28 maart 2024, 14:03:08

Schreeuwen

Gestart door Suzanne3007, 28 maart 2009, 12:55:51

« vorige - volgende »

Gerco

Na het lezen van deze topic heb ik een vraag.

Hoe lossen jullie dit op, als jullie gaan werken, of te wel van huis weg gaan?

Suzanne3007

Hoi Kim,

Ja inderdaad. Ik trek het niet meer. Heb echt van alles geprobeerd, nat spuiten, negeren, nieuw speelgoed, 2x een andere plek een doek. Noem maar op. Maar niks helpt. Ik ben wel veel weg, maar daarom heb ik er 2 genomen. Iedere dag vliegen ze sowieso wel een keertje rond. Maar ik denk dat dat toch niet voldoende voor ze is.

Morgen komt Desire ze om 12u halen. Wel fijn, want volgens mij komen ze dan goed terecht.

Groetjes Suzanne

Zyra

Inmiddels zit Dex, het mannetje van Suzanne een klein poosje hier in de voliere. We hopen dat we dit gedrag eruit kunnen krijgen. Rox is namelijk een gewone vrolijke valkparkiet, speelt lekker op de tafel zonder continue naar Suzanne te kijken en haar aandacht te vragen, zo zoals een valkje hoort te zijn :)

Dex daarin tegen is een valkje wat Suzanne als zijn popje beschouwde, en dan ook echt als pop beschouwde! hij wilde haar zelfs voeren vertelde ze mij. Hij zit continue naar haar te kijken, volgt haar overal waar ze gaat en is niet bij haar weg te slaan. Dit is gewoon een verkeerd gedrag en dit proberen we nu te doorbreken door hem even te laten zien dat Suzanne geen popje is maar een baasje en wel DE baas, want hij is erg dominant en probeert op alle mogelijke manieren de baas te spelen over zijn baasje.. Nu zit hij hier in de voliere en heb een hele goede hoop dat dit gaat werken. Dex is enorm tam, natuurlijk zal ik er alles aan doen om hem zo tam te houden, maar hij mag niet meer op het hoofd of schouders zitten, vanaf een stok krijgt hij zijn kroel en kusje, en als dit gaat werken zal Suzanne dit vol moeten houden door hem op de bank of tafel te zetten en daar pas zijn kroel en kus te geven. Dex is gewoon TE erg verwend en dat merk je aan alles wel :) hij moet even zijn plaatsje weten.

Kim, dit had jij ook met Happy toch? alleen kon Happy daarbij ook niet met Bemmie opschieten even uit mijn hoofd, misschien dat ik de namen omdraai hoor  :-[

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, en ik ga mijn best doen om dit gedrag te doorbreken.

Op dit moment zit Dex aardig te krijsen, maar hij mag zijn gang gaan. Vanavond krijgt hij nog even lekker aandacht een kroel en een kus, en daar zal hij het mee moeten doen ;) geen aandacht voor hem wanneer hij het wilt. ik denk dat dit de beste oplossing is :) en hoop heel erg dat Dex binnenkort weer terug mag naar Suzanne!

Groetjes Dees

Kimm

hoi desire,

dat heb jij helemaal goed.
happy had ook een heel vervelend gedrag en is tijdelijk naar manon gegaan. bemmie kon happy wel schieten. toen happy terug kwam waren happy en bemmie ineens dikke vriendjes.
happy vertoond nog wel eens het gedrag waarom ik hem naar manon deed, maar ik kan er zelf nu veel beter mee over weg en ik merk dat dat ook een heleboel scheeld.
happy blijft het ventje wat hij was, maar toch in een andere vorm.
ik hoop dat dit ook gaat werken met dex. even een andere omgeving is wel goed heb ik gemerkt. ze passen zich dan ook vaak wel aan.
ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat lopen en ik hoop natuurlijk positief zodat dex weer naar suzanne terug kan.
vergeet niet dat zogauw dex suzanne ziet, dat hij haar zeker nog kent hoor.
succes hoor :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

Citaat van: Gerco op 22 mei 2009, 15:27:59
Na het lezen van deze topic heb ik een vraag.

Hoe lossen jullie dit op, als jullie gaan werken, of te wel van huis weg gaan?


hoi gerco,
ik heb altijd wel een oppas. zelf ben ik haast nooit weg, maar mocht ik een dagje weg zijn dan gaat mijn moeder naar mijn valkjes toe.
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

en nog een tip suzanne en desire,
mocht dex wel weer thuis komen, dan zou ik hem wel kortwieken. dit werkt goed bij dit soort valkjes met dat gedrag.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Zyra

Hey kim,

bedankt voor de tip, maar het probleem is bij Dex dus dat hij inprinciepe TE tam is, wat heeft het nut hierbij van het kortwieken? ik snap dat niet helemaal namelijk..

Hoe reageerde Happy toen ie weer bij je terug kwam? misschien dat Suzanne daar nog iets aan heeft ;)

groetjes Desire

Kimm

hoi ,

happy is ook super tam. wat het verschil maakte is dat hij minder dominant werd en rustiger met kortwieken.
toen happy weer thuis kwam was hij heel erg blij.
wel heb ik de kooien weer helemaal veranderd toen en hem met vervelend gedrag compleet genegeerd, dus ook geen geluid gemaakt of iets dergelijks. het mooiste was dus dat bemmie zich nu heel sterk voelde en happy aankon. ik heb ze toen ook samen in 1 kooi gezet en dat ging toen perfect.
happy zag en ziet mij ook als zijn partner. dat krijg ik er niet meer uit en dat vind ik ook niet erg, maar hij is wel veel vriendelijker en als hij de andere valkjes aan het klieren is, dan laat ik het hun zelf uitzoeken en ik loop erbij weg.
als happy ziet dat ik er ook maar enige aandacht aan geef, dan gaat hij door. snap je wat ik bedoel?
ook kan ik mij voorstellen dat suzanne het nu erg moeilijk heeft.
hou oud is dex eigenlijk?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Zyra

Hey kim,

adviseer jij nu om Dex nu al te kortwieken?

Ik heb Dex expres in de voliere geplaatst omdat ricco erg dominant is tegenover de andere valkjes en ze gewoon weg duwt van hun plekje omdat hij daar wil zitten. Mij leek het een goed idee om Dex eens te laten merken dat hij niet overal de baas kan zijn. Maar als ik Dex nu kortwiek (natuurlijk wel in overleg he ;)) dan zal hij niet echt meer in de voliere kunnen en dus binnen moeten in de huiskamer/bijkeuken (moet ik dan even kijken wat het beste is)

Ik wil zo graag helpen maar wil gewoon niks fouts doen, gezien jij er ervaring mee hebt :-[

Dex is alleen dominant tegen over Suzanne en niet tegenover Rox (zijn zusje) daar kijkt hij niet eens naar om ;) dit is natuurlijk wel een verschil met Happy toen der tijd natuurlijk.

Wel ga ik stug volhouden dat hij niet eerder een kroel en kus krijgt als hij op de stok zit, als dit dan goed gaat en ik merk dat zijn gedrag veranderd ind e voliere had ik het idee om hem binnen in de huiskamer te houden en dan de kroel en kus pas te geven als hij niet op mij maar op de bank of tafel staat.. Vindt je dit een goede stap? hij moet een beetje ervanaf zien dat suzanne zijn popje is, dit is echt extreem gewoon zoals ik het hem gezien vanmiddag.

En natuurlijk juist nu is Dex hartstikke stil en rustig, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de wen periode :)

ik hoor graag hou jij en misschien ook anderen hierover denken.

Suzanne3007

Hoi Kimm en Desire,

Ja wat was ik blij met deze oplossing... Toen het moment echt daar was ging ik echt even stuk... Hij is zo lief en ik wil hem gewoon niet kwijt! Ik was dan ook heel blij dat Desire dit opperde! SUPER!!!

Rox mist haar broer wel hoor, maar ik heb haar al de hele avon bij me. Ze gaat lekker haar gangetje...

Kortwieken is ook een goed idee. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik mis mijn mannetje wel hoor... maar ik heb hem met een gerust hart achter gelaten bij Desire! Hij zit nu in een prachtige buiten voilere. Wat een ruimte hebben ze zo! alle vogeltjes zaten zich druk te poetsen en te genieten van het zonnetje. Erg leuk om te zien!

We houden jullie op de hoogte en allemaal ONTZETTEND bedankt! Duimen jullie voor ons?

Dex wordt eind juli een jaar.

Groetjes!

Kimm

hoi desire,

nee ik zou hem pas kortwieken als hij weer bij suzanne komt.
happy was niet alleen agressief naar bemmie toe, maar ook naar mij toe. ik kon dat niet meer aan. hij was ontzettend dominant.
wat je van plan bent met dex vind ik goede stappen.
vaak merken ze ook wel bij ander valkjes dat zij dan ineens niet meer de baas zijn. laat hem maar even geworden in de voliere.

hoi suzanne,
nou ik weet heel goed hoe jij je gevoeld moet hebben. wel erg dapper van je dat je het eerst zo probeert hoor! we gaan van het positieve uit hoor.
als je dex weer terug krijgt, dan moet je hem laten kortwieken door iemand die dat goed kan. hij zal minder dominant zijn daardoor.
het feit dat hij 1 jaar is bijna is nog jong. er kan nog veel veranderen. de problemen met happy begonnen ook vanaf zijn 1e jaar ongeveer. geef de hoop niet op en je zal ook zeker zien dat jij zo even kan bijtanken en straks de boel veel beter aankan. tenminste, dat had ik wel.
ik vind het lief van desire dat zij dit doet. toppie!!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Zyra

Toppie, dat doet mij echt denken aan het jurylid van holland's got talent ;D maar heel erg bedankt kim  :-* ik ga mijn best doen om Dex wat rustiger te krijgen en wat onderdaniger naar mensen en andere valkjes toe.

Hoelang is Happy bij jou weg geweest? kan het zo snel niet vinden in je dagboekje, even uit mijn hoofd is dit een week of 2 a 3 geweest :) Ik wil proberen dit ook aan te houden of juist te verkorten, want dit is voor suzanne heel moeilijk maar natuurlijk ook voor Dex.

Welke manier van kortwieken vindt jij het beste in deze situatie? ik heb toen ik nog bij mn ouders was natuurlijk al mn valkjes gekortwiekt, dus dan zou ik Dex eventueel ook kunnen kortwieken voor hij terug gaat, of misschien al wanneer hij hier naar binnen komt?:)

Je hebt het ook over verandering in de kooi, denk je dat het beter is om ze tijdelijk in een andere kooi te doen? die kan Suzanne dan altijd van mij lenen, ik heb ze toch hier in de schuur staan ;) of zou enkel de stokjes en speeltjes veranderen voldoende zijn?

in ieder geval, bedankt voor al je tips en alle hulp, ben er erg blij mee en als ik vragen heb dan im ik je even als je dat niet erg vindt :)

Groetjes Dees

Kimm

hoi,

ik zou de buitenste 5 a 6 pennen knippen. dan kijken hoeveel snelheid hij nog heeft. kan hij nog te goed en snel vliegen, dan ook de 7e pen knippen.
als jij hem naar binnen haalt dan kan je hem inderdaad gaan kortwieken, dan haal je dat gedrag er al wat uit.
happy heeft ook wel geschreeuwd hoor maar nu niet meer. ik hoor hem nooit.
happy is 2 weken weggeweest, langer hield ik het niet uit  ;D
maar ik zou 2 a 3 weken aanhouden en kijken hoe hij is als hij bij jou binnen is.
ook zou ik als het kan, de valkjes in een andere kooi doen bij suzanne thuis. dan voeld het voor dex nl ook niet veilig en moet hij zich gaan aanpassen. verder kan ik alleen maar zeggen, geduld, geduld en nog eens geduld.
negeer alle vervelende gedrag wat hij vertoond. dan moet het er een keertje uitgaan hoor. daarom zei ik ook, hij is nog erg erg jong en zijn hormonen gaan ook spelen. onderschat dat niet. het ene valkje is daar gevoeliger voor dan de ander.
ook zou ik dex niet meer nat spuiten. ( voorlopig)


groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Zyra

Dex is perfect de nacht door gekomen hier, toen ik vanmorgen wakker werd en gelijk ging kijken bij de vogels zat Dex mooi zijn bouwvakkersfluitje te fluiten naar de musjes die smorgens en smiddags altijd even komen buurten opd e grond om te kijken of er nog wat te bikken valt. Hij voelt zich schijnbaar enorm op zijn gemak, vertoont geen ander gedrag als mijn andere valkjes. hij zit rustig, fluit af ent oe eens (zo te merken kent hij niet super veel en herhaalt hij een hoop :D) en wordt weg gejaagd door de andere valkjes en jaagt zelf ook eens een valkje weg om daar te kunnen gaan zitten.

Rox is bij Suzanne helemaal niet stil en weet nu dus even niet precies meer wat ik nu kan doen. Dat Dex is hier rustig is is natuurlijk heel goed, maar nu begint Rox met herrie te schoppen en weet haast wel zeker dat als we Dex nu weer terug brengen dat hij daar vrolijk opnieuw begint met herrie maken :s

Suzanne vraagt zich af of Rox ook hierheen moet komen, en ik weet niet of dat wel verstandig is, want dan zijn ze allebei hier en denk dat Dex en Rox dan weer zoiets hebben van als we blijven schreeuwen krijgen we onze zin wel, en ik weet ook niet of het dan wel helpt om zo het gedrag te proberen verbreken. maar als Rox niet stopt met herrie maken....

vindt dit echt heel erg moeilijk, wat is wijsheid, wat moeten we gaan doen? iemand tips?

Kimm

hoi hoi,

jeetje zeg, wat een ellende. ik weet niet wat wijsheid is in dit geval   ???
ik hoop dat jullie daar nog wat advies over zullen krijgen.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010