kort weer bij mij.

Deze valkparkiet is niet met de hand grootgebracht, ook niet 1x per dag pap. Wel haalde ik de jonkies elke dag even uit het blok.

Deze valkparkiet is zijn eerste halfjaar uit de kooi geweest, op de hand etc. Na een halfjaar is niets meer met hem gedaan, moest constant in de kooi blijven omdat er katten waren gekomen.

Nu hij bij mij woont merk ik dat ie nog steeds lekker tam is. Stapt op, kroelt etc.

Ik ben dus van mening dat handopfok niet nodig is om valkjes tam te maken, wel elke dag in de hand nemen.

groetjes, Nel :)

Caroline_Van_Tendeloo

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het zeker eens proberen om het valkje tam te maken zonder handopfok want dat zou wel veel beter zijn natuurlijk.
Maar ik heb nog een vraagje: als je het jong bij de ouders weghaalt en het 1x per dag eten geeft en dan terug zet, zijn de ouders dan niet in de war omdat hun kleintje dan ineens al eten heeft gekregen?

Groetjes, Caroline

Rianne

Als ze niet bedelen, voeren ze ook niet, dus ik denk dat dat wel meevalt :)

Caroline_Van_Tendeloo

Héél erg bedankt allemaal voor je jullie (snelle) reacties!
Ik ga mijn volgend nestje eens proberen tam te maken zonder de handopfok, want het is natuurlijk vele leuker als ze gewoon bij hun ouders kunnen blijven.  :)

Groetjes, Caroline

Caroline_Van_Tendeloo

Citaat van: Caroline_Van_Tendeloo op 16 april 2009, 13:49:31
Héél erg bedankt allemaal voor je jullie (snelle) reacties!
Ik ga mijn volgend nestje eens proberen tam te maken zonder de handopfok, want het is natuurlijk vele leuker als ze gewoon bij hun ouders kunnen blijven.  :)

Groetjes, Caroline


*al jullie reacties moest het zijn  ;)