10 mei 2025, 07:21:05

pop blijft leggen

Gestart door kitty, 6 februari 2009, 10:09:52

« vorige - volgende »

kitty

Hoi,

Ons valkje is een kip geworden! Dit is echt niet leuk voor ons en zeker ook niet voor haar. Ze komt de kooi niet meer uit en zit maar te zitten op haar eitje (s). Dit doet ze nu al ruim een half jaar. Ik haal de eitjes weg, ik laat ze liggen, ik gooi een handdoek over de kooi (kortere dagen nabootsen). Niks helpt, mevrouw blijft leggen.

Nu lees ik dat het een optie is om er een man bij te zetten.Wie heeft hier soortgelijke ervaringen in? En dus ook tips?

Romy

Hoi Kitty

Mag ik je vragen hoe lang je de eitjes laat liggen? Het is namelijk belangrijk om ze te laten liggen tot je valkje er helemaal geen interesse meer in heeft. Je laat ze beter te lang liggen, dan te kort.
Eitjes meteen weghalen heeft zowieso geen zin, want dan leggen ze altijd nieuwe. Dus dat doe je beter niet!!

Als je er een man bij zet, dan zullen de eitjes bevrucht zijn. Maar als je een echte 'legkip' hebt, dan zal ze het ene nestje na het andere hebben, en dat is ook ontzettend vermoeiend voor een valkje.

Het vele leggen zal je valkje nu al heel erg uitgeput hebben. Ik denk dat het misschien een oplossing is om je valkje de prikpil te geven. Dan legt ze normaal gezien helemaal niet meer. Dat gebeurt bij een goede vogelarts. Die kan je vinden in de rij links op je scherm.

Wat je nu al kan doen, is extra sepia (kalk) geven, omdat ze erg veel kalk verliest telkens ze een eitje aanmaakt. Eventueel kan je ook kalkpoeder door het water heen doen, maar daar weet ikzelf niets over. Er komt vast wel iemand langs die daar meer over weet.

Groetjes
Romy

kitty

Hoi Romy,

Het is begonnen in febr vorig jaar.
Over die prikpil hoor / lees is van mensen dat de vogel er slecht op reageert, levenloos/lusteloos wordt...Ik durf dat dus niet.
Ik ga idd dat eitjes langer laten liggen nu, 1 week is het meeste geweest omdat ik dan haar gedrag niet meer kan hebben. Zodra ik het ei weg heb gepakt komt ze nl weer uit de kooi en zit ze weer lekker bij mij te kroelen en vliegt ze lekker rond...Even niet aan mezelf denken en het eitje (s) een paar weken laten liggen dan maar...??

Bello

een mannetje erbij helpt niet tegen het eieren blijven leggen.

Onze Catka deed dit vorig jaar ook en we hebben ze op aanraden van een va uit huis geplaatst (andere omgeving enz enz).

Dit heeft goed geholpen want anders moest ze ook de hormooninjectie krijgen.

Toen ze huis kwam heb ik het rooster onder in de kooi gedaan (waar ik helemaal niet van hou) en tot nu toe geen eieren.

Asl ze eieren blijven leggen worden ze zwakker en zwakker en dit kan uiteindelijk haar dood worden (in ernstige gevallen).

Veel succes.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Romy

Hoi Kitty

Als je de eitjes maar een week hebt laten liggen, is dit te kort om haar stimulans tot leggen weg te krijgen. Het is dus heel belangrijk om ze te laten liggen tot ze er helemaal niet meer naar om kijkt.

Ik kan begrijpen dat je liever je oude valkje terug hebt, wat komt kroelen en lief is. Maar op deze manier lukt dat niet, integendeel. Je valkje is vast al heel erg verzwakt en ik hoop dat ie niet dood gaat, want vanaf februari vorig jaar, is al een volledig jaar dat ze eitjes aan het leggen is!

Dus als je nu eventjes volhoudt, zo'n 3 tot 4 weken mag je rekenen, om de eitjes te laten liggen, en ze verliest haar interesse, dan zal ze normaal gezien niet meteen opnieuw beginnen leggen. En dan heb je je lieve valkje terug! Voor een langere periode!! Daar moet je op denken als je het even moeilijk hebt als ze eitjes heeft en vals tegen je doet.

Succes ermee!

Groetjes
Romy

♪ Marlies

Ik zou inderdaad ook de eitjes langer laten liggen.
Als ze dan niet meer geinteresseerd is in de eitjes zou je de kooi misschien op een andere plek kunnen zetten en deze anders inrichten. Bijv. speeltjes en voerbakjes op ander plekken hangen en de stokken anders in de kooi doen.

Hopelijk komt ze van het leggen af.

Succes !!

Groetjes Marlies ;)

kitty

Ons kippie heeft na 2 dagen ei laten liggen al geen interesse meer! Ze is weer helemaal de oude en komt gewoon uit de kooi. Ze eet weer volop grit en sepia om aan te sterken.
Meestal duurt het dan een week of wat en legt ze het volgende ei.

Ik ga haar stokjes en speeltjes eens anders hangen....
en voorlopig toch maar ff een deken van 19 tot 7 uur....

Romy

Hoi Kitty

Ik zou het eitje toch laten liggen hoor. Omdat je aangeeft dat ze na een week anders wéér een ei gaat leggen. Meestal gaan ze pas echt op het nestje zitten eens het tweede ei is gelegd. Dus het is normaal dat ze zich gedraagt zoals anders zolang er geen tweede eitje is.
Zolang het eitje niet kapot is, zou ik het laten liggen. Je kan eventueel ook een nepeitje leggen.

Waar legt je valkje haar eitjes? Eventueel kan je ervoor zorgen dat dat plaatsje niet meer beschikbaar is. Ook dat kan helpen.

Groetjes
Romy

kitty

Hey Romy!

Dank je!

Ze is vanavond toch weer op haar eitjes gaan zitten dus het is nog niet over, schijnbaar.

We laten het gewoon eens een paar weken liggen en dan zien we wel.....kwestie van geduld...

Ze legt idd steeds in dezelfde hoek dus dat is de volgende optie....TNX!

Romy

Hoi Kitty

Gelukkig heb je het eitje laten liggen, anders had ze nu alweer een nieuw gaan leggen!
Je moet er inderdaad wat geduld voor hebben... En dat is niet altijd leuk. Maar wel het beste voor je valkje. Hopelijk is het met deze ronde helemaal voorbij, zodat je je lieve oude valkje terug hebt!

Groetjes en succes!
Romy

kitty

Ze heeft vandaag weer een eitje bij gelegd. Is weer niet van het "nest"af te krijgen....We leggen er tijdig s'avonds een deken overheen voor haar rust. Ze eet deze keer gelukkig wel... :)
Ben benieuwd hoelang het duurt eer haar interesse voor de eitjes geheel weg is.... ???

Romy

Hoi Kitty

Je mag makkelijk rekenen op 3 weken. En 4 weken is zeker ook niet abnormaal. Maar als je haar de hele 'cyclus' laat uitzitten, zal ze haar interesse veel langere tijd verliezen dan wanneer je het eitje te snel weghaalt. Dus het is even op je tanden bijten, maar normaal gezien ga je er dan lange tijd van kunnen genieten dat je valkje weer 'normaal' doet!

Heel veel succes!
Groetjes
Romy

kitty

Hallo weer...

Na 4 weken op de eitjes gezeten te hebben was de interesse weg...Paar dagen gewacht, maar nee, Mevr had geen interesse meer. Dus eitkjes weggehaald. Pakweg een dikke week verder: ze gaat weer leggen. Nu zit ze dus alweer een week op de volgende drie eitjes.....

pfffffffffff Het houd gewoon niet op!

tda1111

Hallo
Ik zou na 3 weken (dan heeft ze geen interesse meer) er nep-eitjes op de plaats leggen. Je kan deze kopen of zelf maken van klei. Dus als ze dan geen interesse meer heeft kunnen deze nep eieren niet rotten en kan er niets gebeuren want ze zijn nep. En na een maand of 2 zou ik ze eruit nemen. Dan heeft ze zo lang op die eitjes gekeken dat ze er gewoon geen meer kan zien :) Zelf heb ik ook in zo'n situatie gezeten.
Mijn valkje legde samen met nog een ander popje constant eieren. Maar ik dacht dat het een koppel was dus ik was blij met deze eieren! Maar na het 13de ei had ik door dat dat niet zo was. Ze kwamen maar niet uit en toen ik ze weghaalde, begonnen ze opnieuw. Dit duurde enkele maanden. Tot dat er een verhuis was; héél de volière werd verplaatst en toen heb ik er ook 2 mannetjes bijgezet. Toen is het gestopt en binnen +/- 7 dagen verwacht ze haar eerste 5jongen (ze heeft gekweekt met een van die 2 nieuwe mannetjes).

Dus misschien is een mannetje wél een oplossing. Dan zal ze jongen krijgen en deze grootbrengen. Maar dan moet je haar een nestblok geven en na de eerste nest jongen zou ik deze nestblok eruit nemen. En de jongen kan je verkopen als je er geen plaats voor hebt.
Een andere mogelijke oplossing is de kooi even verhuizen, dan moet ze wennen aan de nieuwe omgeving en zal ze niet direct zin hebben om in deze vreemde omgeving eieren te leggen.

succes, Toon