7 mei 2025, 04:08:48

niet tam te krijgen?

Gestart door Machootje, 23 maart 2009, 22:55:19

« vorige - volgende »

Machootje

23 maart 2009, 22:55:19 Last Edit: 23 maart 2009, 22:59:18 by Machootje
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over mijn valkparkietje Macho van ruim een jaar oud. Het probleem is dat ik bang ben dat hij echt niet tam zal worden.
Ik heb een heleboel berichten gelezen hier over het tam maken van je vogeltje en hoe je dat kunt aanpakken. Terwijl ik dit allemaal lees, denk ik, ik geloof niet dat mijn vogel ooit echt zo tam zal worden. Dat komt namelijk omdat hij niet uit zichzelf op mijn hand/vinger zal kunnen stappen. Zijn rechterpootje kan hij namelijk helemaal niet meer gebruiken en zijn linkerpootje lijkt ook niet helemaal in orde. Hij kan niet meer op een stok zitten, dus ook niet op een vinger.
Wat er nog bijkomt is dat we hem gekocht hebben toen hij al zes maanden oud was. Wat hij heeft meegemaakt in de eerste zes maanden van zijn leven weten we niet, maar hij blijft heel erg paniekerig reageren als je hem wilt aanraken en zal echt nooit uit zichzelf naar je toekomen en dat vind ik zo ontzettend jammer!
We hebben hem nu al ruim 7 maanden (!) en hij is ook wel een beetje veranderd, hij eet bijvoorbeeld wel trosgierst als ik dat vastheb en door de kooi heen steek. Met mijn hand in de kooi is bijna geen optie want die wil hij meteen aanvallen, hoe rustig ik ook doe!
Ik kan hem ook wassen en een klein beetje kroelen dan maar moet hem dan wel eerst 'vangen' omdat hij op geen enkele andere manier bij je komt (kan komen?)
Als we maar iets te dicht in de buurt van de kooi komen met onze handen maakt hij gelijk een bijtbeweging of bijt hij echt. Het lijkt soms echt hopeloos. Ik praat altijd tegen hem en noem zijn naam maar daar lijkt hij ook niet echt op te reageren. Verder is hij heel erg stil, maar eet wel goed en speelt een klein beetje met een belletje in zijn kooi.

Ik weet niet of hij nou zo erg getraumatiseerd is in zijn eerste halfjaar en daarna met de toestand met zijn pootjes of dat dit in zijn karakter zit en dat er ook niet meer uitgaat? Hij is inmiddels dus al ruim een jaar. Ik hoop dat jullie met al jullie ervaring er misschien iets over kunnen zeggen. Alvast bedankt!

O, ja, nog even een toevoeging. In het begin toen hij zijn pootjes nog kon gebruiken liet ik hem zelf uit de kooi komen en weer terug gaan en dat ging goed. Hij was toen ook veel nieuwsgieriger nog, hij kwam toen bijv. op mijn laptop zitten om mee te kijken maar nooit dichterbij, zoals op een schouder of hoofd.

Groetjes,
Judith

Rust zacht, lieve Macho! 22-8-2009

Kimm

hoi judith,

ik denk dat als jij heel veel geduld hebt en veel tijd een aandacht aan hem besteed, dat het best nog veel beter kan worden hoor. hij heeft toch al wat meegemaakt en het vertrouwen zal in dit geval langer gaan duren. natuurlijk heb je er valkjes tussen die niet zo aanhalig zijn enzo, maar het kan nog wel bijdraaien bij hem.
het feit dat hij wel bij jou komt zitten, bij de laptop, is al een heel goed teken. dan is hij toch  nieuwschierig.
je zal een lange weg met hem hebben maar zeker de moeite waard om het te proberen.

heel veel succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010