28 april 2024, 16:04:12

Eieren op bodem

Gestart door Familie de Boer, 9 maart 2009, 22:43:28

« vorige - volgende »

Familie de Boer

Hallo,

Ik heb samen met mijn vriendin twee valkparkieten (meneer en mevrouw de Boer). We hebben ze jong gekocht en zijn nu ongeveer 2.5 jaar oud en tam.

De laatste weken wat het mannetje erg agressief en we snapten er niks van. Eergisteren lag er opeens een heel klein eitje op de bodem. Vandaag is en nog een eitje bij gekomen die bijna 3x zo groot is.

De vogels zitten wel vaker op de bodem maar zodra er maar iets gebeurt vliegen ze naar boven. De eieren liggen nu dus op de bodem en de valkjes proberen ook te broeden maar krijgen op deze manier totaal geen rust. Ook broeden ze vaak alleen het mini eitje en laten ze het grote (normale) ei voor hun neus liggen en tikken ze er zachtjes tegenaan. Ik heb ze maar een paar keer op beide eieren zien zitten.
Ik heb nu een broedhok gekocht en in de kooi gehangen. Het hok vinden ze wel interessant maar ze zijn er nog niet in gegaan.

Nu is mijn vraag, wat moet ik doen:
- de eieren op de bodem laten liggen,wat waarschijnlijk niet gaat werken omdat ze overal van schrikken.
- de eieren in het broedhok leggen, waar ze niet aan gewend zijn maar de kans op een succesvol nest vergroot wordt als ze daadwerkelijk in het hok gaan zitten.

HELP!?


Ps. ik heb dit in de rubriek spoed geplaatst omdat ik het idee heb dat ik niet te lang moet wachten met de eieren in het hok leggen (mits dit de juiste oplossing is).

bobbie

Hallo,

Om te beginnen gaan de valken pas bij het 3e eitje serieus broeden. Vanaf die tijd kan je dus ook eigenlijk gaan tellen que broedtijd.

Tja, wat is wijs. Je zou 1 eitje in het broedhok kunnen leggen en 1 op de bodem laten liggen.

Dat is het enige wat ik nu even kan verzinnen. Gaan ze het broedhok al in?

Hoe dan ook, succes ermee, er zullen vast meer tips komen.

Groetjes, Nel :)

Familie de Boer

Bij het ophangen van het kastje gingen ze boven in de kooi zitten met de kuifjes recht overeind en hielden alles in de gaten. Ze hebben daarna even op het hokje gezeten en bij de opening gekeken maar veder zitten ze al heel de dag onderin de kooi of op de bodem bij de eieren.



Familie de Boer

Ze hebben vannacht niet op de eieren gezeten maar zitten nu heel de dag om en om op de eieren. Moet ik ze nu verplaatsen of niet?

bobbie

O, ik zie dat er door niemand meer is gereageerd.

Ik denk dat je je eigen gevoel hierin een beetje moet volgen. Je kent je eigen vogels het beste en ziet elke dag hoe ze met de eitjes omgaan, ook de reactie op het broedhok zie je. Hierop kan je reageren door een eitje (of meer) in het broedhok te leggen of juist niet.

Hiervandaan zou ik zeggen, leg ze in het broedhok. Kijken ze er 24 uur niet naar om, dan weer terug op de bodem.

Wat je ook doet, je bent in het gehele plaatje al te laat met alles. De eitjes waren er voor het broedhok.

Maar ............ er worden best nog al eens jonkies geboren op de bodem van een kooi ;).

Wat je ook beslist, succes.

Groetjes, Nel :)

Rianne

Heb je je valkjes zien paren?
Dat ze om en om broeden is goed, waarschijnlijk gaan ze er nu ook minder snel af. Een nestje op de bodem is heel goed mogelijk, wat je misschien zou kunnen doen is het broedhok zonder deksel op de bodem zetten en daar de eitjes in doen. Zo zitten ze toch wat beschut en is het niet te donker.

Familie de Boer

 :censuur Paren? Ze doen niet anders! Ik zie ze elke dag wel een keer paren en soms zelfs meerdere keren  :censuur   ;D

Het nestje op de grond laten leek mij geen goed idee omdat de vogels de houtsnippers telkens weggraven en de eieren op de stalen bodem liggen en telkens weg rollen.

Ik heb gisteren de eiren in het broedhokje gelegd met de bovenkant open. Het broedhokje hing toen ongeveer halverwege de kooi. De vogels gingen wel kijken bij het hokje maar broeden wouden ze niet meer en ze zaten telkens op de bodem op de plek waar de eieren eerst lagen.

Aan het einde van de middag heb ik het hokje met de bovenkant open op de grond gezet op de plek waar de vogels de eieren hadden gelegd. Na een half uurtje gingen beide vogels telkens in en uit het hokje maar echt broeden deden ze niet.

Vanochtend heb ik het hokje dicht gedaan en mijn camera naast de kooi gezet. Toen ik vanavond thuis kwam en ik de film terug keek zag ik dat beide vogels een paar keer meer dan een uur in het hokje hebben gezeten en ze hebben zelfs een derde eitje in het hokje gelegd.

Het probleem is nu nog dat ze gewend zijn om bovenin de kooi te slapen en dat ze 's nachts dus niet broeden. Is het nog een idee om het hokje alsnog bovenin de kooi te hangen of zal ik gewoon afwachten of ze alsnog 's nachts gaan broeden in het hokje op de grond? Ik denk dat ze het hokje nu geaccepteerd hebben omdat het op de plek van hun oude "nestje" stond en ben bang dat ze het hokje niet meer ingaan als ik het weer ga verplaatsen.

•=Bonnie=•

Ik zou het nu gewoon laten zoals het is. Als ze serieus gaan broeden zal het mannetje overdag broeden en het vrouwtje s'avonds waarbij ze elkaar overdag ook nog eens aflossen om te eten en er soms samen uit zijn om te paren.

Dat kleine ei kan je weg doen, dat wordt niets.

Ron

Als je de eieren verplaatst heb je de grootste kans dat ze er niet meer opgaan.

Groeten