28 maart 2024, 18:51:57

2 valkparkietjes

Gestart door vandam, 24 maart 2009, 14:24:42

« vorige - volgende »

vandam

goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum omdat wij sinds gisteren 2 valkparkietjes en 2 grasparkietjes hebben....
alleen ik heb toch een aantal vragen;

- wat is een normale hoeveelheid voeding?
   ze hebben volgens mij nog niks geeten als wat trosgierst
- volgens de mhr. waar ik ze bij gekocht heb (erkende winkel)
   heeft er een vogel bij hun in de kooi gezeten die de   
   staarten afgebeten zou hebben, maar dit zou weer
   helemaal goed komen??
- ze kwamen uit een onverwarmd binnenverblijf, ik heb ze nu
  in een ruime buitenkooi onder een afdak en de kooi is aan
  zijkanten dicht met plexiglas, 1 van de valkparkietjes lijkt
  wat te bibberen, kan dit toch van de kou zijn of misschien
  stress van de verplaatsing?
- wat is een goede plek voor hun voeding? het hangt nu
  halverwege de tralies en het zit in vrij kleine bakjes,
  wat is een normaal/goed formaat?
- ik geef ze nu valkparkieten voeding gemengd met   
  eimengsel en wat brood, is het voldoende? of moet ik ze ook
  fruit/groente bijgegeven (volgens die man in de winkel
  was dit niet nodig omdat ze dit niet kennen)
- misschien een hele rare vraag maar hoe kan ik zien dat
  ze gelukkig zijn? ik zou het nl verschrikkelijk vinden
  als ze dat niet zouden zijn......

nou misschien wat veel vragen ineens maar goed, ik hoop toch dat jullie wat antwoorden voor mij hebben

Romy

Hoi Vandam

Vooreerst proficiat met jullie nieuwe aanwinsten!

Ik zal proberen te antwoorden op je vragen :
- er bestaat geen vast aantal gram voeding dat je per dag kan geven aan je vogeltjes. Het beste is dat ze altijd de beschikbhaarheid hebben over vers zaad. Het beste controleer je dus elke dag of er nog zaad over is. Is alles op, dan geef je best wat meer.
Let er wel op dat je niet verwart met de pelletjes. Als ze eten, dan pellen ze de zaadjes en eten het binnenste op. Het pelletje blijft dan liggen in het bakje. Het kan er dus naar uitzien dat er nog iets in het bakje ligt, maar dat het allemaal van die velletjes zijn.
Dat ze nu nog niet meteen iets gegeten hebben, is normaal omdat ze pas verhuisd zijn en nog wat moeten wennen aan de nieuwe omgeving. Dat ze al wat trosgierst gegeten hebben is goed nieuws. Binnen de aantal dagen moeten ze allemaal gewoon zaad gaan eten.
- Wat jammer dat ze allemaal geen staart meer hebben! Als die staarten halverwege kapot zijn gemaakt, dan zal je moeten wachten tot in de rui. Dan vallen die stompen uit en komen er nieuwe, mooie veren in de plaats. Als ze echt uitgetrokken zijn door die andere vogel, dan komen ze sneller terug.
- Wat bedoel je precies met een onverwarmd binnenverblijf? Als de temperatuur er hetzelfde is als buiten, dan kan je ze perfect ook terug buiten plaatsen zoals je nu hebt gedaan. Maar als het er binnen toch wat warmer was (bv in een onverwarmde dierenwinkel - daar is het automatisch warmer dan buiten omdat er mensen rondlopen en door de vele verlichting), dan is het niet verstandig om ze meteen buiten te plaatsen omdat het verschil dan te groot is. Ze zijn die koude niet gewend en hebben geen voldoende dikke vetlaag om zich warm te kunnen houden. Je kan ze dan pas buiten plaatsen als het al merkelijk warmer is buiten, vanaf mei of zo.
- Waar je de voeding hangt is niet zo van belang. Zo lang het maar niet te laag is, want daar gaan ze niet graag naartoe. Let er wel op dat ze niet in het bakje kunnen poepen, dat is niet zo smakelijk ;) Ik lees dat ze samen zitten met 4? Dan hang je beter meer dan 1 bakje met eten. Want je zal zien dat wanneer er eentje gaat eten, ze ineens allemaal willen eten ;) en met 1 bakje is dat wat moeilijk ;)
- Valkparkietenvoending is OK. Dat is de basis. je mengt best niet het eivoer er doorheen, maar doet dat in een apart bakje. Ze hebben het ook niet continu nodig, integendeel. Het is beter om ze het 1 maal in de week aan te bieden en dan weg te nemen. Teveel eivoer kan voor leverbeschadiging zorgen.
Brood is inderdaad ook goed om te geven. Fruit en groenten kan je zeker ook geven. Dat is erg gezond voor ze! Ook al kennen ze het niet, ze kunnen het leren kennen en het is een belangrijke aanvulling.
Daarnaast is het ook noodzakelijk dat ze sepia (zo'n witte schelp) en grit tot hun beschikking hebben. Uit sepia halen ze kalk en grit zorgt ervoor dat hun spijsvertering goed verloopt. Die kleine steentjes eten ze op en die zitten dan in hun maag en dienen om het eten te vermalen. Want ze hebben nu eenmaal geen tanden om hun eten fijn te krijgen.
- Hoe je kan zien of ze gelukkig zijn is een moeilijke... Nu is het zowieso moeilijk want ze moeten nog heel erg wennen. Na een tijdje zal je zien dat ze wat actiever worden, en misschien zelfs gaan fluiten.
Vogeltjes die altijd op hetzelfde plekje zitten en heel apatisch zijn, die zijn over het algemeen niet gelukkig. Maar je zal dus nog eventjes moeten afwachten tot ze gewend zijn.

Ik hoop dat dit een beetje een antwoord op je vragen was?

Groetjes en veel plezier
Romy

vandam

Hoi Romy,

Bedankt voor je snelle reactie,

Het is soms moeilijk om te weten wanneer je het goed doet, je hoort verschillende dingen die wel of niet goed zouden zijn...

ik heb net nog even bij ze gezeten om te kletsen :D en zie nu toch dat er idd wat pelletjes en voer op de bodem ligt dus ze beginnen wat te eten.
ik ben in ieder geval blij te horen dat de staarten weer normaal aangroeien, het ziet er toch raar uit maar ze lijken er zo op het eerste gezicht geen last van te hebben.

De vogels zaten niet in de winkel maar in een soort aanbouw van de winkel, er kwamen dus alleen mensen als er vogels verkocht zouden gaan worden. er hing geen verwarming en het wat er ook niet echt warm. de verkoper zei dat ze best meteen naar buiten konden.

wat de bakjes voer betreft, volgens de verkoper kunnen ze best met zijn vieren uit 1  bakje eten maar mijn idee was ook om er meerdere in te hangen en misschien ook grotere. ook zei de verkoper dat het eimengsel best samen met het gewone voer ging..... ik denk dat ik zo maar eens wat bakjes bij ga halen.....

sepai hangt erin en als bodembedekking heb ik zilverzand dit zou genoeg 'grit' bevatten, is dit ook zo of is dit ook een verkeerd advies geweest?

de grasparkietjes zijn volop aan het fluiten, de valkjes zijn volgens mij wat afwachtiger maar ze bewegen in ieder geval wel.... ze springen van stok naar stok, de ene is zich op dit moment druk aan het wassen (noemen jullie dit ook zo) en de ander zit rustig met een opgetrokken pootje te kijken dus ze lijken niet echt gestrest te zijn.

nou het is ondertussen weer een lang verhaal geworden....

groetjes carin

Romy

Hoi Carin

Het is inderdaad zo dat er dikwijls verschillende dingen worden gezegd. Jammergenoeg is het de ervaring van veel forumleden dat de mensen in de dierenwinkels dikwijls verkeerde informatie meegeven. Dat is erg jammer!

Fijn dat je met ze gaan kletsen bent  :D Het zijn erg leuke beestjes he  :D
Leuk dat je ook al pelletjes ziet. Dat betekent inderdaad dat ze al aan het eten zijn.
De staarten komen zeker in orde. Is het niet vroeg (omdat ze halverwege af zijn), dan is het laat. Maar in orde komen ze zeker. Over het algemeen hebben ze daar ook niet echt last van. Hoogstens de eerste momenten omdat het dan van lang naar kort is geweest (zoals wanneer je van heel lang haar, naar een kort kopje gaat).

Zo te lezen is het voor hen inderdaad geen probleem dat ze meteen naar buiten zijn gegaan. Hou ze voor de zekerheid wel goed in de gaten, want ze staan natuurlijk nu wel helemaal buiten. Maar als ik het goed gelezen heb, zitten ze wel beschut tegen de wind? Want dat is wel belangrijk.

Het is ook wel zo dat ze best uit 1 bakje kunnen eten. Maar het makkelijkste en aangenaamste is dat ze verschillende bakjes hebben. Dat kan toch wel een aantal probleempjes voorkomen. Bv als 1tje zich baas wil maken. Of als er eentje een dutje aan het doen is op het bakje. Dan kunnen de anderen gewoon uit een ander bakje eten.
Dat het eivoer samen kan, is niet extreem slecht. Er zijn ook totaalvoeders waar ook eivoer in zit gemengeld. Dan hebben die vogels dus ook continu eivoer tot hun beschikking. Maar als je nu eenmaal een vogeltje hebt wat aanleg heeft voor een leverziekte, dan kan het continu tot beschikking hebben van eivoer wel uitlokken dat ie ziek wordt.
Je vermijdt er ook mee dat er eentje alleen maar eivoer gaat eten. Dat gebeurt ook wel eens en dat is zeker niet goed. Als je het maar een dagje of twee ter beschikking stelt, dan voorkom je deze problemen zonder moeite.

De bodembedekking die je gebruikt, daar zit inderdaad grit in. Maar ik betwijfel of je vogels helemaal op de grond gaan zitten om dat grit tot hun te nemen. Op de grond zitten is niet iets natuurlijks voor vogels.
Ik zou je aanraden om een apart bakje met grit in de kooi te hangen, zodat ze zonder schrik grit tot hun kunnen nemen.
Als ik je nog een tip kan geven : ik zou beukensnippers in de kooi doen beneden. Als je een buitenkooi hebt, dan kan dat zilverzand makkelijk opvliegen door de wind. Dat is vervelend omdat het dan wegwaait en je geen bodembedekking meer hebt, maar het is ook vervelend voor je vogeltjes omdat het in hun oogjes kan waaien, wat voor irritatie en eventueel zelfs oogonstekingen kan zorgen.
Let wel héél goed op bij het aankopen van grit dat er GEEN houtskool in zit. Dat is niet zo makkelijk te vinden. Maar wel belangrijk. Teveel houtskool zorgt ervoor dat ze ziek worden.

Verder lijken ze zich al heerlijk op hun gemakje te voelen bij je  :D Het klopt wel dat valkjes ietsje meer verlegen zijn dan grasjes.

Ga je trouwens kweken met de valkjes? Want dan moet je wel weten dat grasjes nogal agressief kunnen zijn als valkjes een nestje hebben. Ze kunnen in het broedblok gaan en de eitjes en/of jonkies aanvallen.

Groetjes
Romy

vandam

hey romy,

ben net nog even gaan kijken en ze zitten rustig met zijn vieren boven in de kooi, die is bovenin dicht dus daar zitten ze helemaal beschut voor de eventuele kou.

op de grond ligt wel die gierststengel daar hebben ze wel al flink van ge eten maar ik zal er dan toch een extra bakje grit inhangen, ook het eimengsel heb ik eruit gehaald, dit ga ik dan in een apart bakje doen en 1 of 2 maal in de week aanbieden.

het is niet de bedoeling dat we gaan kweken met de valkjes we willen eerst goed afkijken hoe het zo gaat.

nou heb ik nog een vraag, maar ik weet niet of ik die ook aan jou kan stellen,

we hebben nu dus een koppeltje valkjes en de grasparkietjes zijn 2 mannetjes, is het nu verstandig om er twee (vreemde) vrouwtjes grasparkieten bij te zetten of zou dit geen probleem kunnen zijn? zitten die mannen graag als koppel of is het geen probleem dat er geen koppel gevormd is.
dat "vreemde" zet ik erbij omdat deze vier die we nu hebben altijd bij elkaar in 1 kooi hebben gezeten.

fijne avond nog,

groetjes carin

Romy

Hoi Carin

Blijkbaar gaat het heel goed daar bij jullie  :D

Je kan er zeker nog 2 grasparkietjes bij plaatsen, maar dat is dan wel afhankelijk van hoe groot de kooi is. Is het mogelijk om de afmetingen op te geven?
Of nog beter : om een foto te plaatsen?

Als de kooi te klein zou zijn, is het niet verstandig om er meteen 2 nieuwe bij te steken. Normaal gezien wordt er aangeraden om nieuwe kooigenootjes te laten wennen door ze een tijdje in een andere kooi dichtbij te plaatsen.

Het is in ieder geval niet noodzakelijk dat er koppeltjes gevormd gaan worden. Het is ook niet zo dat een pop en man automatisch koppelen. Soms gaan 2 mannen elkaar zitten kroelen,... Elke combinatie is dus mogelijk. Het omgekeerde kan ook : een man en pop kunnen heel gemeen tegen elkaar doen,...
Zowieso wordt het altijd aangeraden om niet meerdere mannen bij minder vrouwtjes te plaatsen. Want dan bestaat de kans dat de mannetjes gaan strijden voor de popjes met alle gevolgen van dien.

Dus ik wacht even je antwoord af om in te schatten wat het verstandigste is.

Groetjes
Romy

vandam

hoi Romy,

sorry voor mijn late reactie maar mijn man is vandaag jarig dus ben even niet zoveel online......

de kooi is hoog 140, breed 85 en diep 56 cm, naar mijn idee best een ruime kooi.

ik weet nog niet zeker of we die grasparkietjes erbij willen doen, we twijfelen nl tussen de grasparkietjes en een turquoisine.

nou, ik hoor graag je mening over het aantal vogels....

groetjes carin

Romy

Hoi Carin

Je hoeft je zeker niet te verontschuldigen hoor :) Proficiat trouwens met je man z'n verjaardag!

De kooi is inderdaad zeker niet klein. Maar ik vind het moeilijk inschatten of die groot genoeg is voor 6 vogels. Ik hoop dat iemand anders daarop een goed antwoord kan geven.

Over turquoisines kan ik je ook niks vertellen. Ik weet er helemaal niks over.

Tot hier reikt mijn kennis dus ;) Hopelijk neemt het iemand anders van me over.

Laat zeker niet van vragen stellen op dit forum. Daarvoor zijn we er!

Groetjes en veel plezier met je lieverds
Romy

vandam

hoi Romy,

Bedankt voor al je antwoorden, ik heb er erg veel aan gehad.

alleen nu heb ik toch nog een situatie om een vraag bij je te leggen,

wat me nu gisteren en vandaag opvalt is dat 1 van de valkparkieten erg dominant is naar de rest, gaat dit weer over of blijft dat zo? hij/zij is echt achter de andere aan het jagen en aan het plagen; zoals in de pootjes bijten en 1 grasparkiet heeft sinds gisteren ook een vlekje op zijn hoofd, ik weet niet of dit ook van het pikken komt.

ik zal straks eens een foto proberen te plaatsen van mijn aanwinsten!! en misschien kun jij ook zo zien wie wie is. (man of vrouw)

groetjes Carin

Romy

Hoi Carin

Graag gedaan hoor, daarvoor zijn we er hier :)

Het kan inderdaad zijn dat ze hun rangorde aan het bepalen zijn. Maar dat er 1tje is die al de anderen terroriseert, dat is niet zo goed natuurlijk. Dat zorgt voor heel veel stress en stress kan ziekte uitlokken.
Het eerste waar ik op denk : hangen er al meerdere bakjes met zaad in? Want ik zou me wel kunnen voorstellen dat die ene heethoofd dat bakje gaat claimen waardoor de anderen bijna geen kans meer krijgen om te eten.
Als het echt uit de hand loopt wanneer die ene de anderen geen moment met rust laat, dan zou ik die ene even apart plaatsen. Maar als ik het me goed herinner, zei je dat deze 4 altijd al samen hadden gezeten? Want dan vind ik het wel een beetje vreemd dat er nu opeens 1tje zich baas wil maken...
Maar echt heel veel weet ik daar jammergenoeg ook niet over want ik heb maar 1 valkje.

Mocht je op je bijkomende vragen hier niet meteen een antwoord op krijgen van andere leden, dan mag je altijd die vraag opnieuw stellen in een ander subdeel van dit forum, waar de vraag misschien beter past. Daar zal je dan makkelijker een gepast antwoord krijgen.
Zo bekijk ikzelf ook niet elk board, omdat ik over het ene nu eenmaal meer weet dan over het andere, en zo is het bij andere forumleden ook.

Ik ben wel erg benieuwd naar een foto!
Mocht je graag willen vertellen over je vogeltjes, dan kan je bij dagboeken of verhalen een boekje openen waar je hun avonturen in kwijt kan. Daar kan je ook veel foto's plaatsen

Groetjes
Romy

vandam

hoi Romy,

ik heb er sinds gisteren 2 voerbakjes inhangen en een bakje grit, ze komen idd bij de verkoper uit dezelfde kooi, het waren de laatste vier die over waren vandaar dat we ze alle vier meegenomen hebben, vind het anders zielig.....

misschien valt het ook allemaal wel mee en is hij/zij gewoon wat baldadig  :D

ze eten nu in ieder geval allemaal prima en ze zijn ook veel drukker geworden

ik had vanmorgen al geprobeerd om onderaan het bericht foto's te plaatsen maar het is me nog niet gelukt, ga het nu even uit'vogelen'
je ziet het wel als het gelukt is.

groetjes Carin

vandam


vandam

haha gelukt, nog niet zoals ik het graag zou zien, maar nu heb je een beetje een indruk van mijn vogels en hun kooi!!

nu nog even mijn foto bij mijn profiel zien te krijgen, dat wil nog niet helemaal lukken....

jeroenn

hoi carin,

welkom op het forum je hebt mooie valkjes en grasjes gekocht hoor.
en wat een mooie ruime kooi heb je gekocht.
ik hoop dat je veel plezier met ze zal hebben.
en ik zal nog even terug komen op het ei krachtvoer mengen met gewone zaad dat het best kan alle valkjes doen dit zo bij ons.
het is gewoon wat je valkjes het beste vinden.
wil je ze ook nog tam maken?

Romy

Hoi Carin

Dat is zeker een mooie, ruime kooi hoor  :D
Alles lijkt heel goed te gaan bij jou, fijn zo!

Jeroen : er wordt aangeraden om niet continu eikrachtvoer tot hun beschikking te stellen aangezien dit heel vet is en de lever kan aantasten bij gevoelige vogels. Het is wel goed als ze aan het broeden zijn en jonkies hebben. Daarbuiten geef je het beter wat meer beperkt.

Groetjes
Romy